Gods antwoord aan Job

jakobmarin

Gods antwoord aan Job

Bericht door jakobmarin »

Ik beluisterde vandaag iets over Job en werd gewezen op het volgende:

Job bezigt toch wel wat stevige taal richting God (vervloekt zijn geboorde dag (3), 'ben ik oprecht, Hij zal mij toch verkeerd verklaren'(9), etc). En Jobs vrienden gaan daarop in en zeggen dat Job toch wel een erge zonde moet begaan zijn, omdat hem zoveel lijden overkomt.

Uiteindelijk in Job 42 zegt God tegen Elifaz, nadat Job zich heeft vernederd (v3, 6): "Mijn toorn is ontstoken tegen u, en tegen uw twee vrienden, want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job. ". Dit tot 2x toe, en dan in v9 "..en de HEERE nam het aangezicht van Job aan."

Als je in lijden bent en je bent het niet eens met God en je zegt dit onomwonden tegen Hem en je blijft je desondanks vastklampen aan God, dan spreek je 'recht van God', zegt God Zelf....

Dit is niet echt een houding van 'in tegenspoed geduldig' (HC-10), 'het lijden aanvaarden' of het eens zijn met de weg die God met je gaat, zoals wel geleerd wordt.

Opmerkelijke gedachtegang vond ik het. Hoe denken anderen hierover?

PS Iets anders opmerkelijks vond ik wel dat 'Job' nergens op het forum voorkomt dan nu deze topic... :fi
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-

Re: Gods antwoord aan Job

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:Ik beluisterde vandaag iets over Job en werd gewezen op het volgende:

Job bezigt toch wel wat stevige taal richting God (vervloekt zijn geboorde dag (3), 'ben ik oprecht, Hij zal mij toch verkeerd verklaren'(9), etc). En Jobs vrienden gaan daarop in en zeggen dat Job toch wel een erge zonde moet begaan zijn, omdat hem zoveel lijden overkomt.

Uiteindelijk in Job 42 zegt God tegen Elifaz, nadat Job zich heeft vernederd (v3, 6): "Mijn toorn is ontstoken tegen u, en tegen uw twee vrienden, want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job. ". Dit tot 2x toe, en dan in v9 "..en de HEERE nam het aangezicht van Job aan."

Als je in lijden bent en je bent het niet eens met God en je zegt dit onomwonden tegen Hem en je blijft je desondanks vastklampen aan God, dan spreek je 'recht van God', zegt God Zelf....

Dit is niet echt een houding van 'in tegenspoed geduldig' (HC-10), 'het lijden aanvaarden' of het eens zijn met de weg die God met je gaat, zoals wel geleerd wordt.

Opmerkelijke gedachtegang vond ik het. Hoe denken anderen hierover?

PS Iets anders opmerkelijks vond ik wel dat 'Job' nergens op het forum voorkomt dan nu deze topic... :fi
Het boek Job zit vol van grote wijsheden en ook vol verborgenheden.
Ik kan dat ook niet alles 'verstaan' zonder uitlegger.

In mijn leven heb ik veel preken over het boek Job gehoord. En wat me opviel was dat
ds. J. Mijnders heel vaak uit het boek Job preekte. Er is ook een prekenbundel van hem
over Job verschenen,maar ik weet niet of die nog te koop is.

Van ds. Mijnders weet ik dat hij zelf veel lijden heeft doorstaan in de oorlogsjaren.
Je kan zo merken hoe veel zaken in het boek Job hem toen hebben aangesproken...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef: PS Iets anders opmerkelijks vond ik wel dat 'Job' nergens op het forum voorkomt dan nu deze topic... :fi
Woorden van drie letters geven geen response in de zoekfunctie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
jakobmarin schreef: PS Iets anders opmerkelijks vond ik wel dat 'Job' nergens op het forum voorkomt dan nu deze topic... :fi
lol

ik zie dat....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

http://www.desiringgod.org/Search/?search=job
Is pas ook een boek over Job verschenen van hem.

Je topicvraag is het overdenken waard!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Klopt. Daar kan je google voor gebruiken. Geef als zoekterm: "job site:www.refoforum.nl".
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:
:banghead aha..... Dom van me! Dank :-)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
seuter

Bericht door seuter »

In het O.T. bedeling was het in elk geval bij de Joden zo, dat de zichtbare en uiterlijke zegen een teken was van in Gods gunst en ook genade te staan. Dit moest men dan volhouden tot het sterven toe.

Zo kon de naaste zien hoe die persoon er voor stond tegenover God.

Job 9 vers 20 (SV) :
Zo ik mij rechtvaardig, mijn mond zal mij verdoemen; ben ik oprecht, Hij zal mij toch verkeerd verklaren.
De oplossing in de zaak is :

Job stond RECHTVAARDIG tov zijn vrienden (medemens), wegens zijn rechtvaardige en vrome wandel, echter Job stond ONrechtvaardig tov GOD, wegens zijn ONvolmaaktheid en zondigheid. Een zonde is genoeg om een mens te veroordelen en te verdoemen (door God), echter is Job GE-rechtvaardigd, zijn zonden zijn gewassen in het bloed van Christus Jezus. Daardoor kon hij HEILIG leven.(met een klein beginsel uiteraard).
memento

Bericht door memento »

Job is literair een prachtboek, m.i. moet je het boek Job dan ook zo lezen, dus met de wetenschap dat de auteur door middel van contrasten en andere literaire middelen iets duidelijk wil maken.

