Persoonlijkheid

wanneer is onze persoonlijkheid af (uitgehard)

Rond vijf jaar
1
5%
Rond de puberteit kan het nog alle kanten op.
0
Geen stemmen
Halverwege de twintig
5
23%
Rond de dertig
4
18%
Niemand is tot zijn tachtigste nog exact hetzelfde; altijd groei.
12
55%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef: Hebben we überhaupt wel psychisch geschoolde RF'ers?
:garde
dat kost je weer strafpunten, Jan :langue

hoewel... MM, ben je nou echt psychisch geschoold?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Persoonlijkheid

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:
jvdg schreef: Hebben we überhaupt wel psychisch geschoolde RF'ers?
:garde
dat kost je weer strafpunten, Jan :langue

hoewel... MM, ben je nou echt psychisch geschoold?
Ook dat, maar dat was dan meer de praktijkervaring zeg maar... ;)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Persoonlijkheid

Bericht door vogeltje »

jvdg schreef:De psychologen en psychiaters zijn niet aan te slepen om de persoonlijkheidsstoornissen te corrigeren en te herstellen.
Daarop ziende is het onmogelijk om zelfs maar een leeftijd te kwalificeren als markering van de echte persoonlijkheid van mensen.
Dit topic is dan ook m.i. meer geschikt voor de "zieleknijpers" als voor ons leken.
Hebben we überhaupt wel psychisch geschoolde RF'ers?
Sja... :barbare Je onderschat hier de RF'ers mijnsinziens nogal.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Lourens »

Ik weet niet of het persoonlijkheid is of karakter.

Ik heb bij mijn werkgever diverse persoonlijkheidstrainingen gedaan. En bij sommige dingen is mijn aard/karakter/persoonlijkheid echt wel aangepast.
Maar ik denk ook dat een traumatische ervaring in je leven ook je aard/karakter/persoonlijkheid behoorlijk kan veranderen.

En dan kwam er een opmerking over de vruchten van de Heilige Geest.
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, kán geen gierigaard zijn, die kan geen leugenaar zijn, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.
Dus een bekering kán ook een verandering te weeg brengen.,
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Persoonlijkheid

Bericht door vogeltje »

fluitje schreef:
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.

Ik draai het om. Iemand die zijn pessimistische inslag niet kwijt raakt, heeft de Heere niet oprecht lief? :cry
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Tiberius »

vogeltje schreef:
fluitje schreef:
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.

Ik draai het om. Iemand die zijn pessimistische inslag niet kwijt raakt, heeft de Heere niet oprecht lief? :cry
Denk je niet? En wat te denken dan van Elia? Of Heman?
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Persoonlijkheid

Bericht door vogeltje »

Tiberius schreef:
vogeltje schreef:
fluitje schreef:
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.

Ik draai het om. Iemand die zijn pessimistische inslag niet kwijt raakt, heeft de Heere niet oprecht lief? :cry
Denk je niet? En wat te denken dan van Elia? Of Heman?
:) Daarom vind ik, dat het niet waar is wat fluitje zegt. :nonnon Ik herhaalde zijn zin, iets anders, in vragende vorm.
Wel denk ik dat je er tegen gaat vechten ( als dat nog kan )
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Democritus »

fluitje schreef:Ik weet niet of het persoonlijkheid is of karakter.

Ik heb bij mijn werkgever diverse persoonlijkheidstrainingen gedaan. En bij sommige dingen is mijn aard/karakter/persoonlijkheid echt wel aangepast.
Maar ik denk ook dat een traumatische ervaring in je leven ook je aard/karakter/persoonlijkheid behoorlijk kan veranderen.

En dan kwam er een opmerking over de vruchten van de Heilige Geest.
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, kán geen gierigaard zijn, die kan geen leugenaar zijn, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.
Dus een bekering kán ook een verandering te weeg brengen.,
De waar gelovige is krachtens de wedergeboorte een nieuw mens en daarin kunnen deze dingen niet meer leven.

Alleen deze zaken leven nog wel in de oude mens/ het vlees. Daarom wordt de wil van een mens omgebogen. Ik vind dit altijd mooi om te lezen. In het Woord buigen zit een proces maar het is wel een proces met veel weerstand. Daarom moet het ijzer verhit worden om te kunnen buigen. Ja dan kan zelf je persoonlijkheid buigen maar alleen onder de hitte van Gods liefde in Christus.

Daarnaast denk ik menselijk gezien dat de persoonlijkheid van een man ongeveer rond zijn 25e gevormd is bij een vrouw ligt dat wat eerder (althans mijn waarneming). Rond mijn 25e wist ik pas echt wie ik was en wat ik wilde.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Persoonlijkheid

Bericht door vogeltje »

@Democritus
De waar gelovige is krachtens de wedergeboorte een nieuw mens en daarin kunnen deze dingen niet meer leven.

Alleen deze zaken leven nog wel in de oude mens/ het vlees. Daarom wordt de wil van een mens omgebogen. Ik vind dit altijd mooi om te lezen. In het Woord buigen zit een proces maar het is wel een proces met veel weerstand. Daarom moet het ijzer verhit worden om te kunnen buigen. Ja dan kan zelf je persoonlijkheid buigen maar alleen onder de hitte van Gods liefde in Christus.


Ik ben gerechtvaardigd door Christus. ( wedergeboren) In Hem ben ik helemaal rechtvaardig.
Maar op een bepaalde manier blijf ik wel zondaar; ik blijf vleselijk.
Het lukt niet om een goed mens te worden. Daarom/daardoor heb ik steeds genade nodig en groei ik. Ik raak dieper en dieper geworteld in Hem. Ik neem toe in mijn kennis van Hem door het Woord. Bedoel je het zo?

Of bedoel je echt dat je de diepste lagen van je persoonlijkheid kan ombuigen, je depressieve aanleg kan laten wegsmelten onder de liefde in Christus? Aan de andere kant: depressieve aanleg is toch geen zonde die je bewust doet. Hoort pessismisme/ depressie bij oude mens.
Zomaar wat vragen van iemand die altijd maar aan het denken is.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Rens »

fluitje schreef:Ik weet niet of het persoonlijkheid is of karakter.

Maar ik denk ook dat een traumatische ervaring in je leven ook je aard/karakter/persoonlijkheid behoorlijk kan veranderen..,
dát kun je wel zeggen.............persoonlijk kan ik wel zeggen dat de gevolgen van de medische trauma's bij een zwaar auto-ongeval op m'n 19e, bij mij een constante ernstige wispelturigheid heeft veroorzaakt (naast al het andere) die tot op de dag van vandaag vreselijk sterk doorwerkt in bijna álles.........

heeft geloof daar verdere invloed op gehad? bij mij iig niet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Letstalk »

priscilla schreef:
Luther schreef:
vogeltje schreef:Wanneer is iemands persoonlijkheid af?

Is het mogelijk om te veranderen? Kan je bijvoorbeeld vriendelijker, extraverter of minder chaotisch worden?
Als het echt om je persoonlijkheid gaat, wie je bent, dan is dat redelijk vaststaand na je 25e denk ik. (Tussen de 20 en de 30.)
Ik denk dat je dingen "aan kunt leren" waardoor het na verloop van tijd een deel van je persoonlijkheid wordt. Je kunt bijv. leren (tot op zekere hoogte) je gevoelens meer te uiten.

