Boeken van diverse RK schrijvers

Alexander CD

Re: Gods soevereiniteit

Bericht door Alexander CD »

Luther schreef:Precies!
Zo heb ik van heel wat stukken van het boek 'Jezus van Nazareth' van de paus genoten, de rest is erg RK, maar dat betekent niet dat je zo'n heel boek bij het oud vuil kunt zetten. Sommige stukken zouden zo dienst kunnen doen als leespreek in onze plaatselijke GG.
Ik hoor het al wat jullie betreft is de reformatie een overbodige zaak geweest.
Democritus

Bericht door Democritus »

Alexander CD schreef:
Zo heb ik van heel wat stukken van het boek 'Jezus van Nazareth' van de paus genoten, de rest is erg RK, maar dat betekent niet dat je zo'n heel boek bij het oud vuil kunt zetten. Sommige stukken zouden zo dienst kunnen doen als leespreek in onze plaatselijke GG.
Dan heb jij wel heel goede oren.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef:
Definieer 'jullie'
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:
Nee hoor, maar je praat dan wel over bijna 500 jaar geleden.
En ik durf de stelling wel aan dat de paus destijds niet een dergelijk boek over Jezus van Nazareth zou hebben geschreven.

En misschien, misschien zou Luther op dit moment de RKK niet eens verlaten hebben, gezien de vrijheid die er nu wel is en toen niet was.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Wat probeer je nu te bewijzen? Dat de bijbel niet klopt?
In de gelijkenis van de verloren zoon staat enerzijds dat de jongste zoon een thuiskomen heeft. Het feit dat hij zich heeft omgekeerd is voldoende. Niets is er meer van hem. Zijn deel is opgemaakt. En anderzijds heeft de oudste zoon ook een thuiskomen. Hij wrokt enorm omdat zijn broer zomaar wordt binnengehaald door pa. En dat terwijl hijzelf altijd zo zijn best doet. Maar naar hem komt de vader toe en zegt: alles wat van mij is is van jou. Kom binnen en wees blij met mij.

En als dan Henri Nouwen daar op moet wijzen is dat prima toch? Het staat in de bijbel. En wij lezen daar altijd overheen.
Ik heb proberen aan te tonen waarom ik Henri Nouwen niet mag. Mijns inziens omdat hij het kindschap Gods buiten Christus om kan behandelen, dat heb ik geconcludeerd na het kijken van 'I am the beloved' een paar jaar geleden.

In het oude testament wordt de redding van mensen ook continu behandeld buiten Christus om. Christus zelf behandelt de redding van mensen heel vaak buiten het geloof in Hemzelf om (letterlijk gezien dan!). Dat betekent in de verste verte nog niet dat wij dat ook mogen doen. Toen Jezus die gelijkenis sprak was Hij nog niet gestorven. Hij sprak in gelijkenissen omdat men Hem niet zou begrijpen (mat 13). Jezus zei dat de rijke jongeling behouden moest worden door de wet te houden. Zou je dat ook accepteren als een schrijver dat schrijft? Dat zeg je!

Daarbij vertrouw ik dat citaat dat ik gaf over de dalai lama en dat ik zomaar ergens van internet geplukt heb wel. Ik kan het me goed voorstellen dat hij dat zegt. Aangezien meneer Nouwen ook nog eens Rooms Katholiek is, is dit alles voor mij voldoende reden om hem te wantrouwen.

En dat is al helemaal voldoende reden om dit beeld van meneer Nouwen dat jij op de verkiezing betrekt niet te volgen. De oudste zoon was namelijk al een zoon en dus al verkoren, hij was er niet één van die hoeren waarbij de jonge zoon zijn goed door had gebracht. Dus om uit dit voorbeeld nu te gaan halen dat God wil dat alle mensen zalig worden..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:
Ja, precies als Rome dacht....
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Alexander CD schreef:
Nee hoor, maar je praat dan wel over bijna 500 jaar geleden.
En ik durf de stelling wel aan dat de paus destijds niet een dergelijk boek over Jezus van Nazareth zou hebben geschreven.

En misschien, misschien zou Luther op dit moment de RKK niet eens verlaten hebben, gezien de vrijheid die er nu wel is en toen niet was.
Luther, is dit een goede weergave / samenvatting van het boek van de paus?
Zo ja, is het dan niet gewoon hedendaagse ethiek / moralisme in een Christelijk jasje?
Op de achterflap van dit boek schrijft Paus Benedictus XVI: “Iedereen staat het vrij met mij van mening te verschillen over dit boek” hij heeft het op persoonlijke titel geschreven. Toch verraadt de auteur zich als iemand die zelf véél kennis heeft over het geloof en uiteenlopende theologische stromingen, in vele landen en talen en tijdvakken. Ook is Joseph Ratzinger begáán met die opvattingen en de effecten daarvan op de wereld en op de kerk. Wat hijzelf schrijft is niet alleen glashelder en degelijk onderbouwd, maar ook persoonlijk doorleefd. Niet uit een wazige spiritualiteit maar uit een geloof in Gods liefde, mensgeworden in Jezus Christus. Soms moest ik even slikken: het conciliair proces van vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping bijv. is mij zeer dierbaar. Maar Benedictus vraagt zich daarbij af: welke norm bepaalt dan wat gerechtigheid is? Wanneer God daarbij als hinderlijke bijkomstigheid wordt beschouwd, brengt een strikt politieke benadering de religies niet samen en de wereld niet verder. Het mooiste is, alweer onverwacht, het hoofdstuk over de bekoringen van Jezus in de woestijn. De duivel daagt hem uit stenen in brood te veranderen. Ook voor ons is het verleidelijk “eerst” maar eens de honger in de wereld te willen stillen en het dán pas over God te hebben - laat staan de kerk. Intussen is er nooit genoeg brood voor iedereen, omdat het niet eerlijk wordt verdeeld. Maar het is omgekeerd: wie zich laat raken door Gods oneindige liefde voor de mensen, kán niet anders dan Christus herkennen in andere mensen en dus in liefde delen wat hij heeft. Het wonder van de broodvermenigvuldiging laat zien dat er vervolgens dingen gebeuren die het menselijk verstand te boven gaan! Een prachtig boek van een verstandig én gelovig mens. Zijn eerste encycliek als Paus heet: “Deus Caritas est” : God is liefde. Ook dit boek “Jezus” getuigt van die liefde. Het inspireert tot geloof en tot liefde voor mensen.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Faramir

Re: Boeken van diverse RK schrijvers

Bericht door Faramir »

Thomas a Kempis - Navolging van Christus, kan ik een ieder zeker aanraden.

Er zijn vele drukken, en ik heb onlangs een recente druk gekocht met zowel Nederlands als Latijn.

Dat is deze; http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

Beschrijving
Een handreiking voor de geestelijke weg van de mens die zich bewust is van zijn uiteindelijke bestemming. Deze uitgave bevat zowel de oorspronkelijke Latijnse tekst als een nieuwe Nederlandse vertaling.

Thomas van Kempen (1380-1471) verzamelde in de bloeiperiode van de Moderne Devotie tal van teksten, spreuken en gezegden uit geestelijke literatuur en uit de mond of pen van zijn tijdgenoten. Hij schikte deze zo, dat er in 1441 vier boeken waren ontstaan, een 'gids voor de geestelijke weg' van de mens.
Ze brengen ons het besef bij dat wij niet alleen stoffelijke wezens zijn, maar ook een geestelijke dimensie hebben (boek I). Langs deze dimensie worden wij ons bewust van ons innerlijk (boek II). In de diepte van ons innerlijk ontmoeten wij – in de christelijke traditie – de persoon van Jezus, die ons uitnodigt met hem een innige band aan te gaan (boek III). Door hem worden wij binnengeleid in de ruimte van het goddelijk gesprek, waarin ons ware, innerlijke vertroosting geschonken wordt (boek IV).
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Alexander CD schreef:
Alexander drukt zich misschien wat ongelukkig uit, maar denk wel dat hij een punt heeft dat tegenwoordig de Reformatie niet altijd meer op waarde wordt geschat!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Faramir

