Als het Pascha is vervuld, dan betekent dit voor ons als christenen dat het wel is afgeschaft. Paulus besneed ook Timotheüs, dus dat zegt niet zoveel.Tiberius schreef:Het Pascha is inderdaad niet voorgeschreven, maar ook niet afgeschaft en zeker niet bestreden door de apostelen. Dat is met de besnijdenis wel het geval, zie bijvoorbeeld de Galatenbrief.
We lezen verder dat Paulus probeerde om voor de pinksterdag in Jeruzalem te zijn, waaruit we kunnen afnemen, dat hij de Joodse feesten in ere hield.
Ze hebben hun eigen karakter, maar beide wezen op de komende Christus. Ook de besnijdenis, lees Kol. 2: 11,12 maar.Tiberius schreef:Beide sacramenten hebben inderdaad hun schaduwachtige voorgangers, okay, maar beide hebben ze ook hun eigen karakter. De besnijdenis en de doop zijn een teken en zegel van het verbond; het Pascha en het Avondmaal wijzen heen naar het lijden en sterven van Christus.
Nu Christus gekomen is, nu het nieuwe verbond is werking is getreden, is er niet alleen verandering in sacrament, maar ook in de vereisten voor de toediening van het sacrament. Althans, die richting lijkt het NT ons toch echt te wijzen. Voor beide wordt nu geloof vereist.