Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking

PvS
Inactief

Re: Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking

Bericht door PvS »

Beste Bert,

De levendmaking begint niet bij de ontwaking/ontdekking.

Wanneer Christus Zich aan de ziel openbaart, is er de levendmakende kracht des Heiligen Geestes (welke zij ook gevoelen), waarmee zij gerechtvaardigd zijn.

Hier wil ik het eerst bij laten.

Gr.,
PvS
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

PvS schreef:Beste Bert,

De levendmaking begint niet bij de ontwaking/ontdekking.

Wanneer Christus Zich aan de ziel openbaart, is er de levendmakende kracht des Heiligen Geestes (welke zij ook gevoelen), waarmee zij gerechtvaardigd zijn.

Hier wil ik het eerst bij laten.

Gr.,
PvS
dus wil je stellen, dat ook de roeping niet voor de rechtvaardigmaking komt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

- De roeping komt in orde vóór het geloof en de rechtvaardiging, maar dat betekent niet dat er een tijdsverschil is tussen beide.
- Wedergeboorte en rechtvaardigmaking zijn niet dezelfde zaken, maar dat betekent niet dat er een tijdsverschil is tussen beide.

Het is niet moeilijk om 10, of zelfs wanneer dat nodig zou zijn 10 x 10 rechtzinnige theologen te noemen die deze zaken alle gelijktijdig stellen. Halyburton (waarmee dit topic begon) schrijft zelfs dat alle (gereformeerde) theologen het hierover eens zijn.

De tekst Romeinen 8:30 geeft ons wel een orde, maar niet een tijdsverschil aan.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:- De roeping komt in orde vóór het geloof en de rechtvaardiging, maar dat betekent niet dat er een tijdsverschil is tussen beide.
- Wedergeboorte en rechtvaardigmaking zijn niet dezelfde zaken, maar dat betekent niet dat er een tijdsverschil is tussen beide.

Het is niet moeilijk om 10, of zelfs wanneer dat nodig zou zijn 10 x 10 rechtzinnige theologen te noemen die deze zaken alle gelijktijdig stellen. Halyburton (waarmee dit topic begon) schrijft zelfs dat alle (gereformeerde) theologen het hierover eens zijn.

Precies. Daarom sprak ik ook van logische orde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:- De roeping komt in orde vóór het geloof en de rechtvaardiging, maar dat betekent niet dat er een tijdsverschil is tussen beide.

Nee, niks precies. Want als je het hiermee eens bent, dan hoef je PvS en DWW ook niet zo aan te vallen hierop.
Zij leren dit namelijk óók.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:

Nee, niks precies. Want als je het hiermee eens bent, dan hoef je PvS en DWW ook niet zo aan te vallen hierop.
Zij leren dit namelijk óók.
Dan moet je ons maar eens aangeven waar...

Deze discussie over heilsorde was trouwens met PvS, niet met DWW....
Zonderling

Bijvoorbeeld hier:
PvS schreef:Wanneer Christus Zich aan de ziel openbaart, is er de levendmakende kracht des Heiligen Geestes (welke zij ook gevoelen), waarmee zij gerechtvaardigd zijn.
Roeping, levendmaking en rechtvaardiging stelt PvS hier alle in hetzelfde ogenblik.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:Bijvoorbeeld hier:
PvS schreef:Wanneer Christus Zich aan de ziel openbaart, is er de levendmakende kracht des Heiligen Geestes (welke zij ook gevoelen), waarmee zij gerechtvaardigd zijn.
Roeping, levendmaking en rechtvaardiging stelt PvS hier alle in hetzelfde ogenblik.
Zonderling, dit is bekvechten zonder dat er stichting van uit gaat...

Zoals jij ook drommels goed weet, dat PvS het eerste van je citaat, over de HEILSORDE (waar deze discussie over ging), loochent....

meng je jezelf hier alleen in om ruzie te schoppen?
Zonderling

Bert Mulder schreef:

Zoals jij ook drommels goed weet, dat PvS het eerste van je citaat, over de HEILSORDE (waar deze discussie over ging), loochent....

Nee, Bert, ik zie alleen met verbazing dat je steeds PvS (en daarvoor DWW) aanvalt en als ik dan hetzelfde zeg als zij beiden wat de heilsorde aangaat, dat je dan zegt 'Precies'.
Dat klopt gewoon niet, Bert.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:

Nee, Bert, ik zie alleen met verbazing dat je steeds PvS (en daarvoor DWW) aanvalt en als ik dan hetzelfde zeg als zij beiden wat de heilsorde aangaat, dat je dan zegt 'Precies'.
Dat klopt gewoon niet, Bert.
Dat doe ik niet!

wijs dan eens aan waar ze hetzelfde zeggen...

