De meesten van jullie zullen dit wel gelezen hebben en de bijbehorende statistieken hebben beoordeeld.Lege plekken in kerkenraadsbank
Vacatures in kerkenraden zijn vooral in gemeenten die behoren tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) de laatste tien jaar moeilijker vervulbaar. De pastorale en diaconale zorg komt in deze kerken steeds meer onder druk te staan.
Dat blijkt uit een enquête die het Reformatorisch Dagblad vorige maand hield. In totaal vulden zo’n 350 gemeenten (60 procent) het enquêteformulier in. Van het totaalaantal respondenten rekent 29 procent zich tot de Gereformeerde Bond (GB) in de Protestantse Kerk in Nederland. Veertien procent behoort tot de PKN maar rekent zich niet tot de Gereformeerde Bondsmodaliteit. Veertien procent behoort tot de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), 17 procent tot de Christelijke Gereformeerde Kerken, 14 procent tot de Gereformeerde Gemeenten (GG), 4 procent tot de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen en buiten verband) en 4 procent tot de Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).
Op de vraag in hoeverre de geënquêteerden het eens zijn met de stelling dat het de laatste tien jaar moeilijker is geworden de vacatures voor ouderlingen en diakenen vervuld te krijgen, antwoorden vooral niet-GB-gemeenten in de Protestantse Kerk (80 procent) en CGK-gemeenten (77 procent) bevestigend. Van de GB-gemeenten in de PKN is 59 procent het geheel of gedeeltelijk met de stelling eens en in de HHK 51 procent.
Lees verder in het Reformatorisch Dagblad
Eveneens is dit beeld voor velen van jullie niet onbekend.
Maar het alles getuigt van een vreselijke armoede in de (in algemene zin) kerken.
Ik denk dat de getrokken conclusies juist zijn, maar mogen we ons hier bij neerleggen?
Iedereen zal zeggen: Nee!
Maar hoe is dit tij te keren?
Ikzelf kom niet verder als het stamelen van cliché's: Er is geen nood, geen verootmoediging, geen schuld.
Er is wel zelvoldaanheid, we redden het wel, God houdt Zijn Kerk in stand.......
God is getrouw, etc......
Maar wat doe ik zelf aan die nood?
Buig ik, smeek ik, is het ook mijn nood dat de ambten nauwelijks meer (lijken) te vervullen zijn?
Of stellen wij te hoge eisen?
Wat vinden jullie van deze enquête?