Joannah schreef:Memento, hoe kunnen we de inhoud van de belijdeniswoorden en formulieren veranderen, als deze, zoals we zeggen en geloven, geheel overeenstemmen met wat de Schrift leert?memento schreef:@Luther: Ik denk niet dat dat Afgewezen gaat overtuigen, daar zij een baptistische verbondsvisie voorstaat (tenminste, voor zover ik begrepen heb uit de reacties die gepost zijn). Er zullen dus argumenten vanuit de Schrift moeten komen, ipv uit de belijdenis.
Ik acht het zoiezo een goede zaak, om ons te bezinnen op het functioneren van het verbond. In vele gemeenten, mn ter rechterzijde, functioneert het verbond niet zoals bij onze gereformeerde vaderen. Wel dezelfde belijdeniswoorden en formulieren worden gebruikt, maar de inhoud is veranderd, namelijk dat het verbond praktisch alleen met de uitverkorenen is opgericht. Misschien dat een hernieuwde verwoording, vanuit het woord, de duidelijkheid kan scheppen die nodig is om het verbond weer te laten functioneren zoals God dat bedoelt heeft, en zoals onder onze vaderen ook getracht is gestalte te geven.
Wat mij intrigeert, is dat de tekst van het Doopformulier geheel niet in overeenstemming is met wat we geloven,
Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw
lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren
Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt./b]
Hier is de doop van kinderen vergeving van zonden wat niet klopt.(Is dit niet rooms?)
Kinderdoop is hier los gemaakt van geloof, berouw en bekering.
ALs we geloven dat het Verbond met alleen de uitverkorenen is opgericht, hoe kunnen we dan een pasgeboren baby al als uitverkorene zien, wiens zonden vergeven zijn en die is aangenomen?
Denk je met een vernieuwde verwoording ook een nieuwe betekenis te kunnen bewerkstelligen?
Het doopformulier is geheel in lijn met "wat we geloven". Als je problemen hebt met het doopformulier, geeft dat meestal aan dat je een visie hebt op het verbond die sterk afwijkt van die uit de NGB (en de NGB staat op zijn beurt weer in de lijn van de kerkvaders)...