Allah' kan God van de Bijbel zijn...

Plaats reactie
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Allah' kan God van de Bijbel zijn...

Bericht door Billy »

Naar aanleiding van andere topic betreffende de uitspraken van drs grandia wil ik hier een discussie openen over de verhouding tussen Christenen en Moslims.

Moeten we de deur wijd open zetten door niet al te antithetisch te worden??

Moeten we bij de evangelisatie de overeenkomsten benadrukken?

krijg je zo niet een "aangepaste evangelisatie methode" oftewel maatwerkevangelisatie ?




Allah” kan God van de Bijbel zijn

Overeenkomsten tussen christendom en islam benadrukken is vruchtbaarder


Allah is niet dezelfde als de God van de Bijbel, stelde drs. Grandia zaterdag tijdens een bijeenkomst voor studerenden van de Gereformeerde Gemeenten. Drs. W. C. Polinder vindt dat een te stellige uitspraak, die het evangelisatiewerk onder moslims sterk kan belemmeren.


Met interesse heb ik kennisgenomen van het verslag van de lezing van drs. Grandia voor de studenten van de Gereformeerde Gemeenten, in de krant van afgelopen zaterdag. Daarin wierp hij belangrijke vragen op. Is de God van de islam dezelfde als de God van het christendom? Is Isa uit de Koran dezelfde als Jezus uit de Bijbel? Deze vragen beantwoordt Grandia met een stellig nee: Er is geen sprake van een gemeenschappelijke basis. Zijn betoog lijkt sterk antithetisch. Deze benadering roept bij mij toch wat vragen op, onder andere of je door zo’n opstelling deuren die anders opengaan voor evangelisatiewerk, in het slot gooit. Mijns inziens is het accentueren van wat christenen en moslims gemeenschappelijk hebben vruchtbaarder voor de ontmoeting tussen een christen en een moslim dan het benadrukken dat er geen sprake is van een gemeenschappelijke basis.


Veel christenen stellen zich de vraag: Is de God van de islam dezelfde als de God van het christendom? De islamkenner Colin Chapman stelt in zijn boek ”Kruis en halve maan. De uitdaging van de islam” terecht dat dit een soort strikvraag is. Een vraag die je ertoe dwingt om met een simpel ja of nee te antwoorden. Maar zo eenvoudig ligt het niet. Chapman doet de suggestie een aantal deelvragen te stellen om duidelijkheid te krijgen over wat men bedoelt. Deelvragen
De eerste deelvraag: Is het godsbeeld van de christen hetzelfde als het godsbeeld van de moslim? Ik denk dat er niet veel christenen zullen zijn die deze vraag met ja zullen beantwoorden.


Een tweede deelvraag: Zijn er overeenkomsten tussen het godsbeeld van de christen en het godsbeeld van de moslim? De meesten van ons zullen niet aarzelen om daar ja op te zeggen. Ook Grandia wijst daar op. Zowel een christen als een moslim gelooft dat God de wereld geschapen heeft, dat er maar één God is, dat God ons leven regeert, dat God oordeelt, dat God vergeeft enzovoort. Een derde deelvraag: Zijn er voldoende overeenkomsten tussen het godsbeeld van de christen en het godsbeeld van de moslim om hetzelfde woord voor ”God” te gebruiken? En op dit punt gaan de wegen vaak uiteen. Voor de een wegen de verschillen zwaarder dan de overeenkomsten, voor de ander wegen de overeenkomsten zwaarder dan de verschillen.


Voor mij wegen de overeenkomsten die er zijn zwaarder dan de verschillen. Let wel, dat is wat anders dan te stellen dat er meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Maar de overeenkomsten die er zijn, vormen voor mij een belangrijk aangrijpingspunt in de ontmoeting. Daarom heb ik er bijvoorbeeld geen moeite mee om in een taal waar maar één woord voor God beschikbaar is, namelijk Allah, hetzelfde woord te gebruiken voor de God van de Bijbel. Zon
Om het een en ander te verduidelijken, ontleen ik een beeld aan Chapman. Stel dat er ergens in het Noorden een land zou zijn waar de zon nooit door het wolkendek heen breekt. De inwoners van dat land zijn zich wel bewust van het bestaan van de zon, want ze zien af en toe de contouren door de wolken heen, ze ervaren de warmte en het licht van de zon. Maar de zon zelf zien ze niet.


Zet hier tegenover bijvoorbeeld de inwoners uit het West-Afrikaanse land Guinee. Zij zien de zon dagelijks hoog aan de hemel staan. Ze ervaren elke dag aan den lijve de hitte en het felle licht dat van de zon uitgaat. Gaat het bij beide volkeren om dezelfde zon, hoewel beiden de zon heel anders zien en ervaren? Dat zou betekenen dat christenen en moslims het over dezelfde God hebben, ook al zijn hun beelden en ervaringen van die God heel verschillend.


Dat betekent niet dat ik hiermee zeg dat er zowel voor de christen als voor de moslim een eigen heilsweg is tot God. Integendeel. De taak voor het evangelisatie- en zendingswerk onder moslims is dan als het ware dat wolkendek wegnemen, erdoorheen breken en hun vanuit de Bijbel een duidelijke spiegel voorhouden: Wie is God of Allah eigenlijk? Hoe kun je Hem leren kennen? Wat is de weg die de Bijbel aanwijst om tot deze God of Allah te naderen? Paulus deed niets anders op de Areopagus. Moussa
Misschien kunnen we iets leren van de manier waarop Moussa Koné zijn moslimbroeders en -zusters benadert. Deze Ivoriaanse predikant schrijft het volgende in zijn bekeringsverhaal ”Ik was moslim. Een getuigenis van de zoon van een imam”: „Mijn moslimvriend, wat nu te doen? Het misschien van de Koran volgen (een moslim is er nooit zeker van of hij naar het Paradijs gaat - WCP) of je scharen aan de zijde van Hem die de Waarheid is, Jezus Christus, en die je de vrede verzekert, nu én straks in het hier-na-maals. Ga niet af op het woord van een imam of een marabout (soort koranleraar - WCP), maar neem zelf de Koran en onderzoek deze.


Als je Abdoulaye heet of Moussa of Maïmouna of Fatou, zeg niet „Omdat mijn vader moslim is, ben ik moslim.” Maar vraag jezelf af of je gered bent. Als ik vandaag sterf, ga ik dan naar de hemel? Ziedaar de vraag waar je absoluut een antwoord op moet geven. Je zult zeker ontdekken in de koranische verzen dat je mogelijk gered kunt worden door je goede werken; maar denk daar eens over na, ben je er zeker van dat je genoeg goede werken hebt gedaan om je een plaats te verwerven in het Paradijs? (...) Het allerbelangrijkste is dat je zonden worden verzoend. En het enige middel is Jezus. Mijn moslimvriend, wat te doen? Volg Jezus.”


Laten we oppassen dat we door een sterk antithetische houding mogelijk wel discussies winnen, maar geen moslimvriend(inn)en voor onze Heere Jezus Christus. voetnoot (u17(De auteur is docent godsdienst aan de christelijke hogeschool Driestar educatief en heeft jaren als evangelist gewerkt onder Afrikaanse moslims op een zendingsveld in Guinee.


© Reformatorisch Dagblad
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Dit is denk ik een discussie die binnen de refo-wereld snel doodbloed.

Immers het christendom, zeker in de gereformeerde visie, is een absolute religie en duld geen andere God dan de God van de Bijbel naast. Zie de 10 geboden en het OT.

Daarnaast worden de twee harten van de reformatie, Sola Fide en Sola Gratia, eruit gerukt worden. Het christendom is niets zonder Christus in zijn volheid. Daarnaast is het noemen van Christus als zijnde Gods Zoon voor een Moslim ronduit blasfemisch. Dus op dit gebied zie ik geen mogelijkheden.

Wel op moreel ethisch gebied. Daarin kunnen wij aansluiting vinden bij de Moslims. Tevens op het gebied Schepping etc.

Een aangepaste evangelisatie?
Ja er bestaat geen evangelisatie die in alle omstandigheden toepasbaar is. Oftewel het is altijd maatwerk. Ik denk dat je door je leefwijze moet laten zien waar je voor staat dat is hetgene dat trekt. Als jij voorleeft en uitleeft dat jij zekerheid, en rust en deze gejaagde wereld, hebt over je toekomst, dat maakt een ieder nieuwsgierig. Ook een Moslim.

Je kan dan in een gesprek altijd eerst wijzen op de gezamenlijke kenmerken. maar je moet wel duidelijk zijn dat de Islam geen andere optie is naast het geloof in Jezus Christus de opgestane. Je moet geen zand in de ogen strooien, maar je hoeft ook niet met een botte bijl alle dingen die een Moslim heilig acht gelijk omver te hakken. Stel je dienend op en niet belerend en smeek om Gods Geest.

Zoals Memento in een ander topic al opmerkte is de Islam een duivelse uitvinding welk precies ingaat op de zwakte van een mens. Namelijk het werkgeloof. Van genade wil een mens van nature immers niet weten
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik denk dat een goede evangelist twee dingen doet, als hij een moslim benaderd:
1. Hij zoekt de overeenkomsten. Hij legt uit wie God is door gebruik te maken van begrippen die men al kent. Denk aan Gods almacht, Gods eis van een heilig leven.
2. Hij legt de verschillen uit, hij schildert tegenover de harde Allah een genadevol God. Hij speelt in op de gedachte die bij veel moslims leeft: Hoe weet ik of ik nu genoeg gedaan heb om zalig te worden? Hij legt uit dat de mens dat ook niet kan. Hij legt uit hoe, in Christus, dat ook niet meer nodig is. Hij wijst op de de mogelijkheid van zekerheid van de zaligheid, vrede met God, liefde van en tot God, en tot de naaste.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat een goede evangelist twee dingen doet, als hij een moslim benaderd:
1. Hij zoekt de overeenkomsten. Hij legt uit wie God is door gebruik te maken van begrippen die men al kent. Denk aan Gods almacht, Gods eis van een heilig leven.
2. Hij legt de verschillen uit, hij schildert tegenover de harde Allah een genadevol God. Hij speelt in op de gedachte die bij veel moslims leeft: Hoe weet ik of ik nu genoeg gedaan heb om zalig te worden? Hij legt uit dat de mens dat ook niet kan. Hij legt uit hoe, in Christus, dat ook niet meer nodig is. Hij wijst op de de mogelijkheid van zekerheid van de zaligheid, vrede met God, liefde van en tot God, en tot de naaste.
Als ze dat nou ook eens in de kerk zeiden....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat een goede evangelist twee dingen doet, als hij een moslim benaderd:
1. Hij zoekt de overeenkomsten. Hij legt uit wie God is door gebruik te maken van begrippen die men al kent. Denk aan Gods almacht, Gods eis van een heilig leven.
2. Hij legt de verschillen uit, hij schildert tegenover de harde Allah een genadevol God. Hij speelt in op de gedachte die bij veel moslims leeft: Hoe weet ik of ik nu genoeg gedaan heb om zalig te worden? Hij legt uit dat de mens dat ook niet kan. Hij legt uit hoe, in Christus, dat ook niet meer nodig is. Hij wijst op de de mogelijkheid van zekerheid van de zaligheid, vrede met God, liefde van en tot God, en tot de naaste.
Als ze dat nou ook eens in de kerk zeiden....
Misc, je weet dat wat ik hier heb neergezet heb, de leer is die ik voorsta. Maar ik kan 'de kerk' niet veranderen. Helaas...

Maar laten we het houden bij de discussie of, en in hoeverre we in mogen spelen op de overeenkomsten.


PS> Over het gebruik van Allah voor God, daar heb ik geen problemen mee. Allah betekend gewoon iets als 'God de Almachtige', 'God de Verhevene' of gewoon 'God'. Er is zelfs een mogelijkheid dat het Oud-Testamentische El (zoals bv in Elohim), afstamt van Allah. Tegenover Nederlands-talige moslims zou ik liever God gebruiken ipv Allah, omdat in het Nederlands er een verschil is tussen de betekenis van God, en van Allah
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Christelijke Arabieren gebruiken ook gewoon het woord Allah voor God.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Christelijke Arabieren gebruiken ook gewoon het woord Allah voor God.

klopt maar ik denk dat je dat bij evangelisatie onder moslims in Nederland niet moet doen., juist om te onderscheiden dat "De Christelijke God" NIET allah is maar de Drieenige ( Vader Zoon en Heilge Geest), dat is al de basis van het onderscheid tussen de Islam en het Christendom..

Verder zou ik huiverig zijn om etische overeenkomsten als "springplank" te gebruiken. Ik weet dat daar heel wat voorstanders van lopen in refo-nederland, maar het is de doodsteek voor het Christendom om te denken Moslims nodig te hebben in onze " strijd tegen de secularisatie".
Tuurlijk zouden een SGP en een Moslimpartij in de raad beiden tegen een bordeel stemmen. Zolang dit een democratische stemming is niks mis mee. We stemmen als SGP ook wel eens met GL of SP mee, maar dit is nog geen aanleiding om samen te werken..........

Verder is samnewerking tussen zulke uiteenlopende godsdiensten , met een partner die je "de hel inwenst" ondanks de overeenkomsten uiterst gevaarlijk!

Als het in de huidige trend doorgaat is DV binnen 100 jaar een islamitische meerderheid in nederland. Moeten we blij zijn met een sharia die zedeloosheid bestraft maar tegelijkertijd het Christenen onmogelijk maakt?

JaJa Geer Mak zou tegen me zeggen: Jij handelaar in angst!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het was gewoon een melding Billy. Natuurlijk moeten we niet zo naief zijn om te denken dat we met moslims medestanders hebben in de goede zaak. Ook ben ik er niet voor om van Jezus een verkapte moslim te maken, om de bekeringsbereidwilligheid wat te vergroten. Het was gewoon een informatieve melding.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Het was gewoon een melding Billy. Natuurlijk moeten we niet zo naief zijn om te denken dat we met moslims medestanders hebben in de goede zaak. Ook ben ik er niet voor om van Jezus een verkapte moslim te maken, om de bekeringsbereidwilligheid wat te vergroten. Het was gewoon een informatieve melding.
vandaar dat mijn reactie ook begint met het woordje "klopt", je mededeling klopt dus ook alleen gaf ik er mijn persoonlijke visie bij. fijn dat je die deelt ;-)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
SGP-GOUDA
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:08
Contacteer:

Bericht door SGP-GOUDA »

klik hier

Ds. G. Clements, predikant van de gereformeerde gemeente te Gouda zet ons in deze lezing voor de goudse sgp-jongeren, en natuurlijk alle andere belangstellenden, aan het denken over dit onderwerp!

Allen Welkom!
Plaats reactie