Met Kerst kadootjes ?

Marnix

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Marnix »

Elly en Rikkert is altijd fijn :)
-DIA- schreef:Het grootste Cadeau heeft God Zelf aan Zijn Kerk geschonken.
Welke is Christus, de Heere, in de stad Davids...

Hebben we dan nog meer nodig?
Meer hebben we niet nodig nee. We hebben zoveel gekregen wat we op zich niet nodig hebben.
Henry30 schreef:Ik heb al een paar aanzetten gegeven: zelf consuminderen in alle opzichten. Ga maar na wat je aan luxe hebt, wat daar in nodig is en wat daarin luxe is. Besef hoeveel je overhoudt en bedenkt hoeveel je kwijt zou kunnen. Als 16,5 miljoen nederlanders zouden doen, was er een overschot van heb ik jou daar en kunnen we vele lege magen vullen. Inderdaad valt onder luxe dan ook de sfeerverhogende kerstboom, de gezelligheidskadootjes rond kerst, oud en nieuw en sinterklaas, het inruilen van je bmw voor een fiat panda (ja, dat doet pijn), ga zo maar door.
Ik principe kunnen we allemaal in een heel klein huis gaan wonen, de auto de deur uit doen, alleen nog aardappels met groente eten en niks luxe meer doen. Maar is dat een opdracht? Overigens ben ik het er mee eens dat we collectief zouden moeten consuminderen en als we dingen kopen, we moeten kijken naar hoe het gemaakt is enzo. Maar ik lees in de Bijbel niet dat als God mensen welvaart geeft, ze alles wat luxe is weer wegdoen, niet aan gezelligheid, sfeer etc. doen. Had Job niet gewoon zijn enorme kuddes dieren moeten verkopen en het geld aan de armen moeten geven?

Hm... ik heb nog steeds geen auto....
Hoe denken jullie over dit bijbelwoord: ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.
Dat is geen algemene opdracht. Dat zegt Jezus volgens mij tegen 1 persoon? Die zeer rijk was en daar nogal aan vast zat.

Nogmaals, ik heb het op een hoop punten met je eens, alleen vind ik dit ook enigszins gechargeerd. Daarmee niet verkeerd, als je wil leven zoals Franciscus van Assisi is dat een nobel streven. Maar nogmaals, het is geen Bijbelse opdracht volgens mij. Maar wij zijn soms wel te gemakzuchtig... af en toe een bedragje overmaken en dan hebben we onze plicht weer gedaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lourens

Bericht door Lourens »

En weet je wat zo geweldig is.
Die Genadegift mogen wij ook doorgeven.
en dat kan via een kerstkaart, of een mooi boek wat je met kerst weggeeft.
Of gewoon een kerstgroet aan juist diegene die het niet van je verwacht.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

fluitje schreef:

Dat kan niet... Een kerstkaart is geen Genadegift...
Een boek op zich ook niet.
Ja je mag de Genadegift van God aanprijzen,
maar het is niet aan de mens om die Genadegift door te geven.
Of door te kunnen geven. Wel kan de gunning er zijn...
Maar ik denk dat ik je wel snap...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

fluitje schreef:

Evenals de eerste christengemeente, die elkaar vaak groetten met: De Heere is waarlijk opgestaan!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

Luther schreef:
fluitje schreef:

Evenals de eerste christengemeente, die elkaar vaak groetten met: De Heere is waarlijk opgestaan!
Een gewoonte die wij best weer in 'ere' mogen herstellen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
fluitje schreef:

Dat kan niet... Een kerstkaart is geen Genadegift...
Een boek op zich ook niet.
Ja je mag de Genadegift van God aanprijzen,
maar het is niet aan de mens om die Genadegift door te geven.
Of door te kunnen geven. Wel kan de gunning er zijn...
Maar ik denk dat ik je wel snap...
Nou... daar moet ik je in corrigeren. Het doorgeven van die Genadegift is wel een taak voor mensen. Ik denk dat je bedoelt dat de Geest dat moet doen... en dat klopt. Maar God gebruikt wel mensen voor dat doorgeven van die Genadegift. Daarom roept Jezus de discipelen bijvoorbeeld op om met het evangelie de wereld in te gaan. Maak alle volken tot mijn discipelen. En het antwoord is dan niet: Dat kunnen we niet. Wel: We hebben de Geest nodig, Hij moet het werk doen. Daarom moesten de discipelen op Hem wachten.
-DIA- schreef:
albion schreef:

Mag je dat zo zeggen? een Cadeau??
Uit louter genade: Gratis, voor een vorloren mens.
Ik dacht het...
Misschien klinkt het anders als we Cadeau veranderen in Geschenk?
Nog even hierover. We zien dat de wijzen uit het oosten geschenken meenamen... en die werden niet met een dergelijk verhaal afgedankt. Bij feestelijke gebeurtenissen zijn geschenken en ook lekker eten best gepast. Zo lezen we bijvoorbeeld in Esther over het Joodse Purimfeest:

20 En Mordekai schreef deze gebeurtenissen op en zond brieven aan al de Joden, nabij en ver, in al de gewesten van koning Ahasveros, 21 om hen te verplichten jaarlijks zowel de veertiende als de vijftiende der maand Adar te vieren, 22 omdat dit de dagen waren, waarop de Joden rust kregen van hun vijanden, en dit de maand was, die voor hen van droefheid veranderde in vreugde en van rouw in een feestdag, en om deze dagen te maken tot dagen van feestmaal en vreugde, waarop men elkander geschenken zou zenden en giften zou geven aan de armen.

Zie hier het zelfde: Er is een feestdag en men stuurt elkaar geschenken, heeft een feestmaal etc. Niet omdat dat centraal stond of dat de reden tot feest was.... het lekkere eten en de geschenken waren er juist een gevolg van. Ik denk dat het dus ook best bij Kerst kan passen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Koningin van Scheba gaf Salomo ook geschenken. Als ik dat hoofdstuk lees, krijg ik nou niet direct het idee dat Salomo dat nou zo nodig had. Er staat zelfs niet dat het een feestdag was, dus kennelijk mag je elkaar gewoon mooie en dure cadeaus geven. Daarnaast is het m.i. Bijbels om te genieten. Vaak wordt een opmerking gemaakt als: Van des konings tafel. M.i. betekend dat dat dit het beste van het beste is. En geen ene koning wordt er om gestraft of de opmerking gegeven: verkoopt alles wat gij hebt de arme.

Ik denk dat bij dit en bij alles wat we doen nog steeds geldt: Doe alles ter ere van God. Als je alles tot eer van God doet, mag je m.i. best genieten van een glunderend gezichtje dat met ongeduld het pakje probeert los te peuteren om vervolgens de kamer rond te springen met zijn nieuwe aanwinst.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Cadeaus niets mis mee, rijkdom niets mis mee, luxe niets mis mee.... als het ons niet afhoudt van Christus! Ik vind een cadeau geven aan iemand anders dan een kerstcadeautje geven. Ligt eraan welk cadeau het dan is, maar zien we uit naar het omdat we de geboorte van Christus gedenken of omdat het zo gezellig is? Elkaar verwennen hoeft niet verkeerd te zijn als dat maar niet op nummer 1 staat. Of dat we daar druk mee worden ipv met de kerstgedachte....

Maar moeilijk is het wel! Wel of geen cadeau's.... met welke intentie doe je het???
Rens

Bericht door Rens »

met Kerst géén kadootjes...........wel alle missen bijwonen die er gevierd worden voorafgaand aan, en volgend óp de Kerstnacht.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Auto

Bericht door Auto »

Rens schreef:met Kerst géén kadootjes...........wel alle missen bijwonen die er gevierd worden voorafgaand aan, en volgend óp de Kerstnacht.
Waar en hoe ga je dat dan doen? (Ik neem aan dat er in Moddergat geen RKK is)
caprice

Bericht door caprice »

Er is maar een waar Kerstgeschenk waar je hart naar uit zou moeten gaan om dat te ontvangen. Al de aardse rommel rondom Kerst kan het hart niet vervullen, maar Christus alleen.
De wereld verwacht het van een afgehouwen boom. De Kerk heeft haar verwachting van een afgehouwen tronk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Joannah

Bericht door Joannah »

In het oude Rome werd de zonnegod al vereerd , eind december, lang voordat Jezus Christus geboren was.Deze tijd was bekend als "Dies Natalis Invicti Solis", of te wel de verjaardag van de onoverwinnelijke zon.
Banketten en geschenken waren deel van het feest "Saturnalia" ter ere van de heidense god Saturnus.
In de loop der eeuwen hebben deze vereringen van de heidense goden zich vermengd met de aanbidding van de ware Zoon van God, en ONbijbelse gewoonten werden deel van de verspreiding van het christendom.
Al voor deze periode bestond dus de kerstboom.
Wat God daarvan vindt kunnen we lezen in Jeremia 10:2-5.
En Jezus Zelf riep op zijn dood te gedenken, niet Zijn geboorte.
Die overigens 3 maanden eerder plaatsvond, ipv de "heidense" datum van 25 december.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rens

Bericht door Rens »

Auto schreef:
Rens schreef:met Kerst géén kadootjes...........wel alle missen bijwonen die er gevierd worden voorafgaand aan, en volgend óp de Kerstnacht.
De RKK is in Dokkum. Ik wordt voor alle missen thuis opgehaald en daarna weer thuisgebracht.
Moderatorbericht:
Joannah

Bericht door Joannah »

Rens schreef:
Auto schreef:
De RKK is in Dokkum. Ik wordt voor alle missen thuis opgehaald en daarna weer thuisgebracht.

Misschien een rare vraag, maar waarom ben je juist rooms katholiek?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rens

Bericht door Rens »

Joannah schreef:
Rens schreef:
Auto schreef:

Misschien een rare vraag, maar waarom ben je juist rooms katholiek?
rare vraag misschien, maar waarom ben je juist refo?

antwoord: omdat je er in bent grootgebracht............

overigens heb ik zo'n 17 jaar in de gereformeerde wereld rondgesjouwd, waarvan 10 jaar in de refo-wereld (Haarlem/Wekerom)..........
Moderatorbericht:
Plaats reactie