God wil dat een ieder gered word. Maar de mensen hebben de duisteris meer bemind.
Die uitverkiezings leer kan alleen als God alle mensen heeft uitgekozen. (dus een ieder is uitgenodigd)
Maar die uitverkiezings leer kan niet als al bij je geboorte bij de een wel en de ander niet, hoewel God dat wel al weet, van wege zijn alwetendheid.
Maar God wil wel dat alle mensen zalig worden, helaas gaan sommige mensen er niet op in.
de gereformeerde en de katholieke over de zondeval.
Wordt dat dan beweerd?Oorspronkelijk gepost door Jan de WitOorspronkelijk gepost door Matthijs
Jan, een ieder kan zalig worden, maar alleen de uitverkorenen worden zalig.
Hier zou de rk kerk mee in kunnen stemmen. Maar het is niet zo dat God wil dat mensen verloren gaan.
De mens gaat verloren omdat ze het bloed van Jezus Christus onrein achten. En dat doen we nou van nature allemaal.
God heeft geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin dat ze zich bekeren en leven. (een prachtige bijbeltekst, maar ik weet zo niet waar die staat. Ik meen dat die tekst 2x voorkomt in Ezechiel.)
Liever Turks dan Paaps
Er kunnen wel mensen verloren gaan. Maar God zou dat niet willen.Oorspronkelijk gepost door MatthijsWordt dat dan beweerd?Oorspronkelijk gepost door Jan de WitOorspronkelijk gepost door Matthijs
Jan, een ieder kan zalig worden, maar alleen de uitverkorenen worden zalig.
Hier zou de rk kerk mee in kunnen stemmen. Maar het is niet zo dat God wil dat mensen verloren gaan.
De mens gaat verloren omdat ze het bloed van Jezus Christus onrein achten. En dat doen we nou van nature allemaal.
God heeft geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin dat ze zich bekeren en leven. (een prachtige bijbeltekst, maar ik weet zo niet waar die staat. Ik meen dat die tekst 2x voorkomt in Ezechiel.)
Gezegende zondag.
Ja hier ben ik het meeeens.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Zeker niet, want alzo lief heeft God de wereld gehad.... (Joh 3:16).
Sommigen lezen daar: want alzo lief heeft God de uitverkorenen gehad, maar dat staat er toch echt niet.
De uitverkiezing fungeert als troost, niet als hindernis! nergens niet en nooit niet!
Als we dat wèl doen, geven we er God de schuld van dat we niet zalig worden.
ik heb een hele tijd een probleem gehad na het overlijden van mijn eerste man hij had ernstige psychische problemen
aldoor dacht ik waar is hij .. er waren zoveel nare dingen gebeurt
Maar ik geloof.. Hij geloofde in Jezus hij zei dat tegen mij een par dagen voor zijn dood en ik geloof dat het goed is hij geloofde en God begrijpt ons ook als we rarev dingen doen onder een psychische ziekte
aldoor dacht ik waar is hij .. er waren zoveel nare dingen gebeurt
Maar ik geloof.. Hij geloofde in Jezus hij zei dat tegen mij een par dagen voor zijn dood en ik geloof dat het goed is hij geloofde en God begrijpt ons ook als we rarev dingen doen onder een psychische ziekte
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Matthijs, let je er wél op dat de mening die ik verwoord door velen als niet-calvinistisch word beschouwd. Kan gevaarlijk zijn...Verder kan ik me zeer goed vinden in de reacties van memento.
Dat is afhankelijk van hoe je willen definieerd. Uitgaande van een filosofische redenatie is het onmogelijk dat God iets wil zonder dat het daadwerkelijk gebeurd. Daarom is het misschien handig onderscheid te maken tussen de wil van God:Er kunnen wel mensen verloren gaan. Maar God zou dat niet willen.
1) De wil waarmee God besluit (Gods besluitende wil). Deze wil is ondergeschikt aan Gods deugden (God kan nooit iets besluiten wat niet is conform Zijn deugden)
2) De wil waarmee God altijd het goede wil (Gods 'wensende' wil). Deze wil is conditioneel, dus bv. God wíl dat iedereen zalig word, maar alleen als dat niet ten koste gaat van Zijn deugden.
Daarbij is de vrije uitverkiezing heel bijbels, oftwel: als God niet besluit dat een mens zalig word, word hij dat ook niet. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke (Joh 6:44a SV). Dit wil niet zeggen dat een niet-uitverkorene niet kán geloven, hij zál het alleen nooit doen. Het geloof is een verzekering van de verkiezing, de verkiezing geen verzekering van het geloof.
God heeft inderdaad geen lust in de dood van de goddeloze, "maar daarin dat hij zich bekere en leve". Dat is onze verantwoordelijkheid. Die blijft staan, ondanks dat wij onszelf niet kunnen bekeren. Maar God vraagt dit wel van ons. Als wij dit echter niet doen, dan moet God ons toch straffen en gaan wij verloren. Omdat God met de zonde en zondaar geen gemeenschap hebben kan.Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
God wil niet dat mensen verloren gaan.
Maar de mensen kiezen er zelf voor.
Inderdaad een goede aanvulling Rhodé.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
....maar nu heeft diezelfde God een weg ontsloten waardoor zondaren weer met hem verzoend kunnen worden...Jezus Christus en dien gekruisigd.
Maar mensen gáán niet verloren, maar líggen verloren. Tenzij God de mens trekt uit de zonde (door Zijn genade) en dan zullen de mensen Hem nalopen en níet verloren gaan.