Wie kent het boekje "Ontwaakt" van J.A. Baaijens uitgegeven in 1997 ?
Al lezend moet ik concluderen dat het 13 jaar later nog uiterst actueel is.
Wat een spiegel wordt ons in dat boekje voorgehouden.
Ik heb gezocht of er al een topic over was, maar dat kon ik niet vinden.
Wie heeft dit boekje gelezen en wat vond je ervan ?
Ontwaakt !
Re: Ontwaakt !
Bedoel je JAN BAAIJENS die vroeger veel in GezinsGids publiceerde?
Ergens denk ik dat ik er van gehoord heb...
als het een dunne brochure is zou ie nog ergens tussen kunnnen zitten.
Ik zal eens even kijken...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jazeker, heb 'm zelfs dubbel...
Vond het toen wel een publicatie die tot nadenken stemde. Maar het is te lang geleden om het me nog scherp voor de geest te halen, dan zou ik 't eerst weer moeten herlezen.
Vond het toen wel een publicatie die tot nadenken stemde. Maar het is te lang geleden om het me nog scherp voor de geest te halen, dan zou ik 't eerst weer moeten herlezen.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik heb hem in mijn boekenkast staan en ik heb hem ook gelezen.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-DIA- schreef:Bedoel je JAN BAAIJENS die vroeger veel in GezinsGids publiceerde?
Weet ik niet, of hij in de GezinsGids schrijft.
Het is idd niet zon dik boekje, een 112 paginas.
Wel heel kernachtig en hij weet vaak de vinger bij de zere plek te leggen op een eerlijke opbouwende wijze.
Neem nu dit citaat over het oordelen van elkaar :
J.A. Baaijens schreef:OORDEELT NIET!
We moeten er voor oppassen dat we onze eigen gevoelens niet boven de Schrift stellen. Ook het negatief oordelen over andere christenen komt vaak voort uit onkunde.
Het wordt ons op verschillende plaatsen in de Bijbel nadrukkelijk verboden om een ander negatief te oordelen.
In Matth. 7:1-5 vermaant Christus ons: “Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden. En wat ziet gij de splinter; die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? Of ‘t zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en ‘n zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder te doen.”
Thomas Brooks waarschuwt ons: “Maak niet uw duister licht, uw begrippen, uw inbeeldingen en uw meningen tot een oordeler van de daden der mensen, maar oordeel steeds naar de regel van het Woord en zeg: ‘Er staat geschreven’.”
Hoe zitten wij in de kerk wanneer het bediening van het Heilig Avondmaal is? Bekritiseren en beoordelen wij de avondmaalgang(st)ers? Vooral ook als er jongere mensen aangaan? We mogen niet ongefundeerd bekritiseren. Door zo’ n kritische houding weren we ook een zegen voor onszelf, ja nog erger: iemand die een ander ten onrechte veroordeeld, kan een zeer zware veroordeling over zichzelf halen. Als iemand van een ware gelovige denkt en zegt dat deze niet behouden is, “omdat hij dit niet kan overnemen,” dan is deze persoon voor de Heere een gruwel. We lezen namelijk in Spr. 17:15: “Wie de goddeloze rechtvaardigt, en de rechtvaardige verdoemt, zijn den HEERE een gruwel, ja, die beiden.”
Laten we het daarom niet wagen om over de geestelijke staat van een ander negatief te oordelen!
In de Dordtse Leerregels, H.3 en 4, art15 wordt ons voorgehouden (zoals ook Augustinus dit zag): “Voorts, van diegenen, die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der Apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.” In deze zaak dienen we dus te handelen “naar het oordeel der liefde
Het is daarom des te droeviger dat er met name vanuit de rechterflank van de reformatorische gezindte door zovelen veroordelend wordt gesproken over de bekeringen en gelovigen in (ten onrechte zo genoemde) “lichtere gemeenten”. Sommigen durven het zelfs te hebben over “brandhout voor de hel”, als ze het hebben over avondmaalgang(st)ers in die gemeenten. Het is bijna te verschrikkelijk om te noemen! Ik begrijp niet dat er mensen zijn die zulke dingen durven zeggen...
(…)
WILHELMUS & BRAKEL OVER HET (VER)OORDELEN
De Nederlandse oudvader Wilhelmus â Brakel (1635-1711) houdt ons voor in zijn Redelijke Godsdienst: “Wij waarschuwen ieder lidmaat zich in dit werk, dal de Heere Jezus alleen den leraren heeft aanbevolen, niet te mengen, of iets te doen dat daarnaar gelijkt. ‘t Komt hun niet toe een ieder te beproeven, en dan hen te oordelen, en het vonnis des levens of des doods over hen uit te spreken; hier geldt de plaats Matth. 7:1: “Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.” Dat te doen beneemt het oefenen van deze sleutel door de leraren de Hem door hun nabootsing. Het is toch een blaam van de godzaligheid, die wordt daardoor gelasterd en gehaat van anderen; want, zeggen ze, die lieden veroordelen en verdoemen anderen. ‘t Zijn ook doorgaans mensen, die hoge inbeeldingen van zichzelf hebben, en door hun trotsheid en meesterschap zich willen vertonen alsof ze wat groots waren, en boven anderen uitstaken, daar ze dikwijls minder begenadigd en minder bekwaam zijn. Deze verderven dikwijls, zoveel in hen is, het werk Gods in de kleinen, die menigmaal meer genade hebben dan die oordelers en veroordelers. Zij verbreken, zo veel in hen is, de gekrookte netjes, en blussen uit de glimmende vlaswiekjes.
Daarom waarschuw ik een iegelijk, hij zij niet hooggevoelende, maar vreze, en door ootmoedigheid achte hij anderen uitnemender dan zichzelf; hij vreze God, en onthoude zich van dat, hetwelk de uitnemendste leraars zelf met vreze en beven doen, om aan de ene of andere kant geen misslag te begaan.
