Nu doe je hetzelfde als wat je Afgewezen verwijt, namelijk niet inhoudelijk reageren op een vraag / stelling.PvS schreef:Jammer dat jullie er zo over denken.Jongere schreef:Ik vind het een heel begrijpelijk antwoord. PvS "discussieert" voortdurend door 'verduidelijkingsvragen' te stellen, terwijl ik het idee heb dat zijn mening al lang vast staat op dit onderwerp. En dat hij hier met name is om die mening uit te dragen (gezien de topics waarin hij reageert). Afgewezen heeft zich hier al heel vaak duidelijk over uit gelaten en ik krijg het idee dat PvS alleen maar iets wil horen (of niet horen) waar hij het antwoord al op klaar heeft. Ik kan wel begrijpen dat je zulke "discussies" op een gegeven moment niet meer wil voeren.
Maar goed, ik ben maar een leek.
En die moet je niet verder willen onderrichten.
Stel je voor...
Laat ik de geleerden hier maar verder spreken.
Ter overweging bij het begin van 2010
Re: Ter overweging bij het begin van 2010
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Niemand ontzeg ik het recht om vragen te stellen, hoor. En blijf vooral mee-discussieren. Maar ik zit er niet naast met mijn bewering en ik geloof ook niet dat deze post een eerlijke is. Je draait al een heel tijdje mee op het forum, dus ik heb al vrij veel postings van je gelezen. Om eens iets te citeren, dit klinkt niet als een leek maar als iemand die een heel duidelijk standpunt heeft:PvS schreef:Jammer dat jullie er zo over denken.Jongere schreef:Ik vind het een heel begrijpelijk antwoord. PvS "discussieert" voortdurend door 'verduidelijkingsvragen' te stellen, terwijl ik het idee heb dat zijn mening al lang vast staat op dit onderwerp. En dat hij hier met name is om die mening uit te dragen (gezien de topics waarin hij reageert). Afgewezen heeft zich hier al heel vaak duidelijk over uit gelaten en ik krijg het idee dat PvS alleen maar iets wil horen (of niet horen) waar hij het antwoord al op klaar heeft. Ik kan wel begrijpen dat je zulke "discussies" op een gegeven moment niet meer wil voeren.
Maar goed, ik ben maar een leek.
En die moet je niet verder willen onderrichten.
Stel je voor...
Laat ik de geleerden hier maar verder spreken.
En je mag uiteraard een duidelijk standpunt hebben, maar ik word dan wel wat moe van steeds opnieuw gestelde vragen alsof je blanco staat in deze discussie. Dat is eenvoudigweg niet zo. Daarom begrijp ik ook Afgewezen, die al geregeld met je in discussie ging.PvS schreef:Beste Bert en anderen die 'jouw' wijze van leren voor waarheid houden.
Wat blijven jullie hardnekkig volhouden aan het verdraaiien van de Schriften, en hiermee zielen misleiden voor de eeuwigheid.
(...)
Waar staat de 'levendmaking' in de Schrift beschreven, zoals door jullie wordt beweerd?
De Schrift leert ons overduidelijk, dat het leven begint met de kennis aan Christus.
(...)
Dus het leven is er pas nadat aangenomen is wat geschonken was...
Ik lees deze topic voor de eerste x en stuit weer op Potappel.-DIA- schreef:Bert Mulder schreef:Ja, maar altijd door en volgens de Schrift....-DIA- schreef:Of charismatisch hetzelfde is profetisch?vogeltje schreef:ds W.C Lamain, hij was een erg charismatishe man toch?
Voorspelde het bombardement op Rijssen.
Wist ook dat er mannen levend uit DLD terug zouden komen enzo.
Hij leefde heel dicht bij zijn God, als een kind aan de hand van zijn vader.
En een vader openbaart zijn kind wel eens iets...
Ja... Door de Schrift. Of door de Geest... Kan dat niet? Het is iets wat zeer zelden voorkomt.
Ik hoor het zelfs helemaal niet meer, en ook niet vanaf de kansel.
Toch kwamen openbaringen van God aan Zijn kinderen vroeger meer voor.
Wel vaak doormiddel van een tekst uit het Woord...
Maar vaak was er ook een rechtstreekse toegang tot de troon van God in het gebed.
Denk aan wat je onder anderen leest in de brieven van Mientje Vrijdag, hoe ze jaren voor de 2e Wereldoorlog
deze oorlog zag komen, hoe haar de hongerwinter is bekengemaakt, en hoe al die dingen werkelijk zijn
vervuld. En als je dan weet dat je een profetie hieraan mag toetsen, of hetgeen geprofeteerd wordt ook
komt.... Denk ook aan Leen Potappel, hem was ook iets geopenbaard van de ramp van '53.
Maar ik heb nooit gehoord dat (als het ging over die profetie van ds. Lamain) dat hij daar
een Schriftwoord voor heeft gehad. Het zou voor de hand liggen zou je denken...
Hierover even dit:
Er is aan Leen Potappel NIETS geopenbaard over de ramp '53 dat is een verhaal wat rondgaat het was ouderling Vader (als ik hetgoed heb) die de zondag rvoor oudrling van dienst was en zei dat God met Zijn oordelen zou komen, Leen Potappel had op de bewuste zondag moeten lezen maar kon geen goede preek vinden. Zie je nu hoe ingekleurd zo'n verhaal wordt, want zeg eens eerlijk dat God met Zijn oordelen komt wordt toch zeker iedere zondag verkondigd? Of bij jullie niet?
de Heee jezus zegt : indien u zich niet bekeerd gij zult insgelijk vergaan.
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Niet ouderling Vader, maar de latere ds. J.W. Slager.samanthi schreef:Ik lees deze topic voor de eerste x en stuit weer op Potappel.
Hierover even dit:
Er is aan Leen Potappel NIETS geopenbaard over de ramp '53 dat is een verhaal wat rondgaat het was ouderling Vader (als ik hetgoed heb) die de zondag rvoor oudrling van dienst was en zei dat God met Zijn oordelen zou komen, Leen Potappel had op de bewuste zondag moeten lezen maar kon geen goede preek vinden. Zie je nu hoe ingekleurd zo'n verhaal wordt, want zeg eens eerlijk dat God met Zijn oordelen komt wordt toch zeker iedere zondag verkondigd? Of bij jullie niet?
de Heere jezus zegt : indien u zich niet bekeerd gij zult insgelijk vergaan.
gr Samanthi
Als ik in "Levensbeschrijving en brieven van L.J. Potappel" door A.J. Smits lees, zie ik niet dat Potappel geen preek kon vinden. Hij heeft op die zondag (25-01-53) gewoon gelezen, 's middags. 's Avonds was de beurt weer aan Slager, die in plaats van de al uitgezochte preek toen heeft gelezen: Ps. 119:120 van ds. Smytegelt: Het haar mijns vleses is te berge gerezen van verschrikking voor U, en ik heb gevreesd voor Uw oordelen.
Na de preek heeft Slager gezegd (vlgs. Smits) dat hij en ook broeder Potappel het voelde dat er iets vreselijks te gebeuren stond.
Dit is correct!eilander schreef:Niet ouderling Vader, maar de latere ds. J.W. Slager.samanthi schreef:Ik lees deze topic voor de eerste x en stuit weer op Potappel.
Hierover even dit:
de Heere jezus zegt : indien u zich niet bekeerd gij zult insgelijk vergaan.
gr Samanthi
Als ik in "Levensbeschrijving en brieven van L.J. Potappel" door A.J. Smits lees, zie ik niet dat Potappel geen preek kon vinden. Hij heeft op die zondag (25-01-53) gewoon gelezen, 's middags. 's Avonds was de beurt weer aan Slager, die in plaats van de al uitgezochte preek toen heeft gelezen: Ps. 119:120 van ds. Smytegelt: Het haar mijns vleses is te berge gerezen van verschrikking voor U, en ik heb gevreesd voor Uw oordelen.
Na de preek heeft Slager gezegd (vlgs. Smits) dat hij en ook broeder Potappel het voelde dat er iets vreselijks te gebeuren stond.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik zie het verband niet met Potappel. En als het je bedoeling is dat verband wél te leggen, wil ik je waarschuwen het werk van de Heilige Geest niet voor duivelswerk uit te maken.Bert Mulder schreef:samanthi schreef: Is dit dan een openbaring of een voorgevoel, wat niet bijbels is om daar acht op te slaan.
Potappel kon geen preek vinden voor de bewuste "rampzondag" dit kun je lezen n het histrorische kinderboek een jongen uit Stavenisse.
Leviticus 19:26
Gij zult niets met het bloed eten; gij zult op geen vogelgeschrei acht geven, noch guichelarij plegen.
Deuteronomium 18:10
Onder u zal niet gevonden worden, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet doorgaan, die met waarzeggerijen omgaat, een guichelaar, of die op vogelgeschrei acht geeft, of tovenaar,
2 Koningen 17:17
Ook deden zij hun zonen en hun dochters door het vuur gaan en gebruikten waarzeggerijen en gaven op vogelgeschrei acht, en verkochten zich om te doen wat kwaad was in de ogen des HEEREN, om Hem tot toorn te verwekken.
2 Koningen 21:6
Ja, hij deed zijn zoon door het vuur gaan, en pleegde guichelarij en gaf op vogelgeschrei acht, en hij stelde waarzeggers en duivelskunstenaars; hij deed zeer veel kwaad in de ogen des HEEREN, om Hem tot toorn te verwekken.
2 Kronieken 33:6
En hij deed zijn zonen door het vuur gaan in het dal des zoons van Hinnom, en pleegde guichelarij en gaf op vogelgeschrei acht en toverde, en hij stelde waarzeggers en duivelskunstenaars; hij deed zeer veel kwaad in de ogen des HEEREN, om Hem tot toorn te verwekken.
