"De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Terri

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Terri »

albion schreef:
helma schreef: Ik loop al een poosje mee hier op het forum, maar hier heb ik nog nóóit van van gemerkt.
Ik durf te beweren dat er niemand op het forum actief is waar deze uitspraak voor geldt.

Wel kan je zeggen dat, als je jezelf hebt leren kennen, je houding zo moet zijn: het kon voor mij ook, dus het kan voor jou zeker.
Als ik zie hoeveel geduld de Heere met mij heeft, ondanks mij......

was ik zaterdagmiddag op bezoek bij een refoforummer (die nooit meedoet) en waarom niet? Ze vindt het zo hakkerig op het rf vergeleken met andere forums. :OO

Ik vind het vaak wel erg heftig .
Maar letters op papier komen vaak anders over dan dat je het in real live uitspreekt.
Misschien moeten we alles 2x nalezen voor we het plaatsen?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

albion schreef:
helma schreef: Ik loop al een poosje mee hier op het forum, maar hier heb ik nog nóóit van van gemerkt.
Ik durf te beweren dat er niemand op het forum actief is waar deze uitspraak voor geldt.

Wel kan je zeggen dat, als je jezelf hebt leren kennen, je houding zo moet zijn: het kon voor mij ook, dus het kan voor jou zeker.

was ik zaterdagmiddag op bezoek bij een refoforummer (die nooit meedoet) en waarom niet? Ze vindt het zo hakkerig op het rf vergeleken met andere forums. :OO
Klopt, ik zit ook op een ander forum en daar worden niet zulke discussies gehouden als hier.
Er is daar mee warmte en aandacht voor elkaar.
Voor discussie moet je bij refo's zijn.
Voor warmte en aandacht bij de evangelischen.
:hum
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:
albion schreef:

Klopt, ik zit ook op een ander forum en daar worden niet zulke discussies gehouden als hier.
Prik daar nu eens dwars doorheen! Mensen, of ze zich nu Evangelisch of Reformatorich noemen zijn in wezen niet verschillend. Evangelischen maken hooguit wat minder problemen van hoogsternstige zaken. Ze leven meer oppervlakking (ook al zullen ze het zelf vaak niet door hebben). Of dat een pluspunt is waag ik te betwijfelen. De 'warmte' die ze voor het gevoel kunnen uitstralen is in feite niet meer als algemene medemenselijkheid, niet meer en niet minder. Niet dat dat verkeerd is, maar wat heb je er aan als je je daarop gaat verlaten,en je je voor de eeuwigheid bedriegt?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:
albion schreef:

Prik daar nu eens dwars doorheen! Mensen, of ze zich nu Evangelisch of Reformatorich noemen zijn in wezen niet verschillend. Evangelischen maken hooguit wat minder problemen van hoogsternstige zaken. Ze leven meer oppervlakking (ook al zullen ze het zelf vaak niet door hebben). Of dat een pluspunt is waag ik te betwijfelen. De 'warmte' die ze voor het gevoel kunnen uitstralen is in feite niet meer als algemene medemenselijkheid, niet meer en niet minder. Niet dat dat verkeerd is, maar wat heb je er aan als je je daarop gaat verlaten,en je je voor de eeuwigheid bedriegt?
nounounounounou
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Ik heb de quote een beetje aangepast.
Prik daar nu eens dwars doorheen! Mensen, of ze zich nu Evangelisch of Reformatorich noemen zijn in wezen niet verschillend. Reformatorischen maken hooguit wat meer problemen van hoogsternstige zaken. Ze leven minder oppervlakkig (ook al zullen ze het zelf vaak niet door hebben). Of dat een pluspunt is waag ik te betwijfelen. De 'hardheid' die ze voor het gevoel kunnen uitstralen is in feite niet minder dan algemene medemenselijkheid, niet meer en niet minder. (Omdat ze denken dat een ander zich 'bedriegt' zoals ze dat noemen) Niet dat dat verkeerd is, maar wat heb je er aan als je je daarop gaat verlaten,en je je voor de eeuwigheid bedriegt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

:) Ik heb het over de uitstraling van een forum.
Over de toegankelijkheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:
albion schreef:

Tjonge... Je hebt je oordeel wel weer klaar staan. Ik heb een hoop contacten met Evangelischen en als ik iets niet herken is dat de door jou genoemde oppervlakkigheid. Ik merk er minstens zoveel diepgang.... die zich niet uit in mooie praatjes maar in een dicht bij God leven, bidden, in alles wat ze doen Zijn wil en weg zoeken. En ik zie dat ze dat ook in de praktijk brengen door klaar te staan voor anderen, samen te bidden, een hechte eenheid vormen... Misschien is dat wel beter om na te streven dan andere uitwerkingen als: "Hoofdschuddend anderen veroordelen, met het vingertje wijzen, oudvaders lezen en je bevinding vooral niet teveel delen want dat is veel te persoonlijk en gevoelig".

Ik pak even Galaten 5 erbij, over het leven door de Geest:

19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen.

Ik heb even vet gemaakt wat ik bij gereformeerden veel tegenkom.

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

En als ik kijk naar veel evangelischen en naar gereformeerden, denk ik dat we nogal achterblijven op sommige punten. Liefde? Ja, voor mensen die precies zo denken als wij. Maar voor de wereld? Ze moeten maar naar de kerk komen en als ze niet komen of het niet snappen is dat jammer voor ze. Vreugde? Weinigen die die kennen en als we die kennen gaan we die natuurlijk niet uiten. Vrede? We slaan elkaar liever het hoofd in, voeren constant met woorden, gedachten of daden strijd tegen elkaar. Geduld? Met vernieuwing hebben we wel geduld... met bekering misschien ook... afwachten... maar verder? Goedheid? Zo zitten we niet in elkaar. Geloof? Het merendeel heeft historisch geloof, tijdsgeloof etc maar zeker geen waarzaligmakend geloof. Zachtmoedigheid? Is vaak ver te zoeken, als ik lees hoe scherp we hier naar elkaar kunnen zijn.

Kijk, als we toch met karikaturen gaan smijten.... Laten we eens ophouden gelijk met een oordeel over anderen klaar te staan en daarmee onszelf op de borst te kloppen... bij ons is het allemaal nog niet zo slecht. Bij die anderen, daar is het helemaal verkeerd. Laten we maar eens de hand in eigen boezem steken, ons eigen gedrag kritisch bekijken... in plaats van met ons vingertje naar anderen te wijzen. Daar is zo weinig diepgang... bij ons gaan we echt de diepte in... moeilijke woorden, veel dogmatiek... en ondertussen zijn we individualistisch, delen we veel te weinig met elkaar en is de liefde vaak ver te zoeken. Laten we die balk in onze eigen ogen eerst maar eens aanpakken voordat we telkens naar de splinter van de evangelischen te wijzen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Gelukkig is gemeenschap der heiligen niet beperkt tot een bepaalde groep gelovigen.
Er is een wereldwijde kerk, een zendingskerk, gelovigen uit allerlei culturen etc.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Joannah schreef:
Bloempje28 schreef:Wat een fijn stukje van M.H. Ik lees met enige verbazing soms alle reacties hier. soms lijken we met zijn allen wel afgestudeerden in de theologie ;) . We hopen met onze mening de ander te overhalen/overtroeven :banghead . Ik schaam me dan ook best een beetje. Ben zelf ook soms scherp. Maar ik kan me ook storen aan het feit dat men elkaar zo moeilijk in de waarde laat of oordelend spreekt over de mening van een ander. daar doe ik ongetwijfeld zelf ook aan mee. Laten we altijd vanuit onszelf praten en niet generaliserend vanuit "het is zo!" En laten we ook eens beseffen dat we er ook finaal naast kunnen zitten, zeker als we geen theologie gestudeerd hebben. Want wat weet een leek nu toch... en wat weet een mens van God.

Lieve groeten vanuit een hanzestad
Maar bloempje, sommige theologen zijn atheistisch tegenwoordig, zoals je vast wel hebt gelezen of gehoord.
Dus persoonlijk heb ik voor de mening van een leek net zoveel oor als voor die van een dominee, hoor:-)
Ons beperkte verstand weet inderdaad niets, stof waren we en tot stof keren we weder.onze gedachten zijn niet God's gedachten, de meest wijze man is nog steeds dwaas in de ogen van God.
Een dominee heeft er wel voor gestudeerd, daar neem ik sneller iets van aan dan van iemand die denkt dingen te weten. Tuurlijk zijn sommige theologen niet op het goede pad, maar die theologen praten hier niet mee, die onderschrijven de forumeisen toch niet? Ik mag er toch vanuit gaan dat de theologen die hier mee discussieren geen atheïsten zijn?
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
En als ik kijk naar veel evangelischen en naar gereformeerden, denk ik dat we nogal achterblijven op sommige punten. Liefde? Ja, voor mensen die precies zo denken als wij. Maar voor de wereld?
Nou vergeet dat maar.... Zodra je niet 'meepraat' heb je geen grotere vijanden dan je eigen geloofsgenoten. Overigens was degene die we zaterdag bezochten lid van een 'refo-kerk'.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm... misschien is het geen liefde maar alleen herkenning. Maar goed, ik bedoelde, als je op 1 lijn zit is er nog wel herkenning en misschien liefde... maar daar buiten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Marnix schreef:
En als ik kijk naar veel evangelischen en naar gereformeerden, denk ik dat we nogal achterblijven op sommige punten. Liefde? Ja, voor mensen die precies zo denken als wij. Maar voor de wereld?
Nou vergeet dat maar.... Zodra je niet 'meepraat' heb je geen grotere vijanden dan je eigen geloofsgenoten. Overigens was degene die we zaterdag bezochten lid van een 'refo-kerk'.
Ik denk dat je hierin wel gelijk hebt. :cry
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie