Er kwamen ineens zoveel nieuwe postings binnen dat ik eerst mijne postte, voordat ik de tussenliggende ben gaan lezen.
Sorry daarvoor.
En inderdaad, uit Johannes blijkt dat Jezus op dat feest aanwezig was.
Jezus was dan ook een Jood.
Toch zou er geen vraagstelling moeten zijn, als "moeten/mogen wij dit of dat"
Waarom zou een christen de inwijding vieren van een tempel die inmiddels verwoest is?
Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Je had het over feesten die in de bijbel "ingesteld" werden. Wel, alle heilsfeitfeesten worden in de Bijbel ook niet ingesteld.Tiberius schreef:Dat ben ik niet met je eens.memento schreef:De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van kerstfeest, pasen, pinksteren, etc
Met de door jou genoemde feesten worden heilsfeiten herdacht, Chanoeka is dat niet.
In de Saambinder van afgelopen stond overigens een opmerkelijke fout over de menorah en chanouka kandelaars.
Maargoed, het wel of niet houden van kerkelijke/christelijke/joodse feesten is voor een ieder om zelf te beslissen. Het maakt je niet een beter christen als je de feesten wel of niet houdt.
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Mooi gezegd.memento schreef:Je had het over feesten die in de bijbel "ingesteld" werden. Wel, alle heilsfeitfeesten worden in de Bijbel ook niet ingesteld.Tiberius schreef:Dat ben ik niet met je eens.memento schreef:De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van kerstfeest, pasen, pinksteren, etc
Met de door jou genoemde feesten worden heilsfeiten herdacht, Chanoeka is dat niet.
In de Saambinder van afgelopen stond overigens een opmerkelijke fout over de menorah en chanouka kandelaars.
Maargoed, het wel of niet houden van kerkelijke/christelijke/joodse feesten is voor een ieder om zelf te beslissen. Het maakt je niet een beter christen als je de feesten wel of niet houdt.
We komen er wel.....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Ik had dat artikel gelezen. Vandaar ook in het begin mijn wijze opmerking. Als ik dat niet had gelezen was ik écht dom geweest...Tiberius schreef:Dat ben ik niet met je eens.memento schreef:De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van kerstfeest, pasen, pinksteren, etc
Met de door jou genoemde feesten worden heilsfeiten herdacht, Chanoeka is dat niet.
In de Saambinder van afgelopen stond overigens een opmerkelijke fout over de menorah en chanouka kandelaars.

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Het is voor mij persoonlijk een feest waar niet direct een opdracht van God voor te vinden is. Puur een herdenkingsfeest van geschiedkundige feiten.
Aangezien ik geen joodse wortels heb vier ik daarom geen Chanoeka.
Maar er zijn christenen die veel meer joodse feesten vieren dan ik.
Ze houden zich veel meer met Israel bezig enzo. Hen spijswetten.
Ik was nieuwsgierig naar jullie mening
Aangezien ik geen joodse wortels heb vier ik daarom geen Chanoeka.
Maar er zijn christenen die veel meer joodse feesten vieren dan ik.

Ze houden zich veel meer met Israel bezig enzo. Hen spijswetten.
Ik was nieuwsgierig naar jullie mening

Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Dat vraag ik me af. Lees de Galaten-brief maar eens hoe Paulus daar over denkt.memento schreef:Je had het over feesten die in de bijbel "ingesteld" werden. Wel, alle heilsfeitfeesten worden in de Bijbel ook niet ingesteld.Tiberius schreef:Dat ben ik niet met je eens.memento schreef:De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van kerstfeest, pasen, pinksteren, etc
Met de door jou genoemde feesten worden heilsfeiten herdacht, Chanoeka is dat niet.
In de Saambinder van afgelopen stond overigens een opmerkelijke fout over de menorah en chanouka kandelaars.
Maargoed, het wel of niet houden van kerkelijke/christelijke/joodse feesten is voor een ieder om zelf te beslissen. Het maakt je niet een beter christen als je de feesten wel of niet houdt.
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Pesach is ook een joods feest, door God ingesteld, het Paaslam was Jezus en we zouden dit moeten herdenken.memento schreef:De enige relevante vraag is: Waarom zouden wij dit Joodse feest willen vieren? Het heeft voor ons geen betekenis meer.
Ook Pinksteren, 50 dagen na de Opstanding, moeten we zien in het verlengde van de Wetten der Hoogtijden (Lev 23:16) is van origine joods, maar wij zijn allen "joods", die Hem hebben aangenomen.
KerstMIS, daar heb ik moeite mee, door de RKK bedacht, en heidens besmet.Ook niet in de buurt van het jaargetijde, waarop de geboorte werkelijk heeft plaatsgevonden.Was dit niet vermeld geworden in de Schrift als het de bedoeling was om gevierd te worden?
Bovendien is iedere verjaardagviering in de bijbel verbonden met vreselijke daden (Johannes de Doper's onthoofding), het is dan ook een romeinse/ heidense traditie.
Jezus roept ons in Lukas 22:19 tot heel iets anders op dan Zijn verjaardag te gaan vieren.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Verrassende reactie...Joannah schreef:Pesach is ook een joods feest, door God ingesteld, het Paaslam was Jezus en we zouden dit moeten herdenken.memento schreef:De enige relevante vraag is: Waarom zouden wij dit Joodse feest willen vieren? Het heeft voor ons geen betekenis meer.
Ook Pinksteren, 50 dagen na de Opstanding, moeten we zien in het verlengde van de Wetten der Hoogtijden (Lev 23:16) is van origine joods, maar wij zijn allen "joods", die Hem hebben aangenomen.
KerstMIS, daar heb ik moeite mee, door de RKK bedacht, en heidens besmet.Ook niet in de buurt van het jaargetijde, waarop de geboorte werkelijk heeft plaatsgevonden.Was dit niet vermeld geworden in de Schrift als het de bedoeling was om gevierd te worden?
Bovendien is iedere verjaardagviering in de bijbel verbonden met vreselijke daden (Johannes de Doper's onthoofding), het is dan ook een romeinse/ heidense traditie.
Jezus roept ons in Lukas 22:19 tot heel iets anders op dan Zijn verjaardag te gaan vieren.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Toch komt de dag dat we het Loofhuttenfeest weer zullen vieren.Marnix schreef:Verrassende reactie...Joannah schreef:Pesach is ook een joods feest, door God ingesteld, het Paaslam was Jezus en we zouden dit moeten herdenken.memento schreef:De enige relevante vraag is: Waarom zouden wij dit Joodse feest willen vieren? Het heeft voor ons geen betekenis meer.
Ook Pinksteren, 50 dagen na de Opstanding, moeten we zien in het verlengde van de Wetten der Hoogtijden (Lev 23:16) is van origine joods, maar wij zijn allen "joods", die Hem hebben aangenomen.
KerstMIS, daar heb ik moeite mee, door de RKK bedacht, en heidens besmet.Ook niet in de buurt van het jaargetijde, waarop de geboorte werkelijk heeft plaatsgevonden.Was dit niet vermeld geworden in de Schrift als het de bedoeling was om gevierd te worden?
Bovendien is iedere verjaardagviering in de bijbel verbonden met vreselijke daden (Johannes de Doper's onthoofding), het is dan ook een romeinse/ heidense traditie.
Jezus roept ons in Lukas 22:19 tot heel iets anders op dan Zijn verjaardag te gaan vieren.De apostelen schrijven echter niets over het houden van Joodse feestdagen aan de heidenen. Je mening over kerst is bekend, laten we daar niet weer over beginnen... Dat punt heb je al in genoeg topics gemaakt.
(Zacharia 14 ; 17, 18)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Hm ,ik weet niet hoe we dat moeten opvatten. Want er staat achter:
20 Als die tijd aanbreekt, zal zelfs op de bellen van de paarden gegraveerd staan: ‘Aan de HEER gewijd’. De kookpotten in de tempel zullen dienen als offerschalen voor het altaar. 21 Alle kookpotten in Jeruzalem en Juda zullen aan de HEER van de hemelse machten gewijd zijn; ieder die wil offeren, kan ze gebruiken om er zijn offer in te bereiden. Als die tijd aanbreekt, zullen er nooit meer handelaars zitten in de tempel van de HEER van de hemelse machten.
Kortom, dat is van toepassing als er weer een tempel in Jeruzalem is. Komt er dan weer een tempel? Of moeten we het geestelijk opvatten, het herdenken van het bevrijd zijn uit Egypte toen, het herdenken dat we bevrijd zijn van de slavernij van de zonde nu? In Leviticus staat:
Zeven dagen lang moeten jullie in hutten wonen, elke geboren Israëliet moet in een loofhut wonen, om jullie kinderen eraan te herinneren dat ik de Israëlieten in hutten liet wonen toen ik hen uit Egypte wegleidde."
Geboren Israeliet. Kortom, dit voorschrift is niet voor ons... ook al worden we in Israel ingelijfd, we zijn geen geboren Israelieten.
20 Als die tijd aanbreekt, zal zelfs op de bellen van de paarden gegraveerd staan: ‘Aan de HEER gewijd’. De kookpotten in de tempel zullen dienen als offerschalen voor het altaar. 21 Alle kookpotten in Jeruzalem en Juda zullen aan de HEER van de hemelse machten gewijd zijn; ieder die wil offeren, kan ze gebruiken om er zijn offer in te bereiden. Als die tijd aanbreekt, zullen er nooit meer handelaars zitten in de tempel van de HEER van de hemelse machten.
Kortom, dat is van toepassing als er weer een tempel in Jeruzalem is. Komt er dan weer een tempel? Of moeten we het geestelijk opvatten, het herdenken van het bevrijd zijn uit Egypte toen, het herdenken dat we bevrijd zijn van de slavernij van de zonde nu? In Leviticus staat:
Zeven dagen lang moeten jullie in hutten wonen, elke geboren Israëliet moet in een loofhut wonen, om jullie kinderen eraan te herinneren dat ik de Israëlieten in hutten liet wonen toen ik hen uit Egypte wegleidde."
Geboren Israeliet. Kortom, dit voorschrift is niet voor ons... ook al worden we in Israel ingelijfd, we zijn geen geboren Israelieten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."