Wijs dan eens aan waar ik iets ongereformeerds zeg....
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
Beste Bert, je gebruikt telkens de DL als een soort kapstok voor al je ongereformeerde on-Bijbelse schrijfsels. Jij meent hiermee, net als Kuiper destijds, een zekere (veronderstelde) wedergeboortetheologie te verdedigen. Paulus leerde in zijn Romeinen- en Galatenbrief een rechtvaardigingsleer, waaruit de wedergeboorte voortvloeit. Door het zaligmakende geloof in Jezus Christus wordt Sion gerechtvaardigd voor God, in de weg van recht en gerechtigheid, c.q. de weg van bloedstorting en verlossing, c.q. de weg van de vloek naar de zegen. Door dit geloof wordt die ziel in Hem ingelijfd, waardoor hij het nieuwe leven uit Hem ontvangt. Dit nieuwe leven, door de geestelijke opstanding des levens, heet de wedergeboorte. De vaders van Dordt hebben nooit anders geleerd, of anders bedoeld.

Kohlbrugge heeft van hen echter wel gezegd dat, wanneer zij zich wellicht wat meer hadden toegespitst op de rechtvaardigingsleer overeenkomstig de brieven van Paulus, dan hadden die vermeende zgn. rechtzinnige (on)gereformeerde theologen, zoals jij, niet telkens de DL misbruikt voor het verdedigen van hun on-Bijbelse leerstellingen. Als Johannes Bogerman geweten had, hoedanig jij de DL misbruikt ter verdediging van hetgeen jij jezelf mee tracht op de geestelijke been te houden, c.q. jij mee denkt eenmaal te kunnen sterven, dan had hij zich nog wel een paar keren in zijn graf omgedraaid. Want, je verkracht, onteert, en ontheiligt de zuivere leer der Reformatie, mijnheer Bert Mulder. Daarnaast besef je niet, hoedanig je anderen hiermee op het verkeerde been zet, c.q. misleid voor de eeuwigheid.
Bert Mulder schreef:
Nimmer heb ik in jouw schrijven gelezen dat een ziel eerst verloren moet gaan, wil hij ooit behouden kunnen worden. Nooit schrijf je over een weg van de vloek naar de zegen. Terwijl toch juist ook mannen als Luther, Kohlbrugge, Van der Groe in hun geschriften, overeenkomstig Gods Woord, spreken over een hemelvaart waaraan een hellevaart voorafgaat. Nooit heb je geschreven over het geestelijk sterven aan de wet. Kijk Bert, als je hier (nog) geen kennis aan hebt, is het ergste niet. Maar, zwijg dan liever even voor een tijdje, en leg je oor liever eens te luister bij de leer der apostelen, en die van de Reformatoren. Want, je onteert op een gruwelijke wijze de blijde boodschap van Gods Woord. "Gij dwaas, hetgeen gij zaait leeft niet, eer het gestorven is", leert ons Paulus. Nooit heb ik jou alzo zien schrijven.

Hoe anders was de veroordelende prediking van Petrus op de Pinksterdag. Hij preekte de Joden de vloek en doem der wet. "Deze Christus, dien gij gekruist heb, dien gij vermoord hebt, dien gij gesmaad, gehaat, geslagen en gehoont hebt." Kijk Bert, dit was de geestelijke bediening van Gods heilige wet, die door de werking van de H.Geest de volmaakte liefde tot God en hun naaste kwam op te eisen. En wat kwam er boven? Zij werden verslagen, vermorzeld onder dit veroordelend getuigenis van Petrus, Bert. Waar God de liefde in ons op eist, komt de haat er uit. Waar Hij de gerechtigheid in ons opeist (betaal Mij wat gij schuldig zijt), daar komt een ziel om in zijn ongerechtigheid. Dit is het doel van Gods heilige wet. Ontdekken, ontledigen en doden, Bert. En waar God de verkoren ziel door Zijn wet de geestelijke doodsteek geeft, is hij rijp gemaakt voor de levendmakende bediening van het Evangelie. "Wat zullen wij dan doen..." Gelooft in de Heere Jezus, en laat u dopen, waren toen de woorden van de apostel Petrus. Toen pas kon het Evangelie Zijn heilzame kracht doen. Eerder niet, want waar de wet nog leeft, en de zondaar dus nog niet geestelijk de kruisdood met Christus is gestorven, aldaar is hij onvatbaar voor het heilige Evangelie. Lees Rom. 6:3-8. De verloren zoon was pas levend c.q. wedergeboren, c.q. hersteld met het beeld van zijn vader, niet toen hij tot zichzelf kwam, ook niet op de weg naar zijn vader, maar pas op het moment dat zijn vader hem het oude kleed afdeed, en hem een nieuw kleed omhing, en een ring om zijn vingeren deed. Toen pas leek hij weer op die jongen, van toen hij bij zijn vader vertrok. Iedereen kon toen weer aan hem zien, dat hij een zoon was van zijn rijke vader. En wat riep toen zijn vader? Weest blijde met mij, slacht het gemaste kalf, want deze mijn zoon was dood, en is wederlevend geworden.

Weet dat ik dit niet geschreven heb uit een zekere wrevel, al komt het bij jou misschien wel zo over. Maar dat mag niet deren. "Is Mijn Woord niet gelijk een vuur, zegt den Heere bij monde van de profeet, en gelijk een hamer die een steenrots te morzel slaat." Ik wenste dat je eens ging zien, dat de schellen eens van je ogen vielen, en dat de steenrots Bert Mulder hierdoor eens te morzel geslagen mocht worden, is mijn hartelijke wens en bede. Dan gaan we samen een pslampje zingen, Bert.
Laatst gewijzigd door DWW op 04 dec 2009, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Stoppen met dit soort persoonlijke aantijgingen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Inmiddels zijn er zo nog wat onbeantwoorde vragen van mijn kant overgebleven. Het spanningsveld is nog steeds niet opgelost: geen leven buiten Christus - geen zoeken van God door een dode zondaar.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:Inmiddels zijn er zo nog wat onbeantwoorde vragen van mijn kant overgebleven. Het spanningsveld is nog steeds niet opgelost: geen leven buiten Christus - geen zoeken van God door een dode zondaar.
Het uitzien naar Christus onder de wet, is nog geen leven. Waarom niet? Omdat de ziel geestelijk (nog) verbonden c.q. verenigd is geworden met Christus door het geloof. Door het eten van brood en het drinken van wijn, worden het brood en de wijn een geheel met het lichaam van een mens, zo ook geestelijk door het eten van het verbroken Lichaam van Christus door het geschonken geloof, in de weg van bloedstorting en verlossing. Christus kan haar bruid niet trouwen, wanneer die bruid nog met geestelijk ketenen verbonden is aan haar eerste man, c.q. nog onder de heerschappij der wet is. Daartoe moet zij eerst geestelijk van haar oude wortel worden afgesneden, om ingeent te kunnen worden. De geestelijke afsnijding is de weg van Gods heilig recht, waarbij de ziel voor God geestelijk verloren gaat. De gerechtigheid wordt in hem opgeeist, en die verkoren ziel moet (geestelijk) omkomen in zijn ongerechtigheid voor God, onder de vloek van Gods heilige wet. Alleen daar is de ziel rijp geworden voor de gerechtigheid, c.q. het Evangelie van Jezus Christus. "Heere, gedenk mijner als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn." Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester, Gal. 3:25.

De twaalfde bijlslag van Boston
Nu is de tijd gekomen wanneer de mens slingerend tussen hoop en wanhoop, zich voorneemt om TOT CHRISTUS TE GAAN ZOALS HIJ IS; en darhalve, gelijk een stervend mens zich uitstrekt juist voor zijn adem uitgaat, zo vergadert hij al de gebroken krachten van zijn ziel bijeen, beproeft om te geloven en in zekere mate grijpt hij Jezus Christus aan. En nu hangt de rank daar aan de oude stam, bij een enkele tak van een natuurlijk geloof, voortgebracht door de natuurlijke sterkte van iemands eigen geest, onder een allerdrukkendste noodzakelijkheid Ps. 78:34, 35; Als Hij ze doodde, zo vraagden zij naar Hem, en keerden weder, en zochten God vroeg. En zij gedachten dat God hun rotssteen was en God de Allerhoogste hun Verlosser; Hosea 8 vers 2: Dan zullen zij tot Mij roepen:mij God! Wij, Israël kennen U! Maar de Heere, voorhebbende Zijn werk te voltooien, brengt dan nog een andere slag toe, waardoor de rank geheel afvalt. De Geest van God ontdekt overtuigend aan de zondaar zijn uiterste onvermogen om enig ding te doen dat goed is; en dus sterft hij, Rom.7:9. Die stem slaat krachtdadig alles overstemmend en verbrijzelend door zijn ziel: Hoe kunt gij geloven? Joh.5:44. Gij kunt niet meer geloven, dan dat gij uw hand tot den hemel zoudt strekken en Christus vandaar nederbrengen! En dus ziet hij ten laatste dat hij zichzelf in eeuwigheid niet kan helpen, door werken noch door geloven; en niets meer hebbende om te blijven hangen aan de oude stam. valt hij daarom af. En terwijl hij dus in de uiterste verlegenheid is, ziende zichzelf waarschijnlijk weggevaagd te zullen worden door de vloed van Gods toorn; en nochtans onmachtig om zo veel als zijn hand uit te steken om een tak aan te grijpen van de Boom dse levens, groeiende aan de zijde der rivier, DAAR WORDT HIJ OPGENOMEN EN INGEENT IN DEN WAREN WIJNSTOK, DE HEERE JEZUS CHRISTUS, DIE HEM GEEFT DE GEEST DES GELOOFS.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:Inmiddels zijn er zo nog wat onbeantwoorde vragen van mijn kant overgebleven. Het spanningsveld is nog steeds niet opgelost: geen leven buiten Christus - geen zoeken van God door een dode zondaar.
Het uitzien naar Christus onder de wet, is nog geen leven. Waarom niet? Omdat de ziel geestelijk (nog) verbonden c.q. verenigd is geworden met Christus door het geloof. Door het eten van brood en het drinken van wijn, worden het brood en de wijn een geheel met het lichaam van een mens, zo ook geestelijk door het eten van het verbroken Lichaam van Christus door het geschonken geloof, in de weg van bloedstorting en verlossing. Christus kan haar bruid niet trouwen, wanneer die bruid nog met geestelijk ketenen verbonden is aan haar eerste man, c.q. nog onder de heerschappij der wet is. Daartoe moet zij eerst geestelijk van haar oude wortel worden afgesneden, om ingeent te kunnen worden. De geestelijke afsnijding is de weg van Gods heilig recht, waarbij de ziel voor God geestelijk verloren gaat. De gerechtigheid wordt in hem opgeeist, en die verkoren ziel moet (geestelijk) omkomen in zijn ongerechtigheid voor God, onder de vloek van Gods heilige wet. Alleen daar is de ziel rijp geworden voor de gerechtigheid, c.q. het Evangelie van Jezus Christus. "Heere, gedenk mijner als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn." Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester, Gal. 3:25.

De twaalfde bijlslag van Boston
Nu is de tijd gekomen wanneer de mens slingerend tussen hoop en wanhoop, zich voorneemt om TOT CHRISTUS TE GAAN ZOALS HIJ IS; en darhalve, gelijk een stervend mens zich uitstrekt juist voor zijn adem uitgaat, zo vergadert hij al de gebroken krachten van zijn ziel bijeen, beproeft om te geloven en in zekere mate grijpt hij Jezus Christus aan. En nu hangt de rank daar aan de oude stam, bij een enkele tak van een natuurlijk geloof, voortgebracht door de natuurlijke sterkte van iemands eigen geest, onder een allerdrukkendste noodzakelijkheid Ps. 78:34, 35; Als Hij ze doodde, zo vraagden zij naar Hem, en keerden weder, en zochten God vroeg. En zij gedachten dat God hun rotssteen was en God de Allerhoogste hun Verlosser; Hosea 8 vers 2: Dan zullen zij tot Mij roepen:mij God! Wij, Israël kennen U! Maar de Heere, voorhebbende Zijn werk te voltooien, brengt dan nog een andere slag toe, waardoor de rank geheel afvalt. De Geest van God ontdekt overtuigend aan de zondaar zijn uiterste onvermogen om enig ding te doen dat goed is; en dus sterft hij, Rom.7:9. Die stem slaat krachtdadig alles overstemmend en verbrijzelend door zijn ziel: Hoe kunt gij geloven? Joh.5:44. Gij kunt niet meer geloven, dan dat gij uw hand tot den hemel zoudt strekken en Christus vandaar nederbrengen! En dus ziet hij ten laatste dat hij zichzelf in eeuwigheid niet kan helpen, door werken noch door geloven; en niets meer hebbende om te blijven hangen aan de oude stam. valt hij daarom af. En terwijl hij dus in de uiterste verlegenheid is, ziende zichzelf waarschijnlijk weggevaagd te zullen worden door de vloed van Gods toorn; en nochtans onmachtig om zo veel als zijn hand uit te steken om een tak aan te grijpen van de Boom dse levens, groeiende aan de zijde der rivier, DAAR WORDT HIJ OPGENOMEN EN INGEENT IN DEN WAREN WIJNSTOK, DE HEERE JEZUS CHRISTUS, DIE HEM GEEFT DE GEEST DES GELOOFS.
Jaja, maar kan een dode zondaar God zoeken? Kan het hart van een dode zondaar naar Christus uitgaan? Terwijl de Schrift zegt dat NIEMAND God zoekt. enz. enz.
Plaats reactie