Wij vermanen ook een iegelijk zwakke, dat hij zijn geweten niet laat trappen en treden van de zodanigen, maar zich voor de zodanige inhoude, hun gezelschap verlate, en zich voege tot andere godzaligen, om onderling met elkander te spreken tot algemene stichting, vermaning, opwekking en vertroosting.”
KEN UZELF!
Een oprecht (gemaakt) christen kijkt ten opzichte van de zonden met een vergrootglas naar zichzelf en heeft de neiging om met een verkleinglas naar een ander te kijken. Hij ziet de zonden die hij zelf doet groter dan die een ander bedrijft. Door zelfkennis worden gelovigen vanzelf zachter voor een ander. Volgens bisschop Basilius de Grote is “zachtmoedigheid een onuitwisselijk teken van een begenadigde ziel”. Een oprechte gelovige kent daarom geen zucht naar twist en veroordeling van anderen. Toen keizer Alexander Severus twee christenen zag twisten, beval hij hun, dat ze de naam van christenen niet langer meer zouden voeren, “want,” zo sprak hij, “gij onteert uw Meester Christus”. En zo behoort het te zijn wat Gregorius Nazianzenus (329-390) verklaart: “Het christendom is een navolging van Christus.” Zie dan hoe Christus op aarde heeft geleefd en gesproken! Hij is ons grote Voorbeeld... om na te volgen.
Als we onszelf kennen, weten we dat we hiertoe steeds weer opnieuw genade nodig hebben. Intussen zijn er zaken die absoluut niet behoren voor te komen bij christenen - en dat is vooral het hoogmoedig veroordelen van anderen.
Ik wil hierbij de puritein Thomas Brooks weer aanhalen. Hij vermaant ons: “O! waren de harten der christenen maar meer bezet in het oordelen en veroordelen van zichzelf; dan zouden ze niet zo sterk geneigd zijn om anderen te oordelen en te veroordelen en om zich zo nors en bitter te gedragen tegenover degenen, die van hen verschillen. Er zijn geen zielen op de wereld, die zo bevreesd zijn om anderen te oordelen als zij, die zichzelf het meest oordelen. Eén verzoek heb ik aan u, die vaak anderen oordeelt en weinig uzelf oordeelt - aan u, die zo sterk geneigd zijt ruw, vals en onrechtvaardig te oordelen - en dat is, of gij iedere morgen een weinig de volgende Schriftplaatsen wilt overdenken: Matth. 7:1-2; Joh. 7:24; Rom. 14:3, 10 en 13; 1 Kor. 4:5; Jak. 4:11-12; kom. 14:4.”
OOTMOED
De puritein Brooks onderwijst ons verder: “O! werd er in christenen meer over-
vloed aan ootmoed gevonden; ze zouden minder bitter, nors en bars zijn; en ze zouden teerder, zachtmoediger en liefelijker in hun geest en praktijk zijn. De ootmoed doet een mens hoge gedachten van anderen en lage gedachten van zichzelf hebben. Ze zal een mens meer heerlijkheid en uitnemendheid in anderen en veel geringheid en zondigheid in zichzelf doen zien. De ootmoed zal een mens uitnemend maken in het bedekken van de gebreken van anderen; in het vermelden van hun goede daden en in het zich verblijden in hun genaden. Ze maakt een mens blij met ieder licht, dat sterker straalt dat het zijne en met iedere wind, die waait ten goede van anderen. De ootmoed gelooft eerder de genade in anderen, dan dat ze die in twijfel trekt’
EEN ONVRUCHTBAAR WERK
Het onbijbels oordelen en bekritiseren vond rond 1700 veel plaats in de gezelschappen of conventikelen.
Ds. B. Smijtegelt (1665-1739) zag, zowel als Wilhelmus â Brakel, veel positieve elementen in het gezelschapsleven van die dagen; echter op het gebied van het onrechtmatig oordelen deelt hij de mening van W.â Brakel. (Lees dit maar in de 9e en 10e preek van “Des christens heil en sieraad”.)
Ook de Engelse puritein dit P. Doddridge (1702-1751) verdedigde deze mening sterk. Alleen vanuit het Woord, ziende op de leer en het leven, kan het onderscheid tussen hen die de Heere vrezen en hen die Hem niet vrezen, gezien worden.
Thomas â Kempis (1379-1471) laat ons weten: “In het oordelen over anderen doet de mens een onvruchtbaar werk.”
Laten we dan maar bidden voor de zwakke, ingezonken gelovigen, omdat we in onszelf ook zo zwak zijn; en laten we ons ervoor wachten om één van deze “kleinen” te ergeren (Luk.17:2).
Daarbij behoren we veel te bidden voor onze predikers, opdat het Woord zijn vrije loop mag hebben.., ook in ons hart! (zie 2 Thess.3:1-5).
Ik heb de stapel boekjes eens nagekejen. Ik denk dat ik hem niet meer heb.
Waarchijnlijk zoek geraakt na een aantal verhuizingen.
Tevens kwam ik tot de ondekking dat ik De Gezinsgids/De Kleine Gids
van de jaargangen 1954-1966 ook kwijt ben... Jammer!
-DIA- schreef:Ik heb de stapel boekjes eens nagekejen. Ik denk dat ik hem niet meer heb.
http://link.marktplaats.nl/301477359
Dat is em!Wilhelm schreef:-DIA- schreef:Ik heb de stapel boekjes eens nagekejen. Ik denk dat ik hem niet meer heb.
http://link.marktplaats.nl/301477359

-
Op http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.php staan 2 lezingen van Baaijens.