Er is "leven" voor de rechtvaardigmaking...!?

Fjodor

Re: Er is "leven" voor de rechtvaardigmaking...!?

Bericht door Fjodor »

PvS schreef:
Fjodor schreef:
PvS schreef:Het zaligmakende geloof is niet uit de wet.
De overtuiging is voorbereiding...
Ga dit alles toch niet uit elkaar trekken..
Het krijgen van de overtuiging is het sterven met Christus. En sterven met Christus is zaligmakend.
Want Christus is het die doet sterven en niet de wet.
Dus Kaïn en Judas zijn volgens jou met Christus gestorven?

De wet in de hand van Christus doet wel degelijk sterven, Fjodor.
Ok. Ik wijzig wat ik zei.

Het krijgen van de overtuiging kan het sterven met Christus zijn. En dát sterven met Christus is zaligmakend.
Want Christus is het die doet sterven en niet de wet. (Of je moet Erskine willen weerspreken, die dit letterlijk zo zegt?)

(Kaïn en Judas waren niet met Christus gestorven. En de wet in de hand van Christus doet niet sterven zoals jij het bedoelt. Wat is de werkzame kracht die doet sterven? Christus is het die werkt. De wet werkt niet. De wet geeft de mogelijkheid om te doen sterven.)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Honderden hebben het Evangelie met gunstige uitslag gepredikt, en nog veel meer
hebben het aangenomen, zonder zich ooit met deze kwestie in te laten. (of er wel of geen leven voor de rechtvaardiging is.)

Ik heb trouwens nog een vraagje?
De Geest wordt gegeven om het geloof te werken.
Wordt de Geest dan gegeven aan geestelijk doden? Want voor de rechtvaardigmaking is er geen sprake van geestelijk leven toch? Dus ook niet van geloof.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

vogeltje schreef:Honderden hebben het Evangelie met gunstige uitslag gepredikt, en nog veel meer
hebben het aangenomen, zonder zich ooit met deze kwestie in te laten. (of er wel of geen leven voor de rechtvaardiging is.)
Dat zou ik niet zomaar zeggen. De vraag is over er leven buiten Christus is. Dat is dezelfde vraag. Want de rechtvaardig gemaakte is in Christus.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het evangelie met gunstige uitslag gepredikt hebben zonder hier duidelijkheid over te hebben.
Ik denk ook dat er weinig (of geen) mensen zijn die het evangelie werkelijk aangenomen hebben zonder dat ze wisten dat er buiten Jezus Christus geen leven is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Fjodor schreef:
vogeltje schreef:Honderden hebben het Evangelie met gunstige uitslag gepredikt, en nog veel meer
Dat zou ik niet zomaar zeggen. De vraag is over er leven buiten Christus is. Dat is dezelfde vraag. Want de rechtvaardig gemaakte is in Christus.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het evangelie met gunstige uitslag gepredikt hebben zonder hier duidelijkheid over te hebben.
Ik denk ook dat er weinig (of geen) mensen zijn die het evangelie werkelijk aangenomen hebben zonder dat ze wisten dat er buiten Jezus Christus geen leven is.
Eh...de man die het bovengenoemde zei leeft niet meer. Ik dacht dat een uitspraak van hem wel goed was en het paste er zo mooi bij.
(Thomas Halyburton)

En de vraag is of iedereen hier een zelfde beeld heeft van rechtvaardigmaking.

"De rechtvaardigmaking is voor mij een daad van God, door de toepassing van het Evangelie,
tot dadelijke bevrijding van de zondaar, op zijn geloven en terzelfder tijd."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wordt de Geest dan gegeven aan geestelijk doden? Want voor de rechtvaardigmaking is er geen sprake van geestelijk leven toch? Dus ook niet van geloof.
Moet moet in de bekering niet uit elkaar trekken wat bij elkaar hoort.... Zo horen alle stappen in de heilsorde bij elkaar, beginnende (in logische orde) met het feit dat God de dode zondaar wederom levend maakt, Hem door de krachtdadige roeping roept, Hem door het geloof gerechtvaardigd, enz.

Want als God niet eerst de dode zondaar levend maakt, zou een dood zondaar zelf aan zijn bekering zitten werken...

Maar, volgens mij leert de Schrift dat er geen bepaalde periode van tijd tussen de trappen van de heilsorde hoeft te zitten. Anderen leren wel dat er een periode van tijd tussen zit. Daar zal ik geen problemen mee hebben, zolang ze de logische orde dan toch handhaven...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Bert Mulder schreef:

Moet moet in de bekering niet uit elkaar trekken wat bij elkaar hoort.... Zo horen alle stappen in de heilsorde bij elkaar, beginnende (in logische orde) met het feit dat God de dode zondaar wederom levend maakt, Hem door de krachtdadige roeping roept, Hem door het geloof gerechtvaardigd, enz.

Want als God niet eerst de dode zondaar levend maakt, zou een dood zondaar zelf aan zijn bekering zitten werken...

Maar, volgens mij leert de Schrift dat er geen bepaalde periode van tijd tussen de trappen van de heilsorde hoeft te zitten. Anderen leren wel dat er een periode van tijd tussen zit. Daar zal ik geen problemen mee hebben, zolang ze de logische orde dan toch handhaven...
Ben ik helemaal met je eens. :super Ik wilde alleen eens kijken of ik ook ontleden kon. Net als PvS.
Maar het ligt me niet erg - dat uit elkaar trekken. :nonnon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS, hebt gij wiskunde gestudeerd?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

PvS schreef:
Fjodor schreef:
Het krijgen van de overtuiging is het sterven met Christus. En sterven met Christus is zaligmakend.

PvS, reeds in een ander topic is het verschil in een algemene overtuiging en zaligmakende overtuiging uiteengezet. Bestudeer dat eens, weerleg dat, en kom vervolgens pas weer met steeds dezelfde vragen en opmerkingen.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Genade door recht schreef:
PvS schreef:
Fjodor schreef:

PvS, reeds in een ander topic is het verschil in een algemene overtuiging en zaligmakende overtuiging uiteengezet. Bestudeer dat eens, weerleg dat, en kom vervolgens pas weer met steeds dezelfde vragen en opmerkingen.
Gezien de vraagstellingen, verstaan velen het nog niet.
Had je mij dit niet via een PB kunnen zeggen?
Het komt nu zo kil over op mij.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

PvS schreef:
Gezien de vraagstellingen, verstaan velen het nog niet.
Het komt nu zo kil over op mij.[/quote]

Dat was niet de bedoeling. Maar ik denk dat ook anderen de herhaling zien.

O.a. ik heb in dat andere topic enige zaken genoemd uit de Bijbel, alsook van Myseras. Lees dat topic eens goed door, dan kunnen we hier wellicht verder discussieren in plaats van opnieuw beginnen!!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef: Gezien de vraagstellingen, verstaan velen het nog niet.
Je krijgt terug wat je post. Je postings over geestelijke zaken hangen vol met ijspegels.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
marin277

Bericht door marin277 »

De wet is de maatstaf

"Spreekt zó en handelt zó als (mensen past), die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden." (Jakobus 2:12)
De wet van God is even heilig als Hijzelf. Het is een openbaring van zijn wil, een afdruk van zijn karakter, de uitdrukking van goddelijke liefde en wijsheid.

Het leven van Christus is de norm

Christus is de personificatie van de wet. Zijn leven was een openbaring van de gerechtigheid en de volmaaktheid van de wet in menselijk vlees. Alle mensen zullen beoordeeld worden naar de maatstaf van hun zondeloze leven, gelijk geschreven staat:
"...ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Jezus Christus." (Rom. 2:16)

Het criterium is altijd hetzelfde

De voorwaarde voor eeuwig leven is nog steeds dezelfde als toen onze stamhouders in het paradijs verbleven en nog niet gevallen waren. Volkomen gehoorzaamheid aan Gods wet en volmaakte rechtvaardigheid
De Here eist nu niet minder van de ziel dan wat hij van Adam eiste in het paradijs voordat hij viel; namelijk volmaakte gehoorzaamheid en onbezoedelde gerechtigheid.
De eis van God in het verbond der genade is precies dezelfde als de eis die hij stelde in het paradijs. Overeenstemming met zijn wet die heilig, rechtvaardig en goed is.
Hoewel alle volken zullen moeten aantreden om door God geoordeeld te worden, toch zal Hij de zaak van iedere individuele persoon zo nauwkeurig en grondig mogelijk onderzoeken alsof er geen ander wezen op aarde zou zijn. Iedereen moet getoetst worden en zonder vlek, smet of rimpel bevonden worden.

Christus is geworden tot onze volmaaktheid.

De oude mens, ofwel de zondige natuur, is vernietigd in Christus

"...dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;….. ".(Rom. 6:6)
".….. en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. Ook u, die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder verzoend, in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen,..." (Kol. 1:20-22)

De menselijke natuur is vervolmaakt in Christus

"...en gij hebt de volheid verkregen in Hem,... " (Kol. 2:10)
De Statenvertaling zegt hier: ".......en gij zijt in Hem volmaakt,.."
De mensheid is gerechtvaardigd, hersteld en verlost in Christus
"Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven." (Rom. 5:18)
"...en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf." (Hebr. 9:12)

In Hem is het werk volkomen

“De Here wil dat zijn volk gezond is in het geloof en niet onbekend is met de grote verlossing waarin zo rijkelijk voorzien is voor hen. Zij moeten niet vooruit zien en denken dat er in de toekomst een groot werk voor hen gedaan moet worden; want het werk is nu volkomen.
De gelovige wordt niet geroepen om vrede met God te sluiten. Hij moet Christus aanvaarden als zijn vrede, want met Christus is God en vrede.
God zelf heeft de eer om te voorzien in een weg en deze is zo volkomen dat niemand door enig werk te doen iets kan toevoegen aan deze volmaaktheid.

Geloof verbindt ons met Christus en maakt ons één met Hem.

“Velen houden geloof voor een mening. Reddend geloof is die Christus aanvaarden en een verbondsverhouding met God aangaan. Het geloof dat ertoe leidt ons in een levende verbinding met Christus te brengen is van onze kant de eerste keus, volkomen vertrouwen en algehele toewijding.
“Zolang wij door het geloof met Hem verbonden zijn...”
Zo ontvangt die dood is in overtredingen en zonden, leven door de relatie met Christus. Door geloof in Hem als de persoonlijke Zaligmaker wordt de verbinding tot stand gebracht. De zondaar verbindt zijn zwakheid met de kracht van Christus, zijn leegheid met de volheid van Christus en zijn broosheid met de blijvende macht van Christus.

Dan bezit hij de gezindheid van Christus.”

Het hart is verenigd met zijn hart, de wil gaat op in zijn wil, de gezindheid wordt één met zijn gezindheid.

Geloof wordt gerekend tot gerechtigheid, het geloof maakt de gerechtigheid van Jezus tot de onze.

Op het moment dat de zondaar in Christus gelooft staat hij vrijgesproken voor Gods aangezicht; want de gerechtigheid van Christus is de zijne. De volmaakte gehoorzaamheid van Christus wordt hem toegerekend.
Gerechtvaardigde gelovigen zijn in overeenstemming met de wet.

Door de toegerekende gerechtigheid van Christus mag de zondaar merken dat hem vergeving geschonken is en mag hij weten dat de wet hem niet veroordeelt omdat hij in harmonie is met haar voorschriften.

marin
Laatst gewijzigd door marin277 op 25 dec 2009, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Luther schreef:
PvS schreef: Gezien de vraagstellingen, verstaan velen het nog niet.
Je krijgt terug wat je post. Je postings over geestelijke zaken hangen vol met ijspegels.
Pas maar op dat je niet beschadigd wordt door een vallende ijspegel, Maarten.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Genade door recht schreef:
O.a. ik heb in dat andere topic enige zaken genoemd uit de Bijbel, alsook van Myseras.
Ik vraag mij af of wat er van Myseras uitgegeven is wel van de hand van Myseras is...
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Het eerste wat de Heere in de bekering werkt, is een verschrikkelijke leegte in het binnenste, een levendig gevoel van het gemis van Hem, Die alleen het hoogste goed en geluk is van de mens. Dit gaat gepaard met een levendig inzicht van zonde en schuld en een diep gevoel van Gods toorn en gramschap over de zonde en van de verdiende straf.

Over het hierboven geschrevene hoor ik maar weinig mensen spreken.

Zijn er nog die dit beleefd hebben?
Gesloten