Occultisme in boeken
Occultisme in boeken
Wat is er slecht aan occultisme in boeken? Bij een boek gaat het er toch om of het een mooi/goed/leuk/humoristisch of wat dan ook nog boek is.. wat maakt het dan uit of er is occultistisch in voor komt? Ik zie het probleem niet...
Zoals in Harry Potter, waar vind ik geen occultisme in voor komt. Het is allemaal fantasie. Maar als er occultisme in voor zou komen.. wat zou dat betekenen, dat kinderen er door bezeten zouden worden? Nou er wordt veel gezegd maar dat is niet mogelijk. En als een kind dan geinteresseerd raakt in het occultisme, moet het in de eerste plaats naar de ouders luisteren, en pas als hij/zij meerderjarig is mag zij echt vrije keuzes maken en als het dan nog geinteresseerd is in occultisme en daarmee gelukkig is.. fijn toch?
Wat is er dan zo erg aan occultisme in boeken..?
:pu
Zoals in Harry Potter, waar vind ik geen occultisme in voor komt. Het is allemaal fantasie. Maar als er occultisme in voor zou komen.. wat zou dat betekenen, dat kinderen er door bezeten zouden worden? Nou er wordt veel gezegd maar dat is niet mogelijk. En als een kind dan geinteresseerd raakt in het occultisme, moet het in de eerste plaats naar de ouders luisteren, en pas als hij/zij meerderjarig is mag zij echt vrije keuzes maken en als het dan nog geinteresseerd is in occultisme en daarmee gelukkig is.. fijn toch?
Wat is er dan zo erg aan occultisme in boeken..?
:pu
Hi Wiccangirl,
Niet om gras voor je voeten weg te maaien... maar als je echt veel weet van wiccan èn je kent de HP boeken/films, is het onmogelijk om te ontkennen dat HP niet occult is. Dit staat ff los van het feit of het occult aspect in HP wel juist is of niet.
Ik ben erg benieuwd naar jouw argumenten als wiccan dat HP niet occult zoù zijn. Iemand die echt diep in de wiccan zit, zou het occulte aspecten in de HP nl wel degelijk herkennen :%
Dit is geen aanval, maar ik wil heel graag argumenten zien :in
Lfs,
Kena
Niet om gras voor je voeten weg te maaien... maar als je echt veel weet van wiccan èn je kent de HP boeken/films, is het onmogelijk om te ontkennen dat HP niet occult is. Dit staat ff los van het feit of het occult aspect in HP wel juist is of niet.
Ik ben erg benieuwd naar jouw argumenten als wiccan dat HP niet occult zoù zijn. Iemand die echt diep in de wiccan zit, zou het occulte aspecten in de HP nl wel degelijk herkennen :%
Lfs,
Kena

moet ik eerst weten wat je dan precies met occult bedoelt...Origineel geplaatst door Kena
Hi Wiccangirl,
Lfs,
Kena![]()
ik hoef geen christelijke zegening. Ik ben ook niet geinteresseerd om christen te worden. Ik zie gewoon niet waarom je als christen geen boeken wilt lezen waar misschien iets occults in voor komt. En als je dan alleen christelijke boeken leest, okeej fine bij me, maar waarom zijn occulte boeken dan slecht?Origineel geplaatst door voorbijganger
Voor een christen staat een christelijke samenleving voorop. In de samenleving die mij voor ogen staat komt jouw vraag niet meer aan de orde, want er zijn alleen christen over. Dus worden er alleen christelijke boeken geschreven.
Maar waarom wil een wiccan girl een christelijke zegening op datgene wat niet chrsitelijk is? De keuze hier is een absolute. De bijbel zegt duidelijk dat een mens niet 2 heren dienen kan.
Wat is jouw keuze daarin? Wil je christelijk zijn? Dan kies je ook het christelijke boek. Wil je Wiccan zijn, waarom dan zo graag die christelijke instemming?
Christen zijn heel eenvoudige mensen. Ze noemen dat wat christelijk is goed. Dit betekent dat alles wat niet christelijk is, daarom dus .........
Occultisme is spiritsme, spiritueel, geen duivelaanbidding ofzo....
Ik snap het gewoon niet..
Ik neem aan dat je best weet wat occult is. Maar kort gezegd: Occult= verborgen.
O.a. magie is occult. Alg. erkent door zowel satanisten als wiccans. Beide scharend onder de noemer: ´occultisten´.
Maw als wiccan dien jij de occulte elementen in HP te her- en te erkennen.
Ben benieuwd naar jouw argumenten waarom HP vanuit een wiccan-zienswijze niet occult zou zijn. Ik denk dat het onmogelijk is.
O.a. magie is occult. Alg. erkent door zowel satanisten als wiccans. Beide scharend onder de noemer: ´occultisten´.
Ben benieuwd naar jouw argumenten waarom HP vanuit een wiccan-zienswijze niet occult zou zijn. Ik denk dat het onmogelijk is.
Ik heb nooit echt een duidelijke definitie gehoord van occultisme, en dan is dat wel handig als er over wilt discusieren.Origineel geplaatst door Kena
Ik neem aan dat je best weet wat occult is. Maar kort gezegd: Occult= verborgen.
Maar ik vind als iets fantasie is dat het niet occult is. Je kan de dingen bij HP zoals magie occult vinden, maar omdat het fantasie is vind ik het geen occultisme. Daar zit het verschil denkik in. Als ik even om het fantasie deel heen kijk, kan je het inderdaad occultisme noemen. Vanwege de verborgen wereld van de magie in HP. Dus het is maar hoe je het bekijkt..