Het is mogelijk om te veranderen. Dat heb ik zelf ondervonden. Ik ben nog steeds in therapie al ruim een jaar. Die keuze heb ik zelf gemaakt. Ik liep tegen heel veel dingen aan, voornamelijk op mijn werk. Ik heb op een gegeven moment contact gezocht met Eleos. Daar heb ik testen moeten doen en is er een persoonlijkheidsstoornis ontdekt. Nu volg ik nog een groepstherapie. Wat ik voornamelijk geleerd hebt is om mijn gevoelens te uiten. Ik zat als het ware in mijzelf opgesloten. Nu ben ik opener geworden. Ik ben anders tegen mensen aan gaan kijken en ook anders naar situaties. Het heeft mijn leven wel verrijkt, en had het 10 jaar geleden eigenlijk al moeten doen.
Ik zit nu beter in mijn vel en heb het gevoel dat ik er weer jaren tegen kan.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Lourens »

vogeltje schreef:
fluitje schreef:
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.
Ik draai het om. Iemand die zijn pessimistische inslag niet kwijt raakt, heeft de Heere niet oprecht lief? :cry
Mocht ik je gekwetst hebben Vogeltje dan bij deze excuses.
Maar je kan de vraag rustig omkeren alleen dan krijg je een hele andere vraag.

Maar in deze topic gaat het om persoonlijkheid algemeen.
Omtrent optimisme/pessimisme wil ik wel een andere topic openen om erover na te denken.
Of, schiet me te binnen, was daar niet al wat over? ff zoeken
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Terri »

fluitje schreef:
vogeltje schreef:
fluitje schreef:
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.
Ik draai het om. Iemand die zijn pessimistische inslag niet kwijt raakt, heeft de Heere niet oprecht lief? :cry
Mocht ik je gekwetst hebben Vogeltje dan bij deze excuses.
Maar je kan de vraag rustig omkeren alleen dan krijg je een hele andere vraag.

Maar in deze topic gaat het om persoonlijkheid algemeen.
Omtrent optimisme/pessimisme wil ik wel een andere topic openen om erover na te denken.
Of, schiet me te binnen, was daar niet al wat over? ff zoeken


Is dat aan te leren? dat je van een pessimist een optimist kan worden?
Gebruikersavatar
priscilla
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 mar 2008, 21:47

Re: Persoonlijkheid

Bericht door priscilla »

Terri schreef:
fluitje schreef:
vogeltje schreef:
fluitje schreef:
Ja, iemand die de Heere oprecht liefheeft, die kan ook geen pessimist meer zijn, wetend dat alles maar dan ook alles van Hem te verwachten is.
Ik draai het om. Iemand die zijn pessimistische inslag niet kwijt raakt, heeft de Heere niet oprecht lief? :cry
Mocht ik je gekwetst hebben Vogeltje dan bij deze excuses.
Maar je kan de vraag rustig omkeren alleen dan krijg je een hele andere vraag.

Maar in deze topic gaat het om persoonlijkheid algemeen.
Omtrent optimisme/pessimisme wil ik wel een andere topic openen om erover na te denken.
Of, schiet me te binnen, was daar niet al wat over? ff zoeken


Is dat aan te leren? dat je van een pessimist een optimist kan worden?
Ik denk dat je wel minder pessimistisch kunt worden door je gedachten proberen te buigen als je pessimistisch bent. Je weet wel van het glas is niet bijna leeg, maar halfvol.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Persoonlijkheid

Bericht door Terri »

Ja dat ben ik helemaal met je eens.
Maar als iets echt ernstig fout is dan vind ik het naief om met allerlei zaken aan te komen dragen dat je het ook nog wel zo kunt zien of eventueel nog weer van een andere kant, terwijl je volgens mij dan niet meer reeel bent.
Wij noemen dat positivo's.
Maar goed, elke situatie is ook weer anders.
Nog lastiger wordt het als je altijd probeert positief in te steken en het beste er van te hopen of te maken en telkens pakt het verkeerd uit.
Zou de wil om positief te zijn soms gewoon niet genoeg ruimte krijgen?
Als de volgende tegenslag er al weer is, dan is het wel lastig.
Het is van een andere orde, dat dit alles te dragen en verdragen is in de wetenschap dat älles zal medewerken ten goede voor degenen die Hem liefhebben".
Plaats reactie