40 Het Hebreeuwse woordje betekent niet alleen uit de vogels, maar ook uit andere dingen iets aanmerken en waarnemen, om door ijdele kunst iets dat verborgen is, te openbaren of te voorzeggen. Alzo is dit woord ook gebruikt 2 Kon. 21:6. 2 Kron. 33:6
41 Het Hebreeuwse woord betekent met verblinding der ogen toveren, waardoor men meent te zien wat er niet is; gelijk het van enigen genomen wordt Deut. 18:10. 2 Kon. 21:6. 2 Kron. 33:6. Jes. 2:6; 57:3. Jer. 27:9. Anderen verstaan het van de dagverkiezing of waarzeggerij uit het aanschouwen van de wolken en de gestaltenis des hemels, dewelke sterrenkijkerij genoemd wordt.
Beste mensen,
Het is wel de bedoeling om ook 's nachts, als er weinig of geen moderatortoezicht is, met respect over (overleden) ambtsdragers te spreken en niet op de persoon van medeforummers te spelen.
Het is droevig om te zien, hoe er in dit topic tegen elkaar gesproken werd, zonder rekening te houden met andermans beperkingen; daarom heb ik hier flink wat weggeknipt.
Verder on-topic maar weer.
Vriendelijke groeten,
Tiberius, moderator
Het is wel de bedoeling om ook 's nachts, als er weinig of geen moderatortoezicht is, met respect over (overleden) ambtsdragers te spreken en niet op de persoon van medeforummers te spelen.
Het is droevig om te zien, hoe er in dit topic tegen elkaar gesproken werd, zonder rekening te houden met andermans beperkingen; daarom heb ik hier flink wat weggeknipt.
Verder on-topic maar weer.
Vriendelijke groeten,
Tiberius, moderator
---knip--- Zoals gezegd: on-topic; mvg Tib
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Dit komt nu wel een beetje in de lucht te hangen.Luther schreef:...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Klopt.refo schreef:Dit komt nu wel een beetje in de lucht te hangen.Luther schreef:...
Ik heb die posting dan ook maar weggehaald en in een PB naar de deelnemende forummers gestuurd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ter overweging bij het begin van 2010
Wil ik even met de woorden van de apostel Johannes dit forum vermanen:
En wel met 1 Joh. 4, het hoofdstuk dat wij in het vorige seizoen voor huisbezoek gebruikt hebben, vooral het eerste gedeelte:
1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.
5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.
6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.
7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.
12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.
13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.
Nu is het, ook volgens dit hoofdstuk, onze plicht, als medechristenen, onze naasten te vermanen, daar Gods wet liefde is. Zo ook Mat. 18. In alles horen we volgens Gods wet te leven. Gods Woord alleen (Sola Scriptura!) is onze richtlijn, het licht op ons pad voor HEEL ons leven.
Zo waarschuwt de apostel hier ook tegen valse geesten en valse profeten. En dat we alles aan en met het Woord vergelijken moeten, en zo de geesten beproeven of ze van God zijn. Zoals Johannes ons ook vermaand, dat er vele antichristen zijn. En de antichrist zou, als het mogelijk was, zelfs de gelovigen van God aftrekken met zijn vergif. De antichrist doet dit, door te werken als een engel des lichts.
Zo is het de duidelijke getuigenis van de Schrift, dat alle waarzeggerij het werk van de duivel is. En ook dat is een middel van de antichrist, om gelovigen van God af te trekken.
Wens u allen een gezegend 2010, en dat u de nabijheid van onze Hemelse Vader moogt genieten.
Wil ik even met de woorden van de apostel Johannes dit forum vermanen:
En wel met 1 Joh. 4, het hoofdstuk dat wij in het vorige seizoen voor huisbezoek gebruikt hebben, vooral het eerste gedeelte:
1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.
5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.
6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.
7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.
12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.
13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.
16 En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.
Nu is het, ook volgens dit hoofdstuk, onze plicht, als medechristenen, onze naasten te vermanen, daar Gods wet liefde is. Zo ook Mat. 18. In alles horen we volgens Gods wet te leven. Gods Woord alleen (Sola Scriptura!) is onze richtlijn, het licht op ons pad voor HEEL ons leven.
Zo waarschuwt de apostel hier ook tegen valse geesten en valse profeten. En dat we alles aan en met het Woord vergelijken moeten, en zo de geesten beproeven of ze van God zijn. Zoals Johannes ons ook vermaand, dat er vele antichristen zijn. En de antichrist zou, als het mogelijk was, zelfs de gelovigen van God aftrekken met zijn vergif. De antichrist doet dit, door te werken als een engel des lichts.
Zo is het de duidelijke getuigenis van de Schrift, dat alle waarzeggerij het werk van de duivel is. En ook dat is een middel van de antichrist, om gelovigen van God af te trekken.
Wens u allen een gezegend 2010, en dat u de nabijheid van onze Hemelse Vader moogt genieten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.