Lege plekken in kerkenraadsbank

jvdg

Bericht door jvdg »

Vacatures in kerkenraden zijn vooral in gemeenten die behoren tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) de laatste tien jaar moeilijker vervulbaar. De pastorale en diaconale zorg komt in deze kerken steeds meer onder druk te staan.

Dat blijkt uit een enquête die het Reformatorisch Dagblad vorige maand hield. In totaal vulden zo’n 350 gemeenten (60 procent) het enquêteformulier in. Van het totaalaantal respondenten rekent 29 procent zich tot de Gereformeerde Bond (GB) in de Protestantse Kerk in Nederland. Veertien procent behoort tot de PKN maar rekent zich niet tot de Gereformeerde Bonds­modaliteit. Veertien procent behoort tot de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), 17 procent tot de Christelijke Gereformeerde Kerken, 14 procent tot de Gereformeerde Gemeenten (GG), 4 procent tot de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen en buiten verband) en 4 procent tot de Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).

Op de vraag in hoeverre de geënquêteerden het eens zijn met de stelling dat het de laatste tien jaar moeilijker is geworden de vacatures voor ouderlingen en diakenen vervuld te krijgen, antwoorden vooral niet-GB-gemeenten in de Protestantse Kerk (80 procent) en CGK-gemeenten (77 procent) bevestigend. Van de GB-gemeenten in de PKN is 59 procent het geheel of gedeeltelijk met de stelling eens en in de HHK 51 procent.

Lees verder in het Reformatorisch Dagblad
De meesten van jullie zullen dit wel gelezen hebben en de bijbehorende statistieken hebben beoordeeld.
Eveneens is dit beeld voor velen van jullie niet onbekend.
Maar het alles getuigt van een vreselijke armoede in de (in algemene zin) kerken.

Ik denk dat de getrokken conclusies juist zijn, maar mogen we ons hier bij neerleggen?
Iedereen zal zeggen: Nee!

Maar hoe is dit tij te keren?

Ikzelf kom niet verder als het stamelen van cliché's: Er is geen nood, geen verootmoediging, geen schuld.
Er is wel zelvoldaanheid, we redden het wel, God houdt Zijn Kerk in stand.......
God is getrouw, etc......

Maar wat doe ik zelf aan die nood?
Buig ik, smeek ik, is het ook mijn nood dat de ambten nauwelijks meer (lijken) te vervullen zijn?
Of stellen wij te hoge eisen?

Wat vinden jullie van deze enquête?
-DIA-

Re: Lege plekken in kerkenraadsbank

Bericht door -DIA- »

Het moet ons wel tot onszelf doen inkeren....

Je kan het zien als een oordeel. Het leven wordt meer en meer gemist,
de rechtvaardigen worden wegeraapt voor de dag des kwaads,
maar er is niemand die daar acht op geeft....

Maar het is ook in dezen: Bidt dan de Heere des oogstes dat Hij arbeiders
uitstote in Zijn wijngaard.
De kerk zal niet verdwijnen, daar hoeven we niet voor te vrezen. Iets
anders is, waar we wel eens voor mochten vrezen, dat God de Kandelaar
van Zijn Woord zou kunnen verplaatsen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Auto

Bericht door Auto »

Ik miste eigenlijk 1 punt en dat zijn de kerkenraden die last hebben van het feit dat vlak voor de kandiderings periode brieven krijgen van mannen die 1 periode gediend hebben en aangeven NIET meer te willen dienen, omdat ze blij waren de vorige periode overleefd te hebben.

Ik weet van verschillende kerkenraden dat ze die brieven kregen. De kerkenraden die alsnog besloten toch iemand te kandideren die had aangegeven niet meer te willen, kregen last op de verkiezingsavond waar de desbetreffende persoon ging staan en dan zijn moeite met de kandidering aangaf en afsloot met "Mocht u mij kiezen, ik zal het niet aannemen" ......... consequentie de ander werd gekozen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

jvdg schreef:

Vacatures in kerkenraden zijn vooral in gemeenten die behoren tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) de laatste tien jaar moeilijker vervulbaar. De pastorale en diaconale zorg komt in deze kerken steeds meer onder druk te staan.

Dat blijkt uit een enquête die het Reformatorisch Dagblad vorige maand hield. In totaal vulden zo’n 350 gemeenten (60 procent) het enquêteformulier in. Van het totaalaantal respondenten rekent 29 procent zich tot de Gereformeerde Bond (GB) in de Protestantse Kerk in Nederland. Veertien procent behoort tot de PKN maar rekent zich niet tot de Gereformeerde Bonds­modaliteit. Veertien procent behoort tot de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), 17 procent tot de Christelijke Gereformeerde Kerken, 14 procent tot de Gereformeerde Gemeenten (GG), 4 procent tot de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen en buiten verband) en 4 procent tot de Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).

Op de vraag in hoeverre de geënquêteerden het eens zijn met de stelling dat het de laatste tien jaar moeilijker is geworden de vacatures voor ouderlingen en diakenen vervuld te krijgen, antwoorden vooral niet-GB-gemeenten in de Protestantse Kerk (80 procent) en CGK-gemeenten (77 procent) bevestigend. Van de GB-gemeenten in de PKN is 59 procent het geheel of gedeeltelijk met de stelling eens en in de HHK 51 procent.

Lees verder in het Reformatorisch Dagblad
De meesten van jullie zullen dit wel gelezen hebben en de bijbehorende statistieken hebben beoordeeld.
Eveneens is dit beeld voor velen van jullie niet onbekend.
Maar het alles getuigt van een vreselijke armoede in de (in algemene zin) kerken.

Ik denk dat de getrokken conclusies juist zijn, maar mogen we ons hier bij neerleggen?
Iedereen zal zeggen: Nee!

Maar hoe is dit tij te keren?

Ikzelf kom niet verder als het stamelen van cliché's: Er is geen nood, geen verootmoediging, geen schuld.
Er is wel zelvoldaanheid, we redden het wel, God houdt Zijn Kerk in stand.......
God is getrouw, etc......

Maar wat doe ik zelf aan die nood?
Buig ik, smeek ik, is het ook mijn nood dat de ambten nauwelijks meer (lijken) te vervullen zijn?
Of stellen wij te hoge eisen?
Dat zou misschien goed kunnen. Of we denken dat er te hoge eisen gesteld worden. Of misschien heeft iedereen het wel te druk, druk, druk..
The Groom's still waiting at the altar
refo

Bericht door refo »

Ik vond de statistieken wel grappig. Ze worden wel met elkaar vergeleken, maar de kerken zijn niet vergelijkbaar. Voorbeeld: hoe meer rechts in de statistieken, hoe minder men het probleem zag TOENEMEN.
Aan de linkerkant neemt het toe omdat iedereen alle anderen uitnemender acht.
Aan de rechterkant blijft het probleem omdat men al jaren niemand uitnemender dan zichzelf acht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef:Ik vond de statistieken wel grappig. Ze worden wel met elkaar vergeleken, maar de kerken zijn niet vergelijkbaar. Voorbeeld: hoe meer rechts in de statistieken, hoe minder men het probleem zag TOENEMEN.
Aan de linkerkant neemt het toe omdat iedereen alle anderen uitnemender acht.
Aan de rechterkant blijft het probleem omdat men al jaren niemand uitnemender dan zichzelf acht.
Ik denk de spijker op z'n kop.
Maar wel om te :cry
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Aan de rechterkant blijft het probleem omdat men al jaren niemand uitnemender dan zichzelf acht.
Tja, dat verwijt kreeg Mozes ook al. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Aan de linkerkant neemt het toe omdat iedereen alle anderen uitnemender acht.
Dan heb je het artikel niet goed gelezen: iedereen acht andere activiteiten juist uitnemender.
helma

Bericht door helma »

of wordt er maar een beperkt aantal mensen op de kandidatenlijst gezet?
ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat in sommige gemeentes maar een enkeling geschikt geacht wordt.
zo van "wij waren allemaal nog net geschikt, maar nu zijn de geschikte mensen eigenlijk wel op"
het eerste deel wordt niet uitgesproken, maar het tweede heb ik weleens gehoord...
(niet in de gemeente waar ik lid was trouwens, voordat iemand gaat gissen :? )
Lourens

Bericht door Lourens »

De KR bij ons kan ieder jaar de lijst nog vullen met tweetallen.
Overigens hebben de ambtsdragers bij ons 5 jaar zitting aangezien er anders jaarlijks teveel kandidaten gezocht moeten worden.
En regelmatig gelukkiig ook nieuwe kandidaten vanuit een nieuwe generatie.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

helma schreef:of wordt er maar een beperkt aantal mensen op de kandidatenlijst gezet?
ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat in sommige gemeentes maar een enkeling geschikt geacht wordt.
zo van "wij waren allemaal nog net geschikt, maar nu zijn de geschikte mensen eigenlijk wel op"
het eerste deel wordt niet uitgesproken, maar het tweede heb ik weleens gehoord...
Mensen die zichzelf absoluut niet geschikt vinden zijn vaak wél zeker geschikt...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
helma schreef:of wordt er maar een beperkt aantal mensen op de kandidatenlijst gezet?
Mensen die zichzelf absoluut niet geschikt vinden zijn vaak wél zeker geschikt...
Klopt. Anderzijds zijn er ook sommigen die zichzelf zeer geschikt achten; ik denk niet dat de kerkenraden op die mensen zitten te wachten...
Gian

Bericht door Gian »

-DIA- schreef: de rechtvaardigen worden wegeraapt voor de dag des kwaads,
Juist, de opname van de Gemeente :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Auto schreef:Ik miste eigenlijk 1 punt en dat zijn de kerkenraden die last hebben van het feit dat vlak voor de kandiderings periode brieven krijgen van mannen die 1 periode gediend hebben en aangeven NIET meer te willen dienen, omdat ze blij waren de vorige periode overleefd te hebben.

Ik weet van verschillende kerkenraden dat ze die brieven kregen. De kerkenraden die alsnog besloten toch iemand te kandideren die had aangegeven niet meer te willen, kregen last op de verkiezingsavond waar de desbetreffende persoon ging staan en dan zijn moeite met de kandidering aangaf en afsloot met "Mocht u mij kiezen, ik zal het niet aannemen" ......... consequentie de ander werd gekozen.
Dat is een zware zaak...

Temeer dat men, als men gekozen is, en het zonder goede (dus Bijbelse) reden afwijst, men een roeping van de gemeente, en dus van God zelf, afwijst...

Gezien dat Christus niet van het kruis gebleven is, maar Zijn werk volbrachte, en onze zonden aan het kruis nagelde... Gezien dus, wat hij voor ons deed, is kerkenraad werk (hetwelk zeer zwaar zijn kan) een kleine last vergeleken met de kruisdood....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:Ik miste eigenlijk 1 punt en dat zijn de kerkenraden die last hebben van het feit dat vlak voor de kandiderings periode brieven krijgen van mannen die 1 periode gediend hebben en aangeven NIET meer te willen dienen, omdat ze blij waren de vorige periode overleefd te hebben.

Dat is een zware zaak...

Temeer dat men, als men gekozen is, en het zonder goede (dus Bijbelse) reden afwijst, men een roeping van de gemeente, en dus van God zelf, afwijst...

Gezien dat Christus niet van het kruis gebleven is, maar Zijn werk volbrachte, en onze zonden aan het kruis nagelde... Gezien dus, wat hij voor ons deed, is kerkenraad werk (hetwelk zeer zwaar zijn kan) een kleine last vergeleken met de kruisdood....
De roeping van de gemeente is niet van God Zelf. Dat is een misverstand.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie