helma schreef:Joannah schreef:huisman schreef:Mister schreef:Misschien goed om te bedenken dat borstvoeding in de tijd van de Bijbel in de regel langer duurde als in onze tijd.
Inderdaad tot ongeveer 3 jaar wil jij daar mee zeggen dat wij de kinderen dan pas mogen dopen?

Niet van toepassing, Jezus ZEGENDE de kinderen/zuigelingen, hij doopte ze toch niet!?....
Uit de volgende teksten kunnen we leren dat de doop pas geoorloofd is als er bekering heeft plaatsgevonden, het is het teken van WEDERGEBOORTE, EEN BESNIJDENIS DES HARTEN!.. "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." (Marcus 16:16). Dus: Eerst geloven en dan zich laten dopen. "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen." (Handelingen 2:38). Dus: Eerst bekering en zich dan laten dopen.
Zij die geloven in Jezus als hun Verlosser en Heere. De Bijbel zegt: "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37)
je vergeet dat deze teksten allemaal over zendingssituaties gaan
Het Nieuwe Verbond was net aangebroken
Je ziet dat degenen die gedoopt werden gelijk met hun hele huis gedoopt werden. Dus de kinderen hoorden er meteen bij zoals we dat door heel de Bijbel heen lezen.
In hand 16:34 staat niet expliciet dat er kinderen bij waren, of zelfs babies. dat weten we dus nooit zeker.Er staat wel dat hij zich verheugde dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.
Een zuigeling kan toch nog niet gelovig worden?
De doop zou dan als een soort inwijdingsritueel gelden voor nieuwe leden.(zendingssituatie)
Zo komt het ook tegenwoordig nog vaak over.
Volgens mij is iedere beschrijving van doop in de bijbel geen ritueel, maar een ommekeer, een bekering, een wedergeboorte.
Refo, je bent wel heel erg oordelend, Philpot was ook tegen de kinderdoop, of was het Spurgeon?
Of allebei?
Ik ben niet al te goed op de hoogte van de verschillende kerkvaders, die ik bovendien niet te veel wil vereren , waren tenslotte ook gewone mensen.
Door de verwarring die allerlei verschillende boekjes teweeg hebben gebracht ben ik gewoon weer terug naar de Schrift gegaan.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?