Ondanks de positieve ervaring die ik onlangs had met een eenvoudige katholiek en met het boek van de paus, deel ik je andere punten.Jongere schreef:Enkele recente ervaringen van mij met de R-K kerk.
- Tijdens een middagdienst werd de liturgie voorgelezen. Waarin klonk: Maria, advocata nostra.
- Gesprek met een vrouw die RK is opgevoed en pas rond haar 20e voor het eerst de Bijbel van binnen zag.
- Lezing gehoord van een man die RK is opgevoed (en nu doceert in Leuven) en tot zijn 15e nooit de Bijbel had gelezen. Hij moest die krijgen van 'buitenaf'.
Dan denk ik: is er eigenlijk wel iets veranderd sinds de Reformatie in de kerk? Ik vind het echt stuitend dat gelovigen niet naar het Woord worden gewezen. Anderzijds heb ik een positievere ervaring opgedaan met het boek van de paus. Afgezien van bepaalde gedeelten kon ik dat grotendeels waarderen. En bovendien kun je een stroming moeilijk beoordelen op bepaalde geluiden. Ds. Hendrikse is vooralsnog nog altijd een predikant in een protestantse gemeente. Persoonlijk zou ik het niet kunnen uithouden in de RK-kerk als gelovige.
Het Woord staat in de RKK helaas niet zodanig centraal, dat het ook gezien wordt als hét middel tot de zaligheid. Men komt dan vaak met de traditie aandragen. (En een bestudeerde katholiek zei me eens: Maar jullie protestanten hebben ook zo jullie traditie, die bepalend is voor de Bijbeluitleg. Tja... had ie natuurlijk wel een punt(je).)