Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Is het Joodse chanoekafeest ook een feest voor christenen?
Waarom wel?
Waarom niet?
Er zijn christenen die er erg voor zijn.
Waarom wel?
Waarom niet?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Re: Joodse chanoeka-feest wel of niet vieren.
Wat zou een christen herdenken/gedenken op dat feest?vogeltje schreef:Is het Joodse chanoekafeest ook een feest voor christenen?
Waarom wel?
Waarom niet?
Was dat niet het feest van de vernieuwing van de tempel?
Soms ben ik dom. Ik weet het.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waarom zouden we dat feest moeten vieren? De instelling ervan staat niet eens in de Bijbel.
De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van het suikerfeest of Sinterklaasfeest.
De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van het suikerfeest of Sinterklaasfeest.
Het is inderdaad het feest van de vernieuwing van de tempel.-DIA- schreef:Wat zou een christen herdenken/gedenken op dat feest?vogeltje schreef:Is het Joodse chanoekafeest ook een feest voor christenen?
Waarom wel?
Waarom niet?
Was dat niet het feest van de vernieuwing van de tempel?
Soms ben ik dom. Ik weet het.
De grieken hadden enkele eeuwen voor Christus de tempel gewijd aan Zeus. Toen de joden onder aanvoering van de Makkabeeën de tempel heroverden voor de God van Israël is dat feest ingesteld. Je kan dat lezen in de apocriefe boeken der Makabeeën.
Waarom zouden we dat feest moeten vieren? De instelling ervan staat niet eens in de Bijbel.Tiberius schreef:Waarom zouden we dat feest moeten vieren? De instelling ervan staat niet eens in de Bijbel.
De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van kerstfeest, pasen, pinksteren, etc
Jezus viert Chanoeka
In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter. Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo”, vertelt de evangelieschrijver Johannes. Het kan niet missen: Jezus vierde Chanoeka, het feest van de vernieuwing vn de tempel. (“Het valt op dat Jezus speciaal voor het feest naar Jeruzalem ging. Een wandeltocht van Galilea naar Jeruzalem is in de winter geen pretje”, schrijft dr. Geert Cohen Stuart in zijn boek Joodse feesten en vasten), Hij had er kennelijk de ongemakken van de lange reis voor over om tijdens dat feest in en bij de tempel te zijn.
Tijdens de Romeinse bezetting in Jezus’ dagen moest men wel oppassen met het vieren van Chanoeka. Het mocht geen aanzet tot een nieuwe opstand tegen de bezetter worden. En de herinnering aan een onafhankelijke Joodse staat was nog springlevend. Het wachten was op een succesvolle messias om de opstand te leiden. Daarom vroegen de Joden juist op Chanoeka aan Jezus: “Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.”
Jezus geen militaire messias
Jezus antwoordde: “Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, en de Vader en ik zijn één.” Dat antwoord wordt hem niet in dank afgenomen. Jezus wijkt uit naar de plek waar het allemaal begon: bij de Jordaan, waarin hij was ondergedompeld door Johannes de Doper. Daar kwamen veel mensen tot geloof. ( Bron EO)
In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter. Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo”, vertelt de evangelieschrijver Johannes. Het kan niet missen: Jezus vierde Chanoeka, het feest van de vernieuwing vn de tempel. (“Het valt op dat Jezus speciaal voor het feest naar Jeruzalem ging. Een wandeltocht van Galilea naar Jeruzalem is in de winter geen pretje”, schrijft dr. Geert Cohen Stuart in zijn boek Joodse feesten en vasten), Hij had er kennelijk de ongemakken van de lange reis voor over om tijdens dat feest in en bij de tempel te zijn.
Tijdens de Romeinse bezetting in Jezus’ dagen moest men wel oppassen met het vieren van Chanoeka. Het mocht geen aanzet tot een nieuwe opstand tegen de bezetter worden. En de herinnering aan een onafhankelijke Joodse staat was nog springlevend. Het wachten was op een succesvolle messias om de opstand te leiden. Daarom vroegen de Joden juist op Chanoeka aan Jezus: “Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.”
Jezus geen militaire messias
Jezus antwoordde: “Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, en de Vader en ik zijn één.” Dat antwoord wordt hem niet in dank afgenomen. Jezus wijkt uit naar de plek waar het allemaal begon: bij de Jordaan, waarin hij was ondergedompeld door Johannes de Doper. Daar kwamen veel mensen tot geloof. ( Bron EO)
Laatst gewijzigd door vogeltje op 15 dec 2009, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Chanoeka komt niet in de bijbel voor.vogeltje schreef:Is het Joodse chanoekafeest ook een feest voor christenen?
Waarom wel?
Waarom niet?
Het is net zoiets als kerstMIS:
Door mensen bedacht en een traditie geworden.
Als je dan toch zo graag naar de joodse feestdagen gaat, gedenk dan Pesach liever!
Dat is tenminste een door God Zelf gegeven Feest.
En zou ook voor christenen een diepe betekenis moeten hebben, want Jezus Zelf vierde het ook!
En hoe!
Ik vind dat een van de meest ontroerende gebeurtenissen uit de bijbel, dat laatste avondmaal, waarop Hij zich zo verheugd had, zodat Hij met Zijn disipelen Zijn laatste uren kon doorbrenegen, wetende dat Hij het geslachtte Lam zou zijn, die Pesach!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
- MarthaMartha
lees je eigenlijk wel?Joannah schreef:Chanoeka komt niet in de bijbel voor.vogeltje schreef:Is het Joodse chanoekafeest ook een feest voor christenen?
Waarom wel?
Waarom niet?
Als je dan toch zo graag naar de joodse feestdagen gaat, gedenk dan Pesach liever!
En zou ook voor christenen een diepe betekenis moeten hebben, want Jezus Zelf vierde het ook!
En hoe!
Ik vind dat een van de meest ontroerende gebeurtenissen uit de bijbel, dat laatste avondmaal, waarop Hij zich zo verheugd had, zodat Hij met Zijn disipelen Zijn laatste uren kon doorbrenegen, wetende dat Hij het geslachtte Lam zou zijn, die Pesach!
de vorige posting gaat erover dat Jezus het Chanoeka vierde en dat het dus ook in de bijbel voorkomt....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Van mij mag je een nieuwe antwoord geven na het lezen van: Johannes 10:22 . In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter.Joannah schreef:Chanoeka komt niet in de bijbel voor.vogeltje schreef:Is het Joodse chanoekafeest ook een feest voor christenen?
Waarom wel?
Waarom niet?
En hoe!

Hoe weet je dat Jezus het Chanoeka vierde? Nog afgezien van het feit of dat voor ons betekenis zou hebben.MarthaMartha schreef:lees je eigenlijk wel?
de vorige posting gaat erover dat Jezus het Chanoeka vierde en dat het dus ook in de bijbel voorkomt....
De enige relevante vraag is: Waarom zouden wij dit Joodse feest willen vieren? Het heeft voor ons geen betekenis meer.
- MarthaMartha
zie posting vogeltje...Tiberius schreef:Hoe weet je dat Jezus het Chanoeka vierde? Nog afgezien van het feit of dat voor ons betekenis zou hebben.MarthaMartha schreef:lees je eigenlijk wel?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Maar Sinterklaas was wel weer deel van het Concilie van NiceaTiberius schreef:Waarom zouden we dat feest moeten vieren? De instelling ervan staat niet eens in de Bijbel.
http://www.rkkerk.nl/abc/detail_objectID615650.html
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
MarthaMartha schreef:zie posting vogeltje...
MarthaMartha schreef:lees je eigenlijk wel?

Lees je zelf wel?
Dat ben ik niet met je eens.memento schreef:De argumenten om ze te vieren zijn dus dezelfde als voor de viering van kerstfeest, pasen, pinksteren, etc
Met de door jou genoemde feesten worden heilsfeiten herdacht, Chanoeka is dat niet.
In de Saambinder van afgelopen stond overigens een opmerkelijke fout over de menorah en chanouka kandelaars.