Marnix schreef:Dat wilde ik eerder ook aangeven. God is de gevende God.... die niet alles doet om zelf maar aan zijn eer te komen... maar uit liefde, omdat Hij van ons houdt.... en daarom redt Hij mensen die dankbaar zijn en voor Hem gaan leven. Zo komt Hij tot zijn eer. Maar is dat het doel? Of is het de uitwerking van zijn liefde.
Het maakt nogal uit volgens mij. In het ene geval krijg je een beeld van Hem als God die ver weg staat en roept: Ik moet en zal aan mijn eer komen. En de mensen gaan voor hem door het stof. In het andere geval krijg je een beeld van een Vader, die zijn kinderen in zijn armen sluit... en niet schreeuwt om eer... maar het toch krijgt.
Ik vind dit een verkeerde tegenstelling.
Als God het enkel doet om aan Zijn eer te komen (als dat zo zou zijn), dan krijg je nog steeds geen God die ver weg staat.
Ik ben het met je eens dat Gods heilsplan ook is uit zuivere liefde voor mensen maar ook om aan Zijn eigen eer te komen.
Jij trekt het ook uit elkaar Marnix. Alsof de liefde de basale grondtoon is en dat Gods eer daaruit voortvloeit. Ik las gisteren Deut 4, daar komt het op mij tweeledig over:
[bijbel]34 Of heeft God ooit getracht om voor Zich een volk uit het midden van een ander volk weg te halen, met beproevingen, met tekenen, met wonderen en met strijd, met sterke hand en met uitgestrekte arm, en met grote, vreeswekkende daden, zoals de HEERE, uw God, dat alles met u in Egypte voor uw ogen gedaan heeft?
35 Aan ú is dat getoond,
opdat u zou weten dat de HEERE God is, niemand anders - Deut. 32:39; Jes. 45:5,18,22; Mark. 12:29,32dan Hij alleen!
36 Vanuit de hemel heeft Hij u Zijn stem laten horen om u gehoorzaamheid bij te brengen, en op de aarde heeft Hij u Zijn grote vuur laten zien, en u hebt Zijn woorden gehoord vanuit het midden van het vuur.
37
Omdat Hij uw vaderen liefhad en hun nageslacht na hen verkozen had, heeft Hij u Zelf1 met Zijn grote kracht uit Egypte - Ex. 13:3,9,14geleid,
38 om volken die groter en machtiger zijn dan u van voor uw ogen uit hun bezit te verdrijven, om u in hun land te brengen en het u als erfelijk bezit te geven, zoals het op deze dag is.
39 Daarom moet u heden weten en ter harte nemen dat HEERE God is, boven in de hemel en beneden op de aarde, niemand anders!
40 En u moet Zijn verordeningen en Zijn geboden, die ik u heden gebied, alle dagen in acht nemen, opdat het u en uw kinderen na u goed gaat en opdat u uw dagen verlengt in het land dat de HEERE, uw God, u geeft, alle dagen.[/bijbel]