Hebt uw vijanden lief: Wie zijn mijn vijanden

Marnix

Re: Hebt uw vijanden lief: Wie zijn mijn vijanden

Bericht door Marnix »

wim schreef:@Jongere
Ik denk dat je gelijk hebt met de waarschuwing voor dit soort filmpjes. Tegelijk vraag ik me af in hoeverre de beleving van David in veel gevallen een profetie is die vervuld is in Christus, dan dat zijn beleving maatgevend is voor de gelovige. Want hoe je het wendt of keert: met die wraakteksten kun je niet zo snel uit de voeten als christen.
Klopt. Daarom kan ik je en de rest (in tegenstelling tot dit filmpje waarin selectief wordt geciteerd en dingen totaal uit het verband worden gerukt) het boek van Lewis waaruit geciteerd is van harte aanbevelen. Ik ben het ook aan het leren en het is zeker de moeite waard, zoals ik dat van heel veel werken van Lewis vind.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

helma schreef:het is ook een keer een harde les geweest voor David las ik van de week bij Ds Veldkamp

Boven Psalm 3 staat: een psalm van David toen hij vluchtte voor zijn zoon Absolom.
In deze psalm is David in grote nood, want talrijk zijn zijn tegenstanders. Hij bidt echter de Heere om verlossing, en in prachtige gelovige gebeds-verleden-tijd spreekt hij uit dat God doen zál, wat eigenlijk nog gebeuren moet: "Gij hebt al mijn vijanden op de kaak geslagen"
Hier heeft David dus om gevráágd.
De consequentie van dit gebed, het directe gevolg der verhoring, is nu niet óók de ondergang van zijn zoon Absalom, maar juist zijn ondergang.
Want Absolom is staatsvijand nummer één. Niet maar een opstandige zoon, maar de anti-Goddelijke rebel tegen de "Gezalfde des Heeren"
David heeft de consequenties van dit moeilijk gebed niet getrokken
Handel zacht met de jongeling, gaf David als opdracht mee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

wim schreef:@Jongere
Ik denk dat je gelijk hebt met de waarschuwing voor dit soort filmpjes. Tegelijk vraag ik me af in hoeverre de beleving van David in veel gevallen een profetie is die vervuld is in Christus, dan dat zijn beleving maatgevend is voor de gelovige. Want hoe je het wendt of keert: met die wraakteksten kun je niet zo snel uit de voeten als christen.
Klopt, de gedachte is ook zo heel gek niet. Dat is wel de manier waarop deze persoon verder aan een kruistocht bezig is.

Maar de gedachte dat we de psalmen 'door Christus' moeten lezen, kwam ik onlangs nog bij Bonhoeffer tegen (Leven met elkander). Hij verbindt het daar ook aan psalmen die voor ons moeilijk zijn om te bidden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:We moeten hier voorzichtig zijn te onderscheiden tussen onze vijanden, en Gods vijanden...

En ook, 'Mij komt de wrake toe, Ik zal het vergelden..."

Aan ons komt het gebod in de wet Gods dat we onze naaste lief moeten hebben. En dat houd in, iedereen die God op onze weg plaatst, vriend EN vijand...

Temeer daar wij niet onderscheiden kunnen wie Gods vijanden zijn...
We moeten wel realiseren, dat David hier spreekt en bidt als gezalfde des Heeren. Niet alleen bekleedt hij het koningsambt, maar bovendien zal Christus, zover het vlees aangaat, uit hem voortkomen.

Wellicht kunnen we hier het OT equivalent lezen van teksten, zoals Joh 20,23 (Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden), Mat 18,18 (Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.), etc.

Of, wat Paulus zegt in 1 Korinthe 16: Als iemand de Heer niet liefheeft – hij zij vervloekt! Maranata!
ChristenConservatief

Bericht door ChristenConservatief »

Onze vijand is de satan. De gewelddadige teksten die over vijanden gaan in de Bijbel dienen wij te interpreteren als de satan. God zal immers zijn kop vermorzelen.
Jongere

Bericht door Jongere »

ChristenConservatief schreef:Onze vijand is de satan. De gewelddadige teksten die over vijanden gaan in de Bijbel dienen wij te interpreteren als de satan. God zal immers zijn kop vermorzelen.
Hoe kom je hier nu bij? Met de eerste en laatste zin ben ik het uiteraard eens. Maar voor die middelste zie ik vrij weinig grond.
jvdg

Bericht door jvdg »

ChristenConservatief schreef:Onze vijand is de satan. De gewelddadige teksten die over vijanden gaan in de Bijbel dienen wij te interpreteren als de satan. God zal immers zijn kop vermorzelen.
Mijn ervaring is anders.
Mijn vijand is vooral ikzelf.
Daar komt nog wereld en satan bij.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Mijn ervaring is anders.
Mijn vijand is vooral ikzelf.
Daar komt nog wereld en satan bij.
En dan de laatste vijand, de dood...

Door Christus voor ons overwonnen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie