Gods soevereiniteit

Alexander CD

Re: Gods soevereiniteit

Bericht door Alexander CD »

Marnix schreef,
Zoals ik al zei, het is puur menselijk denken (ik vind in de Bijbel de termen "geopenbaarde wil en verborgen wil" niet terug) om iets voor ons logisch en kloppend te krijgen en daar moeten we mee uitkijken want dan krijg je karikaturen waarmee we Hem nooit recht doen en zelf een verkeerd Godsbeeld krijgen.
Ook al gebruikt de bijbel de woorden niet toch spreekt het duidelijk over Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil.
Deze termen geven toch een stuk duidelijkheid aan Gods spreken in Zijn woord.
Je wilt toch niet beweren dat Gods woord niet klopt? God heeft Zijn woord ons toch niet gegeven zo dat wij het alleen kunnen verstaan als wartaal, iets wat niet met elkaar in overeenstemming is.
Luther schreef:Nee, Augustinus zei het weer anders, maar eigenlijk zei hij precies hetzelfde: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt (= geopenbaarde wil) niet buiten zijn wil (verborgen wil) om geschiedt.'
Hoewel wij er soms zo tegen aankijken, Luther, Gods plan tot zaligheid van de Zijnen geschiedt wel zo naar Zijn wil.
Toch geloof ik niet dat je kunt stellen dat Gods verborgen en geopenbaarde wil met elkaar botsen.
God gebruikt het kwaad maar het is toch niet naar Zijn wil.
Daarom staat er ook dat alle dingen meewerken ten goede, voor hen die God liefhebben.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:Marnix schreef,
Zoals ik al zei, het is puur menselijk denken (ik vind in de Bijbel de termen "geopenbaarde wil en verborgen wil" niet terug) om iets voor ons logisch en kloppend te krijgen en daar moeten we mee uitkijken want dan krijg je karikaturen waarmee we Hem nooit recht doen en zelf een verkeerd Godsbeeld krijgen.
Ook al gebruikt de bijbel de woorden niet toch spreekt het duidelijk over Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil.
Deze termen geven toch een stuk duidelijkheid aan Gods spreken in Zijn woord.
Je wilt toch niet beweren dat Gods woord niet klopt? God heeft Zijn woord ons toch niet gegeven zo dat wij het alleen kunnen verstaan als wartaal, iets wat niet met elkaar in overeenstemming is.
Luther schreef:Nee, Augustinus zei het weer anders, maar eigenlijk zei hij precies hetzelfde: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt (= geopenbaarde wil) niet buiten zijn wil (verborgen wil) om geschiedt.'
Hoewel wij er soms zo tegen aankijken, Luther, Gods plan tot zaligheid van de Zijnen geschiedt wel zo naar Zijn wil.
Toch geloof ik niet dat je kunt stellen dat Gods verborgen en geopenbaarde wil met elkaar botsen.
God gebruikt het kwaad maar het is toch niet naar Zijn wil.
Daarom staat er ook dat alle dingen meewerken ten goede, voor hen die God liefhebben.
Hier snap ik niets van, want dit zeg ik namelijk ook. Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil botsen niet met elkaar, maar voor ons mensen kan dat echter wel zo lijken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Luther schreef,
wat tegen zijn wil geschiedt (= geopenbaarde wil) niet buiten zijn wil (verborgen wil) om geschiedt.'
Wat tegen Zijn geopenbaarde wil is maar wel binnen Zijn verborgen wil, dan zie ik daar twee willen in botsing, maar als je het net zo bedoeld als ik het schreef dan zijn we het eens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Wil des besluits, geopenbaarde wil, verborgen wil: dit zijn allemaal termen die gebruikt worden in de theologie om enigszins dit moeilijke vraagstuk wat te vergemakkelijken. En ik vraag me af of Augustinus deze uitdrukkingen al gebruikte.... ;( In de bijbel komen ze iig nergens voor.
Deze uitdrukkingen komen in de Bijbel niet letterlijk voor (in die zin, dat je er in GBS digitaal op zou kunnen zoeken), maar de zaken wel. Zie het bekende voorbeeld van de geschiedenis uit Genesis 22, waar God in het eerste deel wil, dat Abraham zijn zoon Izak gaat offeren. Vanaf vers 11 echter wil God niet, dat hij zijn zoon offert.

Het punt hierbij is, dat het woord "wil" (of werkwoord "willen") verschillende betekenissen heeft, namelijk om een voornemen (besluit) uit te drukken of om een bevel uit te drukken. Daarom is het belangrijk om in de Bijbel na te gaan of het woord "wil" in de betekenis van besluit of van bevel is genomen.
Als je met dat in je achterhoofd Gen 22 leest, constateer je, dat de wil van God in de eerste verzen Zijn bevel is en vanaf het 11e vers Zijn besluit. Door gevolg te geven aan Gods bevel is Abraham gerechtvaardigd uit de werken.
Wij, mensen, hebben ons te houden aan Gods bevel, niet aan Zijn besluit (want dat weten we niet).

Een verder onderscheid kan je maken bij antropomorfe uitdrukking als "het berouwde God, dat ...". Dit geeft geen verandering van Zijn besluit aan, maar een verandering in uitvoering daarvan. Een verandering, overigens, die al van eeuwigheid vast lag in Zijn besluit.
Plaats reactie