Het filmpje over Lewis is van een gebruiker die AndrewcBain heet. Neem die persoon absoluut
niet serieus. Toen ik voor de eerste keer zijn kanaal bekeek viel ik van de ene verbazing in de andere. Om wat voorbeelden te noemen:
- Lewis is niet de enige die er slecht af komt. Soortgelijke filmpjes heeft hij gemaakt over Washer (ontkent Sola Scriptura, en is een 'Rooms-Katholiek geworden'), John Piper (die zou zeggen dat godslastering jegens de Vader en de Zoon 'ok' is, en zou zeggen dat moorden = verlangen naar God), John McArthur (zou, met Piper, beweren dat je gerechtvaardigd wordt door de werken), Augustinus (zei dat de Heilige Geest 'useless' was), Jonathan Edwards (was voor slavernij), Spurgeon (twijfelt en valt de zekerheid van het geloof aan) en Calvijn (zegt dat zekerheid onzekerheid is in zijn institutie).
Als ik het samen mag vatten: vrijwel iedere bijbelgetrouwe persoon uit het verleden blijkt voor Andrew een ketter te zijn die hij ontmaskert op zijn site.
- Hij beweert dat een gelovige nooit twijfelt aan zijn redding, anders is het geen gelovige. Citaat: " Where is there a single instance of a believer doubting their salvation in the entire Bible?"
- En dan specifieker over de psalmen: hij neemt de opmerking dat de psalmen over Christus gaan zó letterlijk, dat hij wil bewijzen dat geen van de psalmen gaat over de ervaringen van David. In dat licht moet je ook het filmpje over Lewis zien, zo zijn er nog heel wat filmpjes over christenen uit het verleden die niet op Andrew's manier naar de psalmen kijken en dus worden ontmaskerd als ketters.
Nog een kenmerkend citaat:
See the Psalms Challenge (a project to prove that none of the Psalms are David's own personal experiences) http://psalms.pbwiki.com In the past I was a lost Calvinist (a Calvinist who doubts their salvation). However, one day I realised that the Psalms are not about David's experiences. The Apostles only apply the Psalms to Christ. And ever since then I have had full assurance. I recognise that all those passages in the Psalms which talk about God hiding his face, withdrawing his presence, pouring his fury, having wrath etc, are talking about Christ on the cross (Heb 5:7). My hope is that other Calvinists will stop believing John Piper's view (that the Psalms are about David's experiences), and start believing what the Apostles say! Then they will have full assurance of salvation!
Met andere woorden: begin mijn visie op de psalmen te geloven en je hebt, zoals ik dat kreeg toen ik dat ging geloven, volledige zekerheid van je redding.
Ik vind dit geen betrouwbare bron, als ik zo vrij mag zijn. Het doet me aan bepaalde Nederlandse websites denken, waar ik ook liever niet meer op kijk.
Terzijde: daarmee zeg ik niets over Lewis' visie op de psalmen. Maar wel over dit soort filmpjes.