"De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bloempje28

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Bloempje28 »

Wat een fijn stukje van M.H. Ik lees met enige verbazing soms alle reacties hier. soms lijken we met zijn allen wel afgestudeerden in de theologie ;) . We hopen met onze mening de ander te overhalen/overtroeven :banghead . Ik schaam me dan ook best een beetje. Ben zelf ook soms scherp. Maar ik kan me ook storen aan het feit dat men elkaar zo moeilijk in de waarde laat of oordelend spreekt over de mening van een ander. daar doe ik ongetwijfeld zelf ook aan mee. Laten we altijd vanuit onszelf praten en niet generaliserend vanuit "het is zo!" En laten we ook eens beseffen dat we er ook finaal naast kunnen zitten, zeker als we geen theologie gestudeerd hebben. Want wat weet een leek nu toch... en wat weet een mens van God.

Lieve groeten vanuit een hanzestad
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Ach, het komt zo'n beetje op hetzelfde neer.
Sorry, Afgewezen, dat slaat helemaal nergens op!
Het slaat wel ergens op. Als Wilhelm dat voor zichzelf zo ervaart, prima, maar om dat zo in zijn algemeenheid te zeggen, vind ik behoorlijk veroordelend.
Ik ben allergisch voor dit soort topics. Ze voegen niks toe ook, want iedereen gaat straks gewoon weer door, ook Wilhelm.
Het zoveelste topic over de plaats van de rechtvaardiging etc. voegt ook niets toe. Op een gegeven moment krijg je toch weer het 'rotonde gevoel'
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Sorry, Afgewezen, dat slaat helemaal nergens op!
Het slaat wel ergens op. Als Wilhelm dat voor zichzelf zo ervaart, prima, maar om dat zo in zijn algemeenheid te zeggen, vind ik behoorlijk veroordelend.
Ik ben allergisch voor dit soort topics. Ze voegen niks toe ook, want iedereen gaat straks gewoon weer door, ook Wilhelm.
Door jouw post "Ach, het komt zo'n beetje op hetzelfde neer." zeg je dat er vrijwel geen verschil is tussen enerzijds zeggen dat er niet meer gediscussieerd mag worden en anderzijds zeggen dat de onderlinge liefde ontbreekt.
Nou die stelling slaat nergens op.
Als Wilhelm terecht (weer eens) aandacht vraagt voor de harde en koude toon waarop verschillende discussie op tehologisch vlak gevoerd worden, dan zegt hij daarmee toch niet dat die discussie op zichzelf niet mogen?
Of is er bij jou geen tussenweg? Als je het ergens niet mee eens bent, pak je gelijk de bijl?? Lijkt me niet helemaal juist.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jan33willem

Bericht door jan33willem »

Mister schreef:Het zoveelste topic over de plaats van de rechtvaardiging etc. voegt ook niets toe. Op een gegeven moment krijg je toch weer het 'rotonde gevoel'
Zodra men vage begrippen begint uit te leggen met behulp van begrippen die nog vager zijn, weet je dat het einde zoek is.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Mister schreef:Op een gegeven moment krijg je toch weer het 'rotonde gevoel'
Links aanhouden, dan ben je zeker dat je er niet uitkomt.
Ben je overtuigd van dwalingen die geleerd worden: eerste afslag rechts :) .
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
refo

Bericht door refo »

jan33willem schreef:
Mister schreef:Het zoveelste topic over de plaats van de rechtvaardiging etc. voegt ook niets toe. Op een gegeven moment krijg je toch weer het 'rotonde gevoel'
Zodra men vage begrippen begint uit te leggen met behulp van begrippen die nog vager zijn, weet je dat het einde zoek is.
Gewoon blijven uitleggen met niet-vage begrippen. Rotondes hebben een uitgang.
Overigens heb ik het gevoel dat de ger gezindte doorrijdt op een snelweg en een paar verkeerde afslagen naar rechts heeft genomen. (Links heb je geen afslagen) De weg is nu ten einde en er zijn geen afslagen meer. Toch is de bestemming niet bereikt.
We moeten een stukje terug. Naar waar het misging.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

BJD schreef:
Afgewezen schreef:
nee, zeker niet.. Discussieren tuurlijk, maar wel in liefde.. en dat is wat anders dan verdacht maken, neer sabelen, vanuit de hoogte e.d. Helaas zie ik dat hier te vaak.

