Ontkerkelijking bedreigt behoud Zeeuwse kerken

Plaats reactie
ndonselaar
Contacteer:

Ontkerkelijking bedreigt behoud Zeeuwse kerken

Bericht door ndonselaar »

GOES - De problemen bij de instandhouding van kerkgebouwen in Zeeland worden in de hand gewerkt door de ontkerkelijking. Minder kerkgangers betekent minder inkomsten.

Het hoge geboortecijfer in de naoorlogse jaren kon de ontkerkelijking in Zeeland lange tijd maskeren. Het beeld van Zeeland waar iedereen verbonden is met een kerk, klopt echter niet meer, blijkt uit het rapport over historische kerken van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, dat gisteren ter gelegenheid van Monumentendag 2005 werd gepresenteerd. Het rapport signaleert dat de ontkerkelijking in Midden- en Noord- Zeeland het landelijk gemiddelde benadert. Maar voor heel Zeeland is het tempo van ontkerkelijking trager dan gemiddeld.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gian

Bericht door Gian »

Dat de kerken als gebouw zodanig moeten wijken vind ik eigenlijk heel niet erg. Ik heb weleens gehoord dat de gg in Biezelinge het gebouw voor ..(?).. ton kon verkopen aan een sportschool. Dat wilden ze niet. Toen kocht uiteindelijk Pieter Heykoop het voor de spreekwoordelijke gulden.

Dat ontkerkelijking de oorzaak is vind ik veel erger.
Maar ik zou werkelijk waar niet weten waar ik in Zeeland naar de kerk zou willen, op Ds Vreugdenhil na, al ben ik minder bekend met de hervormde dominee's in Zeeland.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Gian

Maar ik zou werkelijk waar niet weten waar ik in Zeeland naar de kerk zou willen, op Ds Vreugdenhil na, al ben ik minder bekend met de hervormde dominee's in Zeeland.
HHK Sint Annaland: Ds. P.C. Hoek
PKN Scherpenisse
HHK Sirjansland
GG Oostkapelle

Daar kun je ook best kerken, hoor. Verder ben ik een paar jaar geleden in de GKV van Vrouwenpolder geweest en vond het daar ook best goed toeven. Maar die ds. is later naar Groningen vertrokken.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Dat de kerken als gebouw zodanig moeten wijken vind ik eigenlijk heel niet erg. Ik heb weleens gehoord dat de gg in Biezelinge het gebouw voor ..(?).. ton kon verkopen aan een sportschool. Dat wilden ze niet. Toen kocht uiteindelijk Pieter Heykoop het voor de spreekwoordelijke gulden.

Dat ontkerkelijking de oorzaak is vind ik veel erger.
Mijn broer kerkt in Waarde, bij ds. Hofman, zeer naar zijn zin.
Plaats reactie