In veel gevallen is er sprake van een kloof, en ik ga er even vanuit dat in de kerken waar dit probleem speelt de kerkenraad gemiddeld een stuk ouder is (of gedragen kerkeraadsleden zich opeens net als de ouderen) dan de mensen van de gebedskring. Een kerkenraad die het gezamenlijk gebed in de zondagse diensten genoeg vindt en de jongere generatie die bij elkaar komen vanuit een innerlijk verlangen om gezamenlijk bidden. Alleen het gebed en de manier waarop het gebed gedaan wordt is vaak al erg verschillend. Waar de ouderen deftige woorden gebruiken, algemeen bidden met de gebruikelijke zinsnede's bidden de jongeren veel meer ongekunsteld. Die gebruiken hedendaagse taal, bidden persoonlijker en directer en stellen zich kwetsbaar op in een vertrouwelijke omgeving. Veel jongeren voelen zich daarom ook gecontroleerd en niet op hun gemak als er ouderlingen bijzijn terwijl de ouderlingen niet om weten te gaan met de openheid van de jeugd.Mister schreef: Ik ben er heel huiverig voor dat een kerkenraad het bidden van gemeenteleden in groepsverband verbiedt. Net zo huiverig ben ik voor het feit dat kerkenraadsleden niet welkom zijn/zich voelen op dergelijke bijeenkomsten. Als het goed is, is er een oprechte intentie en juicht een kerkenraad het alleen maar toe.
In dergelijke situaties is het noodzakelijk dat jong en oud op de knieën gaan, schuld belijden en er allebei hard aan werken om tot elkaar te komen. Daar is vertrouwen, eerlijkheid en openheid voor nodig.