Op mij kwam dit over als een vreemde vraag. Het antwoord vind ik ook wat vaag, of heb ik het mis? Is dergelijke ervaring aan het Heilig Avondmaal een extra bevinding ofzoiets? Komt mij heel vreemd over. Kennen jullie ook dergelijke verhalen/ervaringen?refoweb schreef:Abram, Izak en Jakob aan Heilig Avondmaal
Ik hoorde van iemand die in bevindelijke kringen (in de kerk waarvan ik lid ben) aan het Heilig Avondmaal ging en die tegen mensen zei dat Abram, Izak en Jakob ook aanzaten. Voor deze vrouw hebben velen veel respect. Is dit bijbels? Zijn er in de kerkgeschiedenis meer van dit soort verhalen (bij ds. Smytegelt betrof het engelen, maar hier gaat het om overleden mensen)? Als je dit soort bijzondere verhalen hoort, ben je geneigd om alles in je eigen leven voor verdacht te houden.
Antwoord
Naar aan leiding van je vraag het volgende: er is verschil in beleving en werkelijkheid. De werkelijkheid heeft laten zien dat er geen Abraham, Izak en Jakob aanzaten. Maar iemand kan het soms zo goed hebben aan het Avondmaal, dat daar een verbondenheid gevonden wordt met het voorgaande geslacht. Is het Bijbels? Er staat wel in de Bijbel dat ze na dit leven zullen aanzitten met Abraham, Izak en Jakob (Mattheüs 8:11). Dat wil zeggen, dat daar de Kerk gevonden zal worden. Maar uiteindelijk gaat het niet om het voorgeslacht, maar om de Heere Zelf.
En mag je die kennen? Hij is de Waarheid, en Hij is de Getrouwe. Houd je eigen leven maar voor verdacht, maar de Heere niet. Dan kan je met het jouwe altijd tot Hem gaan.
Abram, Izak en Jacob aan het Heilig Avondmaal
Abram, Izak en Jacob aan het Heilig Avondmaal
Op refoweb las ik de volgende vraag
Re: Abram, Izak en Jacob aan het Heilig Avondmaal
Is dit niet het antwoord op jouw vraag?BJD schreef:En mag je die kennen? Hij is de Waarheid, en Hij is de Getrouwe. Houd je eigen leven maar voor verdacht, maar de Heere niet. Dan kan je met het jouwe altijd tot Hem gaan.
Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen.
Mattheus 8 : 11
Dit gaat niet over het Heilig Avondmaal, maar over het Koninkrijk der hemelen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar is het avondmaal niet het teken van de gemeenschap der heiligen in hun Hoofd Jezus Christus? Dan denk ik dat je wel kan zeggen dat je met Abraham, Izaäk en Jacob aan bent gegaan. Het koninkrijk der hemelen komt toch ook juist tot uiting in de viering van het Heilige Avondmaal?-DIA- schreef:Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hoewel je het vragend stelt, ben ik het met je eens.Fjodor schreef:Maar is het avondmaal niet het teken van de gemeenschap der heiligen in hun Hoofd Jezus Christus? Dan denk ik dat je wel kan zeggen dat je met Abraham, Izaäk en Jacob aan bent gegaan. Het koninkrijk der hemelen komt toch ook juist tot uiting in de viering van het Heilige Avondmaal?-DIA- schreef:Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen.
Juist tijdens de viering van het Avondmaal voel je een band met de Kerk van alle tijden en plaatsen. Dat wordt niet altijd beleefd, maar soms mag je die verbondenheid in het Hoofd Christus door de Geest als lidmaten van één lichaam ervaren. Dan vallen ook kerkmuren weg.
Wat heeft het dan voor meerwaarde dat je denk dat je met Abram, Izak en Jacob denkt aan te zitten. Alsof die personen belangrijk zijn aan het H.A. Dan gaat de eer toch niet naar de juiste persoon? Het komt mij over als iets mystieks. Laats hoorde ik daar nog tegen waarschuwen dat te verwachten in de geloofsbeleving.Tiberius schreef:Hoewel je het vragend stelt, ben ik het met je eens.Fjodor schreef:Maar is het avondmaal niet het teken van de gemeenschap der heiligen in hun Hoofd Jezus Christus? Dan denk ik dat je wel kan zeggen dat je met Abraham, Izaäk en Jacob aan bent gegaan. Het koninkrijk der hemelen komt toch ook juist tot uiting in de viering van het Heilige Avondmaal?-DIA- schreef:Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen.
Juist tijdens de viering van het Avondmaal voel je een band met de Kerk van alle tijden en plaatsen. Dat wordt niet altijd beleefd, maar soms mag je die verbondenheid in het Hoofd Christus door de Geest als lidmaten van één lichaam ervaren. Dan vallen ook kerkmuren weg.
-
Een paar maanden terug preekte ds H.R. van de Kamp in de GKV van Apeldoorn-Centrum over het Avondmaal. Hij benadrukte de verbondenheid die aan tafel ervaren kan worden. Hij wees daarop in drie richtingen: samen met God, samen met de Kerk van alle tijden, maar ook samen met andere gelovigen, binnen en buiten de eigen gemeente. Met een brede armzwaai sprak hij: Honderd meter hier vandaan viert de Gereformeerde Gemeente ook avondmaal, nog iets verder de christelijk-gereformeerden, een paar kilometer de andere kant op de Bonders. Helaas doen we het nu nog gescheiden, maar we mogen wel gemeenschap met hen weten als we het Avondmaal vieren.
Ik vond dat een mooie invalshoek. Zeker om dti brede door een vrijgemaakt predikant te horen zeggen.
Ik vond dat een mooie invalshoek. Zeker om dti brede door een vrijgemaakt predikant te horen zeggen.
Absoluut, maar het komt mij over dat dit er in de vraag niet mee bedoeld wordt.Tom A Hawk schreef:Een paar maanden terug preekte ds H.R. van de Kamp in de GKV van Apeldoorn-Centrum over het Avondmaal. Hij benadrukte de verbondenheid die aan tafel ervaren kan worden. Hij wees daarop in drie richtingen: samen met God, samen met de Kerk van alle tijden, maar ook samen met andere gelovigen, binnen en buiten de eigen gemeente. Met een brede armzwaai sprak hij: Honderd meter hier vandaan viert de Gereformeerde Gemeente ook avondmaal, nog iets verder de christelijk-gereformeerden, een paar kilometer de andere kant op de Bonders. Helaas doen we het nu nog gescheiden, maar we mogen wel gemeenschap met hen weten als we het Avondmaal vieren.
Vroeger noemde men zoiets: valse mystiek.BJD schreef:Op refoweb las ik de volgende vraag
Op mij kwam dit over als een vreemde vraag. Het antwoord vind ik ook wat vaag, of heb ik het mis? Is dergelijke ervaring aan het Heilig Avondmaal een extra bevinding ofzoiets? Komt mij heel vreemd over. Kennen jullie ook dergelijke verhalen/ervaringen?refoweb schreef:Abram, Izak en Jakob aan Heilig Avondmaal
Ik hoorde van iemand die in bevindelijke kringen (in de kerk waarvan ik lid ben) aan het Heilig Avondmaal ging en die tegen mensen zei dat Abram, Izak en Jakob ook aanzaten. Voor deze vrouw hebben velen veel respect. Is dit bijbels? Zijn er in de kerkgeschiedenis meer van dit soort verhalen (bij ds. Smytegelt betrof het engelen, maar hier gaat het om overleden mensen)? Als je dit soort bijzondere verhalen hoort, ben je geneigd om alles in je eigen leven voor verdacht te houden.
Antwoord
Naar aan leiding van je vraag het volgende: er is verschil in beleving en werkelijkheid. De werkelijkheid heeft laten zien dat er geen Abraham, Izak en Jakob aanzaten. Maar iemand kan het soms zo goed hebben aan het Avondmaal, dat daar een verbondenheid gevonden wordt met het voorgaande geslacht. Is het Bijbels? Er staat wel in de Bijbel dat ze na dit leven zullen aanzitten met Abraham, Izak en Jakob (Mattheüs 8:11). Dat wil zeggen, dat daar de Kerk gevonden zal worden. Maar uiteindelijk gaat het niet om het voorgeslacht, maar om de Heere Zelf.
En mag je die kennen? Hij is de Waarheid, en Hij is de Getrouwe. Houd je eigen leven maar voor verdacht, maar de Heere niet. Dan kan je met het jouwe altijd tot Hem gaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Met het verwoordt wel precies zoals ik het ook bedoel.BJD schreef:Absoluut, maar het komt mij over dat dit er in de vraag niet mee bedoeld wordt.Tom A Hawk schreef:Een paar maanden terug preekte ds H.R. van de Kamp in de GKV van Apeldoorn-Centrum over het Avondmaal. Hij benadrukte de verbondenheid die aan tafel ervaren kan worden. Hij wees daarop in drie richtingen: samen met God, samen met de Kerk van alle tijden, maar ook samen met andere gelovigen, binnen en buiten de eigen gemeente. Met een brede armzwaai sprak hij: Honderd meter hier vandaan viert de Gereformeerde Gemeente ook avondmaal, nog iets verder de christelijk-gereformeerden, een paar kilometer de andere kant op de Bonders. Helaas doen we het nu nog gescheiden, maar we mogen wel gemeenschap met hen weten als we het Avondmaal vieren.
Het gaat niet om de personen (Abraham, Izak en Jacob), maar om de (om maar eens een term te noemen) gemeenschap der heiligen. En dat zijn niet alleen de mensen die bij geval met je om de tafel zitten, maar allen, zowel op andere plaatsen als in andere tijden.
Ik geloof niet, dat dat iets mystieks is, maar een essentieel onderdeel van de avondmaalsviering, gelijk ook het formulier spreekt:
Daarbenevens, dat wij ook door dien Geest onder elkander, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden; gelijk, de Heilige Apostel spreekt: "één brood (is het, zo) zijn wij velen één lichaam, dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn". Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen, en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet, en zich ondereen vermengt: alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus', onzes lieven Zaligmakers, wil, die ons te voren zo uitnemend heeft lief gehad, allen te zamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.
idd, de vraag lijkt echt te gaan om de specifieke personen.BJD schreef:Absoluut, maar het komt mij over dat dit er in de vraag niet mee bedoeld wordt.Tom A Hawk schreef:Een paar maanden terug preekte ds H.R. van de Kamp in de GKV van Apeldoorn-Centrum over het Avondmaal. Hij benadrukte de verbondenheid die aan tafel ervaren kan worden. Hij wees daarop in drie richtingen: samen met God, samen met de Kerk van alle tijden, maar ook samen met andere gelovigen, binnen en buiten de eigen gemeente. Met een brede armzwaai sprak hij: Honderd meter hier vandaan viert de Gereformeerde Gemeente ook avondmaal, nog iets verder de christelijk-gereformeerden, een paar kilometer de andere kant op de Bonders. Helaas doen we het nu nog gescheiden, maar we mogen wel gemeenschap met hen weten als we het Avondmaal vieren.
Dan is het inderdaad valse mystiek.Zita schreef:idd, de vraag lijkt echt te gaan om de specifieke personen.BJD schreef:Absoluut, maar het komt mij over dat dit er in de vraag niet mee bedoeld wordt.Tom A Hawk schreef:Een paar maanden terug preekte ds H.R. van de Kamp in de GKV van Apeldoorn-Centrum over het Avondmaal. Hij benadrukte de verbondenheid die aan tafel ervaren kan worden. Hij wees daarop in drie richtingen: samen met God, samen met de Kerk van alle tijden, maar ook samen met andere gelovigen, binnen en buiten de eigen gemeente. Met een brede armzwaai sprak hij: Honderd meter hier vandaan viert de Gereformeerde Gemeente ook avondmaal, nog iets verder de christelijk-gereformeerden, een paar kilometer de andere kant op de Bonders. Helaas doen we het nu nog gescheiden, maar we mogen wel gemeenschap met hen weten als we het Avondmaal vieren.
Ja, ik ken wel meer van zulke verhalen/ervaringen. Waarbij Bijbelteksten vaak uit het verband worden gehaald op een manier als deze.BJD schreef:Op mij kwam dit over als een vreemde vraag. Het antwoord vind ik ook wat vaag, of heb ik het mis? Is dergelijke ervaring aan het Heilig Avondmaal een extra bevinding ofzoiets? Komt mij heel vreemd over. Kennen jullie ook dergelijke verhalen/ervaringen?
Het Bruggetje van Smijtegeld met de engelen waait in vele versies rond, ook andere verhalrn bijv. Potappel of er was eens en vrouwtje die... vaak zijn de verhalen in de loop van de geschiedenis ingkleurd of helemaal verzonnen ik heb er erg veel moeite mee, maar dat de aardsvaders ook aanzaten vind ik nog vreemder, zijn die gekruisigt hebben die hun bloed gestort?
Gaan we zo niet terug naar de heilige vereringen? Abrahab Izak en jacob waren alledrie zondaren die ook het bloed van Christus nodig hadden.
de uitdrukking valse mystiek is mij uit het hart gegrepen.
ik ben opgegroeid in een dorpje waar dit soort verhalen rondgingen en ik was er altijd erg bang voor. het riekte naar bijgeloof.
gr Samanthi
Gaan we zo niet terug naar de heilige vereringen? Abrahab Izak en jacob waren alledrie zondaren die ook het bloed van Christus nodig hadden.
ik ben opgegroeid in een dorpje waar dit soort verhalen rondgingen en ik was er altijd erg bang voor. het riekte naar bijgeloof.
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Scheer nu niet alle roddels en sprookjes ovrer één kam met de grote werken Gods...samanthi schreef:Het Bruggetje van Smijtegeld met de engelen waait in vele versies rond, ook andere verhalrn bijv. Potappel of er was eens en vrouwtje die... vaak zijn de verhalen in de loop van de geschiedenis ingkleurd of helemaal verzonnen ik heb er erg veel moeite mee, maar dat de aardsvaders ook aanzaten vind ik nog vreemder, zijn die gekruisigt hebben die hun bloed gestort?
gr Samanthi
Er kan idd soms een soort legende van worden gemaakt,
maar mensen als Leen Potappel, Bart Roest, Jannetje van Dijkhuizen,
Pleun Klein, Mientje Vrijdag, etc. hebben soms wonderljjke Godsopenbaringen gehad,
ik weet dat er tegenwoordig veel mensen zijn die puur rationeel denken en zeggen,
dat kan niet! Maar pas op, wat bij ons onmogelijk schijnt is wel mogelijk bij God.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«