Meer hebben we niet nodig nee. We hebben zoveel gekregen wat we op zich niet nodig hebben.-DIA- schreef:Het grootste Cadeau heeft God Zelf aan Zijn Kerk geschonken.
Welke is Christus, de Heere, in de stad Davids...
Hebben we dan nog meer nodig?
Ik principe kunnen we allemaal in een heel klein huis gaan wonen, de auto de deur uit doen, alleen nog aardappels met groente eten en niks luxe meer doen. Maar is dat een opdracht? Overigens ben ik het er mee eens dat we collectief zouden moeten consuminderen en als we dingen kopen, we moeten kijken naar hoe het gemaakt is enzo. Maar ik lees in de Bijbel niet dat als God mensen welvaart geeft, ze alles wat luxe is weer wegdoen, niet aan gezelligheid, sfeer etc. doen. Had Job niet gewoon zijn enorme kuddes dieren moeten verkopen en het geld aan de armen moeten geven?Henry30 schreef:Ik heb al een paar aanzetten gegeven: zelf consuminderen in alle opzichten. Ga maar na wat je aan luxe hebt, wat daar in nodig is en wat daarin luxe is. Besef hoeveel je overhoudt en bedenkt hoeveel je kwijt zou kunnen. Als 16,5 miljoen nederlanders zouden doen, was er een overschot van heb ik jou daar en kunnen we vele lege magen vullen. Inderdaad valt onder luxe dan ook de sfeerverhogende kerstboom, de gezelligheidskadootjes rond kerst, oud en nieuw en sinterklaas, het inruilen van je bmw voor een fiat panda (ja, dat doet pijn), ga zo maar door.
Hm... ik heb nog steeds geen auto....
Dat is geen algemene opdracht. Dat zegt Jezus volgens mij tegen 1 persoon? Die zeer rijk was en daar nogal aan vast zat.Hoe denken jullie over dit bijbelwoord: ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.
Nogmaals, ik heb het op een hoop punten met je eens, alleen vind ik dit ook enigszins gechargeerd. Daarmee niet verkeerd, als je wil leven zoals Franciscus van Assisi is dat een nobel streven. Maar nogmaals, het is geen Bijbelse opdracht volgens mij. Maar wij zijn soms wel te gemakzuchtig... af en toe een bedragje overmaken en dan hebben we onze plicht weer gedaan.