Thomas Aquino en Aristoteles

Plaats reactie
mayflower

Thomas Aquino en Aristoteles

Bericht door mayflower »

Zover ik ooit heb gelezen was Thomas Aquino erg beinvloed door Aristoteles, en heeft daar zelfs commentaren op geschreven.
Mijn vraag is, wat kunnen wij als christenen van Aristoteles leren, of moeten wij zijn denkwijze verwerpen.
Ik heb me zelf hierin nog niet echt verdiept, en benieuwd naar jullie reacties.
memento

Re: Thomas Aquino en Aristoteles

Bericht door memento »

mayflower schreef:Zover ik ooit heb gelezen was Thomas Aquino erg beinvloed door Aristoteles, en heeft daar zelfs commentaren op geschreven.
Mijn vraag is, wat kunnen wij als christenen van Aristoteles leren, of moeten wij zijn denkwijze verwerpen.
Ik heb me zelf hierin nog niet echt verdiept, en benieuwd naar jullie reacties.
Niet alleen Aquino, maar ook Reformatoren (Calvijn) en Scholastici (Voetsius) zijn sterk door het Aristoteliaanse denken beïnvloed.

Aardig is trouwens dat het onderscheid tussen de habitus en de actus, waar Comri zo beroemd/berucht mee geworden is, een onderscheid is van Aristoteles. Thomas van Aquino paste dit onderscheid toe op het geloof. Comri heeft het dus 3e hands.

Persoonlijk denk ik dat het Aristoteliaanse denken, net als het Platoonse denken, verouderd is. Sinds de Verlichting zijn die standpunten niet meer houdbaar, en vele andere (christelijke) denkwijzes zijn er voor in de plaats gekomen. Ik zie in de hang naar (alleen) het oude meteen een zwak in onze kringen: Waar de kerk wereldwijd op het gebied van de theologie nog zeer wetenschappelijk actief is, blijft dat in NL vooral beperkt tot het interpreteren en her-interpreteren van oude geschriften. Nu is het blijven leren van de oudvaders nuttig, maar wie de resultaten van de laatste 200 jaar theologie negeert, mist veel.
mayflower

Re: Thomas Aquino en Aristoteles

Bericht door mayflower »

memento schreef:
mayflower schreef:
Persoonlijk denk ik dat het Aristoteliaanse denken, net als het Platoonse denken, verouderd is....
Beste memento,

Mijn dank voor je toelichting. Zou hier eens dieper op in kunnen gaan, want ik ben benieuwd wat je precies bedoeld.
Plaats reactie