Waardig discussieren is ook een kunst. Sommigen hier beheersen dat.. andere weer niet..
(ik behoor bij de laatste groep en daarom lees ik meer dan dat ik deelneem :hum )
Wat velen op dit forum onder liefde verstaan is dit volgende: "geloof jij het van mij, dan geloof ik het van jou."
Maar dat heeft natuurlijk NIETS met de liefde te maken die wij dienen te betrachten aangaande onkundige blinde zielen voor de eeuwigheid. Heb daarom acht op uzelven en op de leer, en verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen....(1 Tim. 4)
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Dat is niet helemaal waar.
Als je hier zegt dat je gelooft in vrije wil dan is iedereen het er niet mee eens.
Maar het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen wat heel duidelijk te verwerpen en wat te dulden.

Dat is moeilijk en vergt veel wijsheid...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
BJD

Bericht door BJD »

DWW schreef:
BJD schreef:
Afgewezen schreef:
nee, zeker niet.. Discussieren tuurlijk, maar wel in liefde.. en dat is wat anders dan verdacht maken, neer sabelen, vanuit de hoogte e.d. Helaas zie ik dat hier te vaak.

Waardig discussieren is ook een kunst. Sommigen hier beheersen dat.. andere weer niet..
(ik behoor bij de laatste groep en daarom lees ik meer dan dat ik deelneem :hum )
Wat velen op dit forum onder liefde verstaan is dit volgende: "geloof jij het van mij, dan geloof ik het van jou."
Maar dat heeft natuurlijk NIETS met de liefde te maken.
Dat maak jij er van, ik denk dat niemand dat zo stelt..
De ander uitnemender achten als jezelf... en dat blijkt bij sommige forummers verdraaid moeilijk te zijn..
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

'Zoveel hoofden zoveel zinnen'. Ook op dit forum. En als men iets meent te moeten zeggen waar hij/zij van overtuigd is, dan wordt deze door sommigen tot de grond toe afgebrand. Zonder er over te hebben nagedacht of er een kern van waarheid in is te vinden. 't Gaat vaak op dit forum heel liefdeloos toe. En inderdaad, 'als je gelooft zo als ik dan is het goed'. Zo komt het bij mij vaak over.
'De vreugde van het geloven'.....wordt soms op dit forum de grond ingeboord. Helaas.
En het geloof is een strikt persoonlijke zaak en wees daar op je eigen manier een liefdevolle getuige van.
Mijn grootvader zei altijd 'je kunt wel GEtuigen maar nooit OVERtuigen'. Zo is het toevallig ook nog eens een keer!
Maar, ik denk dat er door Gods engelen ook op dit forum wordt meegelezen, toch?
helma

Bericht door helma »

DWW schreef: Wat velen op dit forum onder liefde verstaan is dit volgende: "geloof jij het van mij, dan geloof ik het van jou."
Maar dat heeft natuurlijk NIETS met de liefde te maken die wij dienen te betrachten aangaande onkundige blinde zielen voor de eeuwigheid. Heb daarom acht op uzelven en op de leer, en verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen....(1 Tim. 4)

Ik loop al een poosje mee hier op het forum, maar hier heb ik nog nóóit van van gemerkt.
Ik durf te beweren dat er niemand op het forum actief is waar deze uitspraak voor geldt.

Wel kan je zeggen dat, als je jezelf hebt leren kennen, je houding zo moet zijn: het kon voor mij ook, dus het kan voor jou zeker.
Als ik zie hoeveel geduld de Heere met mij heeft, ondanks mij......
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:En laten we ook eens beseffen dat we er ook finaal naast kunnen zitten, zeker als we geen theologie gestudeerd hebben.
:humhihi
Joannah

Bericht door Joannah »

Bloempje28 schreef:Wat een fijn stukje van M.H. Ik lees met enige verbazing soms alle reacties hier. soms lijken we met zijn allen wel afgestudeerden in de theologie ;) . We hopen met onze mening de ander te overhalen/overtroeven :banghead . Ik schaam me dan ook best een beetje. Ben zelf ook soms scherp. Maar ik kan me ook storen aan het feit dat men elkaar zo moeilijk in de waarde laat of oordelend spreekt over de mening van een ander. daar doe ik ongetwijfeld zelf ook aan mee. Laten we altijd vanuit onszelf praten en niet generaliserend vanuit "het is zo!" En laten we ook eens beseffen dat we er ook finaal naast kunnen zitten, zeker als we geen theologie gestudeerd hebben. Want wat weet een leek nu toch... en wat weet een mens van God.

Lieve groeten vanuit een hanzestad
Maar bloempje, sommige theologen zijn atheistisch tegenwoordig, zoals je vast wel hebt gelezen of gehoord.
Dus persoonlijk heb ik voor de mening van een leek net zoveel oor als voor die van een dominee, hoor:-)
Ons beperkte verstand weet inderdaad niets, stof waren we en tot stof keren we weder.onze gedachten zijn niet God's gedachten, de meest wijze man is nog steeds dwaas in de ogen van God.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
albion

Bericht door albion »

helma schreef: Ik loop al een poosje mee hier op het forum, maar hier heb ik nog nóóit van van gemerkt.
Ik durf te beweren dat er niemand op het forum actief is waar deze uitspraak voor geldt.

Wel kan je zeggen dat, als je jezelf hebt leren kennen, je houding zo moet zijn: het kon voor mij ook, dus het kan voor jou zeker.
Als ik zie hoeveel geduld de Heere met mij heeft, ondanks mij......

was ik zaterdagmiddag op bezoek bij een refoforummer (die nooit meedoet) en waarom niet? Ze vindt het zo hakkerig op het rf vergeleken met andere forums. :OO
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Eppo Gremdaat schreef:'Zoveel hoofden zoveel zinnen'. Ook op dit forum. En als men iets meent te moeten zeggen waar hij/zij van overtuigd is, dan wordt deze door sommigen tot de grond toe afgebrand. Zonder er over te hebben nagedacht of er een kern van waarheid in is te vinden. 't Gaat vaak op dit forum heel liefdeloos toe. En inderdaad, 'als je gelooft zo als ik dan is het goed'. Zo komt het bij mij vaak over.
'De vreugde van het geloven'.....wordt soms op dit forum de grond ingeboord. Helaas.
En het geloof is een strikt persoonlijke zaak en wees daar op je eigen manier een liefdevolle getuige van.
Mijn grootvader zei altijd 'je kunt wel GEtuigen maar nooit OVERtuigen'. Zo is het toevallig ook nog eens een keer!
Maar, ik denk dat er door Gods engelen ook op dit forum wordt meegelezen, toch?
Hier heb je een getuige van Jezus Christus:
Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. Wien van de profeten hebben uw vaders niet vervolgd? En zij hebben gedood degenen, die te voren verkondigd hebben de komst des Rechtvaardigen, van Welken gijlieden nu verraders en moordenaars geworden zijt. Gij, die de wet ontvangen hebt door bestellingen der engelen, en hebt ze niet gehouden! Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten, en zij knersten de tanden tegen hem, Hand. 7:51-54.

Ze konden hem niet (meer) horen en nog minder vedragen. Weet je waarom niet? Hij preekte hen uit liefde de wet tot hun verdoemenis, tot lieden die hun leven in het betrachten der wet gevonden hadden. Later is de RKK hier weer mee verder gegaan, middels het doen van de zgn. goede werken. Maar, tegenwoordig leven we in een tijd waarin mensen weten dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, Gal. 3:11. Want, de wet die hen ten leven was, is hen nu ten dode bevonden, Rom. 7:10. Anderszijds menen velen hier op dit forum toch, dat er in zielsovertuigingen, gewerkt door de H.Geest middels Zijn heilige wet, Rom. 3:20, toch wel degelijk geestelijk leven zit. Want, deze overtuigingen doet een ziel wenen en schreeuwen naar God etc.....en een dood mens gaat uitzichzelf nooit naar God vragen, alzo redeneren dan velen. Maar dat het gebod der wet, dat hen ten leven was, hetzelve hen ten doden is bevonden, vergeten zij dan al zeer snel. En dat de wet niet machtig is om levend te maken(Gal. 3:21), vergeten zij ook weer zeer snel. De Joden en de roomsen vinden hun leven in het doen der wet, en velen op dit forum hebben hun leven, en hun (veronderstelde) wedergeboorte alrede gevonden in de overtuigingen der wet. Linksom of rechtsom, het is beide door de wet en/of vanuit de wet. Wanneer je hen hier dan gedurig uit liefde op wijst, knerst men al gauw hun tanden, en krijg je al snel, net als destijds Stefanus, de stenen naar je hoofd geworpen. Wat is dat toch jammer...

Laten we toch gedurig blijven bedenken dat, de wet, en dus ook de overtuigingen der wet, geen geestelijk leven en dus ook geen wedergeboorte baart. Waarom niet? Omdat de wet, en dus ook de overtuigingen der wet, niet uit het geloof is, Gal. 3:12. De wet overtuigt, ontledigt en doodt tenslotte een verkoren zondaar, maar het geloof in de beloftenissen des Evangeliums maken een zondaar levend, beiden gewerkt door de Heilige Geest. Wie dus nog nimmer door de wet gedood is geworden, is dus ook nooit gerechtvaardigd voor God, en nog minder wedergeboren geworden, middels het zaligmakende geloof in Jezus Christus. Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven, Gal. 3:18.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie