Gaat de kerkelijke kaart op de schop?

priscilla

Re: Gaat de kerkelijke kaart op de schop?

Bericht door priscilla »

freek schreef:
priscilla schreef:
freek schreef:
priscilla schreef:Wim, ik ben blij dat je deze nuancering ook nog even maakt. Mijn ervaring is hetzelfde.
Zei de ene gg-er tegen de andere gg-er.............
Niet zo flauw. Alsof de 'gewone' GG-leden elkaar standaard de hand boven het hoofd houden.
O.k. da's waar, maar of je nu links of rechts gg bent. Ze denken allemaal vanuit de bekering van de mens. Ondanks nuanceverschillen.
snap niet echt wat je nu bedoelt. Bekering op zich lijkt me heel belangrijk.[/quote]

Het gaat om de bekering van de mens met zijn bevindingen. Terwijl ik vanuit God wil denken. Ik heb niks met de bevinding.
freek

Bericht door freek »

priscilla schreef: Het gaat om de bekering van de mens met zijn bevindingen. Terwijl ik vanuit God wil denken. Ik heb niks met de bevinding.
Ik vind bevinding heerlijk! De HEERE is mijn Sterkte en mijn Schild; op Hem heeft mijn hart vertrouwd, en ik ben geholpen; dies springt mijn hart van vreugde, en ik zal Hem met mijn gezang loven. Dat is nou bevinding.
memento

Bericht door memento »

priscilla schreef:Het gaat om de bekering van de mens met zijn bevindingen. Terwijl ik vanuit God wil denken. Ik heb niks met de bevinding.
Als je niets met bevinding hebt, heb je ook niets met God. God leren kennen is een ervaring, een bevinding. En zonder dat je Hem leert kennen, kan je nix zinnigs over Hem zeggen.

Wel deel ik je uitgangspunt: We moeten niet vanuit onze bevinding over God spreken, maar we moeten over God spreken (en dat zal bevinding teweeg brengen). Wie vanuit de bevinding over God spreekt, spreekt namelijk te eenzijdig over God (God is immers veel meer), en doet daarmee ook de deur dicht op kritiek, op correctie, van de bevinding.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wie Gods woord naspreekt, spreekt bevindelijk.
Bevinding is eigen aan het gelovig aanhoren van Gods woord.

Dus als je niets met bevinding hebt, hebt je niets met de Geest die door Zijn Woord die bevinding werkt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Nu valt het woord bevinding bij diverse mensen. Zeer mystiek woord. Bedoelen jullie allemaal wel hetzelfde met dat woord?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Nu valt het woord bevinding bij diverse mensen. Zeer mystiek woord. Bedoelen jullie allemaal wel hetzelfde met dat woord?
Volgens mij is bevinding, de verborgen omgang met God, zoals staat in Psalm 25 vers 14.
Je zelf als zondaar voor God hebben leren kennen, en Christus door het geloof,uit genade hebben mogen omhelsen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
priscilla

Bericht door priscilla »

Sorry, ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niks met bevinding heb als een systeem waar je aan moet voldoen. Een soort mystiek afhandelen van een weg.
Maar bevinding als levende omgang met God, daar heb ik wel wat mee. Alleen dan in een relatie tussen God en jezelf.
wim

Bericht door wim »

priscilla schreef:Sorry, ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niks met bevinding heb als een systeem waar je aan moet voldoen. Een soort mystiek afhandelen van een weg.
Maar bevinding als levende omgang met God, daar heb ik wel wat mee. Alleen dan in een relatie tussen God en jezelf.
En jouw bewering was dat ALLE gg-ers bevinding als een systeem zien? Zo zwart-wit ligt dat dus niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
priscilla schreef:Sorry, ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niks met bevinding heb als een systeem waar je aan moet voldoen. Een soort mystiek afhandelen van een weg.
En jouw bewering was dat ALLE gg-ers bevinding als een systeem zien? Zo zwart-wit ligt dat dus niet.
Het is zelfs nog maar de vraag of een substantieel deel dat ziet...
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
wim schreef:
De vraag is natuurlijk niet of mensen hun bevinding als systeem zien. Aangezien "systeem" een negatieve lading heeft in het theologische jargon, zal niemand bevinding als systeem willen zien.

De vraag is echter: Functioneert bevinding als systeem. De stelling dat dat zo zou zijn binnen de hele GG is m.i. onjuist.
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef:
De vraag is natuurlijk niet of mensen hun bevinding als systeem zien. Aangezien "systeem" een negatieve lading heeft in het theologische jargon, zal niemand bevinding als systeem willen zien.

De vraag is echter: Functioneert bevinding als systeem. De stelling dat dat zo zou zijn binnen de hele GG is m.i. onjuist.
In veel preken van de gg klinkt toch wel de bevinding als weg die je moet aflopen. Welke tekst er ook wordt bepreekt, het komt toch vaak op hetzelfde neer: de bevindelijke weg van onbekeerd naar bekeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

priscilla schreef:
memento schreef:De vraag is natuurlijk niet of mensen hun bevinding als systeem zien. Aangezien "systeem" een negatieve lading heeft in het theologische jargon, zal niemand bevinding als systeem willen zien.

In veel preken van de gg klinkt toch wel de bevinding als weg die je moet aflopen. Welke tekst er ook wordt bepreekt, het komt toch vaak op hetzelfde neer: de bevindelijke weg van onbekeerd naar bekeerd.
Niet om naïef te zijn of je te stangen, maar PB dan eens een paar van die (linken naar) preken.
En geef dan ook eens aan waarmee je zo'n moeite hebt.
refo

Bericht door refo »

Vertel jij nu eerst maar eens in welke gemeente je zit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

priscilla schreef: In veel preken van de gg klinkt toch wel de bevinding als weg die je moet aflopen. Welke tekst er ook wordt bepreekt, het komt toch vaak op hetzelfde neer: de bevindelijke weg van onbekeerd naar bekeerd.
Het is zeker waar dat de bevinding een grote plaats heeft binnen de gg. En wellicht ook een te grote plaats. Maar in veruit de meeste preken die ik hoor, staat bevinding niet centraal. Ik zie wat dat betreft ook nog eens een beweging de goede kant op. Ik heb genoeg kritiek op de gg, maar ik wil wel eerlijk blijven en ook positieve tendensen benoemen. Ik hoop alleen dat ik het goed zie.
priscilla

Bericht door priscilla »

Tiberius schreef:
priscilla schreef:
memento schreef:De vraag is natuurlijk niet of mensen hun bevinding als systeem zien. Aangezien "systeem" een negatieve lading heeft in het theologische jargon, zal niemand bevinding als systeem willen zien.

Niet om naïef te zijn of je te stangen, maar PB dan eens een paar van die (linken naar) preken.
En geef dan ook eens aan waarmee je zo'n moeite hebt.
Ik ben geen gg, maar heb er wel een tijdje gekerkt. Ik heb moeite met wat ik hierboven zeg.
Maar ik denk dat we hier gewoon verschillend overdenken.
Plaats reactie