Job lijdt. Zijn vrienden houden prachtige toespraken, helemaal in overeenstemming met de Torah, helemaal kloppend. En Job spreekt op ongepaste wijze tegen God, iets wat niet klopt. Toch gebeurt het onverwachtte. Dat Job op zijn kop krijgt, verwacht iedere lezer die thuis is in de Torah. Zo'n mond opentrekken over en tegen God, dat kan niet ongestraft gaan. Maar het onverwachte gebeurt. God bestraft niet alleen Job, maar ook zijn oh-zo-rechtvaardige, oh-zo-keurig-volgens-de-Torah-sprekende vrienden. Het verschil echter tussen Job en zijn vrienden is, dat er van Job staat dat hij zijn woorden terugneemt, en boete doet (42:6).

Het boek Job gaat niet in de eerste plaats over Job, maar gaat over Gods vrijmachtig handelen. Het wil als het ware zeggen: Jullie mensen denken dat God verplicht is de rechtvaardige op een bepaalde manier te behandelen, maar God is vrij om iemand ondanks dat te beproeven. Als iemand beproefd wordt wil dat niet zeggen dat hij geen rechtvaardige is. Het is dus een correctie op een automatisch/mechanisch interpreteren van de Torah (de Torah zegt dit en dat, DUS ....)

Het boek Job gaat dus niet in de eerste plaats over Job, maar over God. Niet voor niets is het ná (in de Hebreeuwse Bijbel) de psalmen geplaatst. Het geeft een verklaring waarom de heiligen in de psalmen, net als Job, soms zwaar verdrukt zijn. Zelfs zo dat een dichter klaagt dat de onrechtvaardige veel beter af is. Het boek Job geeft een verklaring van waarom dit mogelijk is...
M.i. is dit geen juiste conclusie. Job wordt bestraft, en neemt uiteindelijk zijn woorden terug en doet boete. Ik zou zelfs zeggen: Zo'n conclusie doet precies hetzelfde als de vrienden van Job doen, namelijk en DUS uitspraak...
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb altijd gehoord dat de persoon Job in de tijd leefde dat de Torah nog niet bestond. Maar dat is dus niet waar?
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:Ik heb altijd gehoord dat de persoon Job in de tijd leefde dat de Torah nog niet bestond. Maar dat is dus niet waar?
Dat hangt af van hoe laat je de Torah dateert, en hoe vroeg het boek Job. Zelf neig ik naar een vroege datering van de Torah (Mozaïtisch auteurschap), en naar een wat latere datering van het boek Job (let wel: het boek Job, ik zeg daarmee niets over wanneer Job geleefd heeft, alleen over wanneer het te boek gesteld is)
Jongere

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Jongere schreef:Ik heb altijd gehoord dat de persoon Job in de tijd leefde dat de Torah nog niet bestond. Maar dat is dus niet waar?
Dat hangt af van hoe laat je de Torah dateert, en hoe vroeg het boek Job. Zelf neig ik naar een vroege datering van de Torah (Mozaïtisch auteurschap), en naar een wat latere datering van het boek Job (let wel: het boek Job, ik zeg daarmee niets over wanneer Job geleefd heeft, alleen over wanneer het te boek gesteld is)
Volgens mij zeg je daarmee ook iets over wanneer Job geleefd heeft, toch? Als de vrienden in overeenstemming spreken met de Torah?
Wordt de Torah trouwens geciteerd in Job?
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:
Volgens mij zeg je daarmee ook iets over wanneer Job geleefd heeft, toch? Als de vrienden in overeenstemming spreken met de Torah?
Nee hoor. Als iets later te boek is gesteld, kan de redacteur ook de toespraken van Jobs vrienden zo gestileerd hebben, om zo aan het volk duidelijk te maken: Zo oorzaak-gevolg denkend als de vrienden deden, zo doen jullie nu ook met de Torah.
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee. Overigens denken velen dat het verhaal van Job van voor het ontstaan van het volk Israel stamt vanwege de volgende punten:

1. De woonplaats van Job. Job woonde niet in Israel maar in het land Us. Dat is bijzonder, aangezien er doorgaans geen gelovigen buiten Israel woonden. Voor de tijd van het volk Israel was dat echter anders. Denk o.a. aan Melchizedek. Overigens komt "het land Us" vaker voor in de Bijbel en lijkt in de regio van Edom te liggen. Zie Klaagliederen 4.

2. De leeftijd van Job. Hoe oud Job precies is geworden weten we niet. We weten wel dat hij al zonen had en veel have... na de beproeving leeft hij nog 140 jaar. Zo lang leefde men in de tijd van het volk Israel niet meer.

3. De organisatie van het familieleven en van zijn eigendom past bij die tijd in het Oude-Nabije Oosten. Hij is een herdersvorst en zijn rijkdom wordt uitgedrukt in het bezit aan vee dat hij heeft. 1:3; 42:12. Dit past bij deze tijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

seuter schreef:In het O.T. bedeling was het in elk geval bij de Joden zo, dat de zichtbare en uiterlijke zegen een teken was van in Gods gunst en ook genade te staan. Dit moest men dan volhouden tot het sterven toe.

Zo kon de naaste zien hoe die persoon er voor stond tegenover God.

Job 9 vers 20 (SV) :
Zo ik mij rechtvaardig, mijn mond zal mij verdoemen; ben ik oprecht, Hij zal mij toch verkeerd verklaren.
De oplossing in de zaak is :

Job stond RECHTVAARDIG tov zijn vrienden (medemens), wegens zijn rechtvaardige en vrome wandel, echter Job stond ONrechtvaardig tov GOD, wegens zijn ONvolmaaktheid en zondigheid. Een zonde is genoeg om een mens te veroordelen en te verdoemen (door God), echter is Job GE-rechtvaardigd, zijn zonden zijn gewassen in het bloed van Christus Jezus. Daardoor kon hij HEILIG leven.(met een klein beginsel uiteraard).
Wat hier gezegd wordt werd vooral vroeger (ik hoor het niet veel meer) aangduidt als 'zaaksgerechtigheid'...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie