refo schreef:Paulus preekte 'al de raad Gods'. Akkoord. Maar of hij de verkiezing aan alles vooraf heeft laten gaan in zijn preek? Ik denk het niet.
Hier ben ik het mee eens. Maar ik stel voor dat we allemaal eens studeren op "prediking in de Bijbel". Met name in Handelingen staan een heleboel preken voor verschillende soorten mensen. En natuurlijk de preken van de Heere Jezus Zelf.
Hoe wordt hierin de boodschap van het Evangelie verwoordt?
refo schreef:
Ja, stel je voor dat er niet-verkorenen het eeuwige leven krijgen?
Dat zou vooral voor ons een ramp zijn. Staan we met een theologische mond vol tanden.
Dat is ten enenmale onmogelijk, omdat God dan ophouden zou God te zijn. En de satan dan winnen zou.
Dan zouden de woorden van satan toch geen leugen zijn: "4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven; 5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad."
Denk daar maar eens over na...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo schreef:
Ja, stel je voor dat er niet-verkorenen het eeuwige leven krijgen?
Dat zou vooral voor ons een ramp zijn. Staan we met een theologische mond vol tanden.
Dat is ten enenmale onmogelijk, omdat God dan ophouden zou God te zijn. En de satan dan winnen zou.
Dan zouden de woorden van satan toch geen leugen zijn: "4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven; 5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad."
Denk daar maar eens over na...
Men heeft keer op keer moeite met Gods woord.
Dit blijft zolang totdat de wil van de mens verbroken is en gelijkgemaakt aan die van God.
de psalmdichter zegt,
De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
Misschien zou je het ook zo kunnen stellen. Als je gelooft ben je uitverkoren, want anders zou je niet gaan geloven. Dat je gaat geloven is niet je eigen werk, maar het werk van Gods Geest in je. Het gevaar is denk ik anders, dat je gaat preken dat je eerst moet weten of je uitverkoren bent en dan pas mag gaan geloven.
Efeze 2:8: Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Helemaal mee eens. Dat was ook een beetje mijn punt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."