Ik heb opgezocht in het woordenboek wat occultisme was, daar stond niks als stanisme bij, vandaar. Dan begrijp ik het wel meer. Als een boek echt over duivelaanbidding gaat okeej, ik begrijp dat je dat slecht vind. Dat vind ik zelf ook niet goed, heel onzinnig eigenlijk. Maar er zijn ook veel occulte boeken die niet over satanisme gaan zijn die dan ook slecht?Origineel geplaatst door voorbijgangerKwestie van goed lezen wat ik geschreven heb. Simpel, omdat die boeken niet christelijk zijn, maar voor de andere kant kiezen. Laat even goed tot je doordringen wat Kena aangeeft.Origineel geplaatst door WiccanGirl
maar waarom zijn occulte boeken dan slecht?
Occultisme is spiritsme, spiritueel, geen duivelaanbidding ofzo....
Ik snap het gewoon niet..
Blijft de vraag waarom het zo belangrijk voor je is dat christen dit niet slecht mogen vinden.
Het is niet belangrijk voor me te weten dat christenen het niet slecht mogen vinden, ik wil eerder gewoon argumenten horen waarom het dan slecht zou zijn.
Argumenten waarom het occulte slecht is voor iedereen:
Onze G´d (de Schepper van de mens en Die weet nou eenmaal beter dan wie dan ook) verbied het expliciet. Zowel magie, duivelaanbidding, waarzeggerij, enz. enz. enz. Wij hebben van Hem geleerd dat het van satan komt en daar dienen wij als Joden c.q. Christenen ons ver vanaf te houden. Het occultisme bindt, maakt je kapot en kan zelfs dodelijk zijn.
HP is occult en niemand kan daar omheen, ook een wiccangirl niet
Alleen kan het zijn dat je niet mee eens bent mbt het vreselijke gevaar wat achter het occulte schuilt :#
Kena
[Veranderd op 6/1/03 door Kena]
Onze G´d (de Schepper van de mens en Die weet nou eenmaal beter dan wie dan ook) verbied het expliciet. Zowel magie, duivelaanbidding, waarzeggerij, enz. enz. enz. Wij hebben van Hem geleerd dat het van satan komt en daar dienen wij als Joden c.q. Christenen ons ver vanaf te houden. Het occultisme bindt, maakt je kapot en kan zelfs dodelijk zijn.
HP is occult en niemand kan daar omheen, ook een wiccangirl niet

Kena
[Veranderd op 6/1/03 door Kena]
Kena, de eerste vraag is in hoeverre Harry Potter occult is, dit staat echt nog wel ter discussie, ook onder christenen (wat niet wegneemt dat je het zonder probleem zelf occult mag vinden hoor
), en je eerste argument waarom occultisme slecht is, daar heeft een niet-christen (zoals wiccangirl) geen boodschap aan, want, zoals voorbijganger al scherp stelde: voor de ene godsdienst is goed wat voor de andere godsdienst slecht is.
Als je dus zegt dat occultisme slecht is omdat G'd dat heeft gezegt (wat ik persoonlijk met je eens bent) en je geeft dat als argument aan een niet-christen, dan zul je ook moet bewijzen dat G'd bestaat.
Dat is een flinke dobber (minder flink als je weet hoe de niet-christen denkt en leeft), maar toch zeker een leuke uitdaging 

Als je dus zegt dat occultisme slecht is omdat G'd dat heeft gezegt (wat ik persoonlijk met je eens bent) en je geeft dat als argument aan een niet-christen, dan zul je ook moet bewijzen dat G'd bestaat.

Mee eens.Origineel geplaatst door Madtice
Kena, de eerste vraag is in hoeverre Harry Potter occult is, dit staat echt nog wel ter discussie, ook onder christenen (wat niet wegneemt dat je het zonder probleem zelf occult mag vinden hoor), en je eerste argument waarom occultisme slecht is, daar heeft een niet-christen (zoals wiccangirl) geen boodschap aan, want, zoals voorbijganger al scherp stelde: voor de ene godsdienst is goed wat voor de andere godsdienst slecht is.
Als je dus zegt dat occultisme slecht is omdat G'd dat heeft gezegt (wat ik persoonlijk met je eens bent) en je geeft dat als argument aan een niet-christen, dan zul je ook moet bewijzen dat G'd bestaat.Dat is een flinke dobber (minder flink als je weet hoe de niet-christen denkt en leeft), maar toch zeker een leuke uitdaging
![]()
Wiccan, als je vragen hebt, zal ik er wat dieper opin gaan

Kena