Bericht door Faramir »

Johann Gottfried Walther schreef:
Alexander CD schreef:
Alexander drukt zich misschien wat ongelukkig uit, maar denk wel dat hij een punt heeft dat tegenwoordig de Reformatie niet altijd meer op waarde wordt geschat!
Er worden tegenwoordig heel wat dingen aan de reformatie toegeschreven die met de reformatie zelf niets van doen hadden. Laatst was er zo'n Calvijn test op Trouw bijvoorbeeld, daar heeft menigeen over de grond van lopen rollen van het lachen (figuurlijk dan ;) ).

Daarnaast is er natuurlijk ook een contrareformatie geweest die de meeste dingen die Luther had aangekaart wel oploste, het morele verval werd aangepakt. Het beeld wat een enkeling nog heeft doorgekregen over de katholieke Kerk is een lichtelijk achterhaald en vertekend beeld. Als je bijvoorbeeld de gereformeerde leer en de katholieke leer naast elkaar legt en onderzoekt zonder sentiment en vooroordelen dan zul je zien dat die vrij dicht bij elkaar liggen op vele punten.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Faramir schreef:
Alexander CD schreef:
Er worden tegenwoordig heel wat dingen aan de reformatie toegeschreven die met de reformatie zelf niets van doen hadden. Laatst was er zo'n Calvijn test op Trouw bijvoorbeeld, daar heeft menigeen over de grond van lopen rollen van het lachen (figuurlijk dan ;) ).

.
En jij, wel eens wat gelezen van Bullinger? Bucer? Oecolampadius?

Ik heb wel eens Roomse teksten gelezen, maar met enkele uitzonderingen vond ik ze niet zoveel waard.
Tenzij je Augustinus noemt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Faramir

Bericht door Faramir »

Faramir schreef:
Alexander CD schreef: Ik hoor het al wat jullie betreft is de reformatie een overbodige zaak geweest.

.
En jij, wel eens wat gelezen van Bullinger? Bucer? Oecolampadius?

Ik heb wel eens Roomse teksten gelezen, maar met enkele uitzonderingen vond ik ze niet zoveel waard.
Tenzij je Augustinus noemt.
Als je wat wil vertellen of duidelijk wil maken dan kan dat gewoon hoor. Ik bijt niet. :) Maar ik heb wel eens wat van protestantse schrijvers gelezen alhoewel ik niet een echte lezer ben. En ik kom ook zo nu en dan in een PKN dienst waar ik ook het nodige hoor, en verder in gesprek met protestanten.

En ach ja, niet alle schrijfsels zullen voor iedereen even nuttig zijn. Dat heb je bij katholieke schrijvers en ook bij protestantse, joodse, islamitische, boeddhistische, atheïstische enz enz. Een ieder moet voor zichzelf maar selecteren wat hij/zij nuttig en/of interessant lijkt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Faramir schreef:Als je wat wil vertellen of duidelijk wil maken dan kan dat gewoon hoor. Ik bijt niet. :)
En ach ja, niet alle schrijfsels zullen voor iedereen even nuttig zijn. Dat heb je bij katholieke schrijvers en ook bij protestantse, joodse, islamitische, boeddhistische, atheïstische enz enz. Een ieder moet voor zichzelf maar selecteren wat hij/zij nuttig en/of interessant lijkt.
Enne...wat is Waarheid?
Faramir

Bericht door Faramir »

jvdg schreef: Enne...wat is Waarheid?
God.

(dit lijkt me tamelijk offtopic overigens, maar goed)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Faramir schreef:
jvdg schreef: Enne...wat is Waarheid?
God.
En Jezus Christus Zijn Zoon, Die het gezegd heeft: Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven.
En dat alleen: daar heeft de RKK nog het e.e.a. bij bedacht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie