Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef:Beste mensen, ik kon het niet maken om me van deze discussie afzijdig te houden, daar ik dit topic zelf geopend heb. Maar ik had er misschien beter vanaf kunnen zien. Paulus schrijft in Rom. 7 vers 1, Weet gij niet, broeders! want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan. Het is nu echt heel duidelijk gebleken dat slechts maar héél weinigen de geestelijkheid van Gods heilige wet verstaan. Vele hebben de mond vol met theologische wijsheden, zonder er ook maar iets van te verstaan. En waarmee men anderen veelal tot een last is. Ik heb vele malen, met name ook in andere topics, op allerlei wijzen de geestelijkheid van Gods heilige wet proberen te verklaren. Ik heb mensen, niet vanuit de hoogte, maar temeer vanuit de liefde, aan het nadenken willen zetten. Maar het schijnt me zo toe, dat dit mij niet is gelukt. Ik wil me daarom in deze discussie liever niet meer mengen. Het spijt me, maar ik ben er moe van geworden...

DWW
Tja, zie dat je website ook vol van die liefde voor je medemens staat...

En dat je meent, iedereen, inclusief predikanten, publiekelijk de les te kunnen lezen...

vraag me af, of je nog plannen hebt om ook de antwoorden op je brieven te plaatsen...

Maar zal ik je eens iets vertellen, DWW?

Je kapt er hier mee, omdat je geen weerwoord hebt op Bijbelse tegenargumenten op je gebasel. Je staat met een mond vol tanden.

Is het zo, dat je over het geloof en de zondekennis sprak, en niet uit het geloof en uit de zondekennis?

Zo zegt Christus zelf ook, dat men zonder de wedergeboorte het Koninkrijk niet zien zal. Hij zegt niet, dat men zonder de zondekennis het Koninkrijk niet zien zal...

Je brengt de oude pelagiaanse dwaling weer door de achterdeur de kerk binnen, door onze eigen bevinding als voorwaarde voor de zaligmaking te stellen...

Wat blijft er op die manier van vrije genade over? Zo komen we weer in de Babylonische gevangenschap van Rome terecht...

Maar lees ik verder in je website,

Dat je blijkbaar de 3FvE, en in particulier, de NGB niet serieus neemt, daar je geen lid bent van de plaatselijke gemeente. Maar jezelf wel het recht toeeist, om het Heilig Avondmaal te eten, en als men niet naar jouw pijpen danst, om je dan als een scheurmaker te gedragen?

Zie ik dat je ook het gebod van Christus, en Zijn Lichaam veracht. Wij lezen in Hebreeen, dat we de onderlinge samenkomsten niet moeten verzaken. Maar jij meent alles zoveer beter te weten, dat er geen kerk goed genoeg is voor je, daar we allen te slechte zondaren zijn, dan dat je met ons te doen wilt hebben, of met ons samen God te dienen...

Wel, meneer DWW....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

DWW schreef:Beste mensen, ik kon het niet maken om me van deze discussie afzijdig te houden, daar ik dit topic zelf geopend heb. Maar ik had er misschien beter vanaf kunnen zien. Paulus schrijft in Rom. 7 vers 1, Weet gij niet, broeders! want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan. Het is nu echt heel duidelijk gebleken dat slechts maar héél weinigen de geestelijkheid van Gods heilige wet verstaan. Vele hebben de mond vol met theologische wijsheden, zonder er ook maar iets van te verstaan. En waarmee men anderen veelal tot een last is. Ik heb vele malen, met name ook in andere topics, op allerlei wijzen de geestelijkheid van Gods heilige wet proberen te verklaren. Ik heb mensen, niet vanuit de hoogte, maar temeer vanuit de liefde, aan het nadenken willen zetten. Maar het schijnt me zo toe, dat dit mij niet is gelukt. Ik wil me daarom in deze discussie liever niet meer mengen. Het spijt me, maar ik ben er moe van geworden...

DWW
Je conclusies over Rom 7:1 zijn wat vreemd. Paulus spreekt tot bekeerde Joden, die met de wet zijn opgegroeid en die dus kennen. Dat moet je niet in het geestelijke trekken ofzo, er een probleem van maken als mensen die wet niet kennen.... want als Paulus spreekt tot mensen die de wet niet kennen, bekeerde heidenen, maakt hij daar geen punt van en zegt niet: leer de wet kennen, verdiep je daar in, en dan komt de rest misschien ook.

Hij spreekt hier tot bekeerde Joden die de wet kennen, om duidelijk te maken dat ze alleen schuldig zijn aan de wet zolang ze leven, en dat voor hen, gestorven en opgestaan tot een nieuw leven met Jezus Christus, niet meer schuldig zijn aan de wet. En dat zet hij centraal. Niet een ellendekennis door de wet, een sterven aan de wet, maar sterven met Christus en opstaan met Hem, en zo, dood zijn voor de wet:

4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

De wet is goed, en leert ons zonde kennen zodat we tot Hem vluchten. Paulus beschrijft dat hij het goede niet wil doen, in strijd handelt met de wet en roept dan uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen? Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus. Hij verlost ons van de vloek van de wet. Besef van zonde, dat je zelf niets goed kan doen... en daarom vluchten tot de enige uitweg, Jezus Christus. Ik weet niet of je dat precies bedoelt met "sterven aan de wet" of "de geestelijkheid van de heilige wet verstaan" maar dit is volgens mij wat de Bijbel leert. Daar moeten we niet uit weglaten of aan toevoegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:

DWW
Tja, zie dat je website ook vol van die liefde voor je medemens staat...
En dat je meent, iedereen, inclusief predikanten, publiekelijk de les te kunnen lezen...
vraag me af, of je nog plannen hebt om ook de antwoorden op je brieven te plaatsen...
DWW: Dit is puur gallewater wat je hier spuit, Bert. Alleen omdat ik het even zat was om met je te praten. Het raakt kant nog wal. Je moet eens inhoudelijk proberen te reageren in plaats van iemand zulke losse flodders na te schieten.

Maar zal ik je eens iets vertellen, DWW?
Je kapt er hier mee, omdat je geen weerwoord hebt op Bijbelse tegenargumenten op je gebasel. Je staat met een mond vol tanden. :baton

Is het zo, dat je over het geloof en de zondekennis sprak, en niet uit het geloof en uit de zondekennis? Zo zegt Christus zelf ook, dat men zonder de wedergeboorte het Koninkrijk niet zien zal. Hij zegt niet, dat men zonder de zondekennis het Koninkrijk niet zien zal. Je brengt de oude pelagiaanse dwaling weer door de achterdeur de kerk binnen, door onze eigen bevinding als voorwaarde voor de zaligmaking te stellen. Wat blijft er op die manier van vrije genade over? Zo komen we weer in de Babylonische gevangenschap van Rome terecht.
DWW: In de Romeinen- en Galatenbrief, daarin liggen de sleutelen verborgen tot het rechte verstaan van de Heilige Schriften, Bert.

Maar lees ik verder in je website,

Dat je blijkbaar de 3FvE, en in particulier, de NGB niet serieus neemt, daar je geen lid bent van de plaatselijke gemeente. Maar jezelf wel het recht toeeist, om het Heilig Avondmaal te eten, en als men niet naar jouw pijpen danst, om je dan als een scheurmaker te gedragen?
DWW: Gezonde en levende vissen zwemmen tegen de stroming in, en dooie vissen drijven langzaam met de stroom mee, Bert.

Zie ik dat je ook het gebod van Christus, en Zijn Lichaam veracht. Wij lezen in Hebreeen, dat we de onderlinge samenkomsten niet moeten verzaken. Maar jij meent alles zoveer beter te weten, dat er geen kerk goed genoeg is voor je, daar we allen te slechte zondaren zijn, dan dat je met ons te doen wilt hebben, of met ons samen God te dienen. Wel, meneer DWW....
DWW: Maar wat nu, wanneer je stenen voor broden krijgt, Bert. Weleens van de bedroefden om der bijneenkomsten wil gelezen? Daarover kan je lezen in het Bijbelboek Zacharia....??
Laatst gewijzigd door DWW op 08 dec 2009, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
refo

Bericht door refo »

De geestelijkheid van de wet, akkoord. Maar dan niet een gnostische geestelijkheid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

DWW schreef: DWW: Dit is puur gallewater wat je hier spuit, Bert. Alleen omdat ik het even zat was om met je te praten. Het raakt kant nog wal. Je moet eens inhoudelijk proberen te reageren in plaats van iemand zulke losse flodders na te schieten.
Dit van iemand die zelf toegegeven heeft dat hij een anders posten niet leest...

DWW: In de Romeinen- en Galatenbrief, daarin liggen de sleutelen verborgen tot het rechte verstaan van de Heilige Schriften, Bert.
De HELE Schrift is ons gegeven, DWW....
DWW: Gezonde en levende vissen zwemmen tegen de stroming in, en dooie vissen drijven langzaam met de stroom mee, Bert.
Gij zijt dus wijzer dan alle vaderen, specifiek de Dortse vaderen...

DWW: Maar wat nu, wanneer je stenen voor broden krijgt, Bert. Weleens van de bedroefden om der bijneenkomsten wil gelezen? Daarover kan je lezen in het Bijbelboek Zacharia....??
En zelfs wijzer dan de Heilige Schrift, nee, God zelf.... Gij alleen hebt de Waarheid in pacht... En als het stenen voor brood waren, waarom eist je dan voor jezelf het brood des Avondsmaals te eten?
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 08 dec 2009, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Auto

Bericht door Auto »

Bert en DWW kunnen jullie ook normaal op elkaar reageren? Gaarne on topic reageren en niet op de persoon reageren.
Bert Mulder
Contacteer:

Geachte heer moderator, ik meen, daar dit openbaar op de website van DWW staat, dat dit iets is dat gevraagd mag, nee, dat dit iets is waar DWW ook openbaar rekenschap van af MOET leggen. Net zo, als we Heartcry vragen over iets wat op de Heartcry site staat...
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:Geachte heer moderator, ik meen, daar dit openbaar op de website van DWW staat, dat dit iets is dat gevraagd mag, nee, dat dit iets is waar DWW ook openbaar rekenschap van af MOET leggen. Net zo, als we Heartcry vragen over iets wat op de Heartcry site staat...
Dat lijkt me ook. Petrus werd ook 'in aller tegenwoordigheid' bestraft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Auto

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef:Geachte heer moderator, ik meen, daar dit openbaar op de website van DWW staat, dat dit iets is dat gevraagd mag, nee, dat dit iets is waar DWW ook openbaar rekenschap van af MOET leggen. Net zo, als we Heartcry vragen over iets wat op de Heartcry site staat...
Bert, daar gaat het niet over het gaat over de toon richting elkaar, vandaar het verzoek aan jullie BEIDEN om niet zo op elkaar te reageren.
Bert Mulder
Contacteer:

Auto schreef:
Bert, daar gaat het niet over het gaat over de toon richting elkaar, vandaar het verzoek aan jullie BEIDEN om niet zo op elkaar te reageren.
Ok. Fair...

DWW, ik heb soms niet de juiste toonzetting gebruikt in mijn debatten met je. Vergeef het me alstjeblieft...

Deze apologie neemt niet weg dat ik mezelf ten volle verantwoord voel in de vragen die ik stelde. Maar de manier waarop liet wat te eisen over...
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
DWW, ik heb soms niet de juiste toonzetting gebruikt in mijn debatten met je. Vergeef het me alstjeblieft...
Wel eens gehoord van spotternij?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
Ok. Fair...

Van harte vergeven, Bert. En als ik soms een te harde toonzetting jegens jou heb gebruikt, vergeef het mij dan ook aub...?? Maar weet dat m'n ondertoon liefde was, en dat ik je daarom vanuit de liefde heb willen waarschuwen, Bert. Want het gaat tenslotte voor ons allen op een eeuwigheid aan. We zijn allebei van dezelfde lap gescheurd, Bert. Alleen genade maakt onderscheid, waar geen enkel onderscheid is...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Bert Mulder
Contacteer:

DWW schreef:
Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
Ok. Fair...

Van harte vergeven, Bert. En als ik soms een te harde toonzetting jegens jou heb gebruikt, vergeef het mij dan ook aub...?? Maar weet dat m'n ondertoon liefde was, en dat ik je daarom vanuit de liefde heb willen waarschuwen, Bert. Want het gaat tenslotte voor ons allen op een eeuwigheid aan. We zijn allebei van dezelfde lap gescheurd, Bert. Alleen genade maakt onderscheid, waar geen enkel onderscheid is...
Daar gaat het mij ook om, DWW. Om Gods eer en Zijn heilige wet, die liefde is. Liefde tot God in de eerste plaats. Daarnaast liefde tot onze naaste. Dat is alles we het beste voor onze naaste zoeken, die beter achten dan onszelf, en alles doen om zijn goede reputatie en naam te handhaven.

Maar ook daarom moet ik je waarschuwen om Gods bevelen, in Zijn Heilig Woord ons gegeven, niet te negeren, zoals die ook verwoord worden in onze belijdenisgeschriften. Verzaak de onderlinge bijeenkomsten NIET! Zie je aan te sluiten bij die kerkelijk gemeente waar Gods Naam op het hoogst verheerlijkt wordt, en waar de prediking het meest getrouw is. Daarnaast, waar de sacramenten het zuiverste bediend worden, en de christelijke tucht het beste gehanteerd wordt. Want, DWW, wij hebben de Waarheid niet in pacht. Wij maken maar een klein gedeelte uit van het organisme van de kerk. Net zoals de hand de voet nodig heeft, hebben wij ook de andere leden van Zijn Kerk nodig. Daarom kunnen en mogen we niet alleen staan.
Plaats reactie