Ik vind het ook wel een beetje gevaarlijk, maar het belicht wel de 'andere' kant, te weten dat het ook dan al de Geest is Die werkt in een mens, ook wanneer hij Christus nog niet kent. De bekering begint toch niet bij het vinden, maar bij het zoeken van God, van de zaligheid?Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
Laat ik dit zeggen: Ik vind het citaat van prof. Wisse een beetje gevaarlijk. Worden hiermee mensen niet de handen opgelegd, bij wie het louter gevoel en emotie is, terwijl ze niets kennen van Christus?
Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking
Re: Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking
Een hard hart 'week' gemaakt... Voorwaar geen kleine zaak! En dat alles buiten de genade?DWW schreef: Hier wordt de ziel gelokt en week gemaakt, maar bezit nog geen zaligmakende genade...
Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).Afgewezen schreef:Ik vind het ook wel een beetje gevaarlijk, maar het belicht wel de 'andere' kant, te weten dat het ook dan al de Geest is Die werkt in een mens, ook wanneer hij Christus nog niet kent. De bekering begint toch niet bij het vinden, maar bij het zoeken van God, van de zaligheid?Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
Laat ik dit zeggen: Ik vind het citaat van prof. Wisse een beetje gevaarlijk. Worden hiermee mensen niet de handen opgelegd, bij wie het louter gevoel en emotie is, terwijl ze niets kennen van Christus?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nee, de zaligheid begint als God met de mens begint. Met andere woorden, met de levendmaking.Afgewezen schreef: Ik vind het ook wel een beetje gevaarlijk, maar het belicht wel de 'andere' kant, te weten dat het ook dan al de Geest is Die werkt in een mens, ook wanneer hij Christus nog niet kent. De bekering begint toch niet bij het vinden, maar bij het zoeken van God, van de zaligheid?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Niet een beetje gevaarlijk, het is een niet geringe on-Bijbelse leerdwaling.Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
God kan Zijn barmhartigheid niet vermengen met Zijn Goddelijke rechtvaardigheid.
Tussen deze twee deugden, ligt Zijn heilige recht.
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 25#p404525
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Laten we er maar vanuit gaan, omdat de Bijbel dat ook zo zegt.Luther schreef:Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).Afgewezen schreef:Ik vind het ook wel een beetje gevaarlijk, maar het belicht wel de 'andere' kant, te weten dat het ook dan al de Geest is Die werkt in een mens, ook wanneer hij Christus nog niet kent. De bekering begint toch niet bij het vinden, maar bij het zoeken van God, van de zaligheid?Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
En dan is altijd maar weer de vraag: wat houdt dat in?
Want dat zegt de Bijbel weer niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Edoch... ik heb al een aantal keren gevraagd of jij een definitie kan geven.refo schreef:Laten we er maar vanuit gaan, omdat de Bijbel dat ook zo zegt.Luther schreef: Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Helaas, als het hierover gaat, tasten we dus in het duister...refo schreef:Laten we er maar vanuit gaan, omdat de Bijbel dat ook zo zegt.Luther schreef:Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).

Het een sluit het ander niet uit. Ook Philpot schrijft ergens dat het verlangen naar de verlossing een bewijs is van iemands deel daaraan.DWW schreef:Niet een beetje gevaarlijk, het is een niet geringe on-Bijbelse leerdwaling.Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
God kan Zijn barmhartigheid niet vermengen met Zijn Goddelijke rechtvaardigheid.
Hoe je het ook wendt of keert, de vraag blijft staan en daarmee het spanningsveld: hoe kan iemand zo veranderd zijn, en heimwee hebben naar een onbekende God, als dat allemaal 'niets' is?
Hoe kan iemand buigen onder het recht Gods, als er niet iets is veranderd bij hem?
Valt dit ook niet onder de bijzondere genade? Zoals Meade een boekje geschreven heeft: De bijna christen ontdekt??Afgewezen schreef:Ik vind het ook wel een beetje gevaarlijk, maar het belicht wel de 'andere' kant, te weten dat het ook dan al de Geest is Die werkt in een mens, ook wanneer hij Christus nog niet kent. De bekering begint toch niet bij het vinden, maar bij het zoeken van God, van de zaligheid?Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Maar dat heeft al die verwarring tot gevolg.Afgewezen schreef:Helaas, als het hierover gaat, tasten we dus in het duister...refo schreef:Laten we er maar vanuit gaan, omdat de Bijbel dat ook zo zegt.Luther schreef:Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).
De één zegt dit is het al.
De ander dat is het nog niet, maar dat wel.
Als nu maar klip en klaar gezegd kon worden: "het gaat erom dat je Christus kent en dat gaat zó in z'n werk!"
Nu heeft een ieder een eigen definitie en verder dan loopgravenoorlog of een definitieovereenkomst komt men niet.
--------------
Maar jij durft zo'n omschrijving kennelijk ook niet aan?refo schreef:Maar dat heeft al die verwarring tot gevolg.Afgewezen schreef:Helaas, als het hierover gaat, tasten we dus in het duister...refo schreef:Laten we er maar vanuit gaan, omdat de Bijbel dat ook zo zegt.Luther schreef:Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).
De één zegt dit is het al.
De ander dat is het nog niet, maar dat wel.
Als nu maar klip en klaar gezegd kon worden: "het gaat erom dat je Christus kent en dat gaat zó in z'n werk!"
Nu heeft een ieder een eigen definitie en verder dan loopgravenoorlog of een definitieovereenkomst komt men niet.
En waar in de Bijbel kan ik dat vinden, van die tranen?DWW schreef:Wat Wisse hier omschrijft, moeten we verstaan in het kader van, dat het de goedertierenheden des Heeren zijn die tot bekering leiden, naar Rom. 2:4. Hier wordt de ziel gelokt en week gemaakt, maar bezit nog geen zaligmakende genade, c.q. is nog niet ingelijfd door het zaligmakende geloof. De oorzaak van zijn geestelijke doodstaat moet nog worden weggenomen. Die oorzaak is zijn hemelhoge zondenschuld voor God. Dat kan alleen in een weg van Gods heilig recht, wanneer de Vader de zondaar inwendig roept door Zijn trekkende liefde, tot de gemeenschap met Christus, door het geloof, Joh. 6:44. Pas hier wordt die wenende ziel verlost van de heerschappij van zijn eerste man, en wordt hij onder heerschappij der vrijheid, der vrede, der genade van Christus Jezus gebracht, zijn Tweede Man. Door de inlijvinving des geloofs, dewelke is werkende door de liefde Gods in Christus. We dienen onderscheid te maken tussen Gods opzoekende liefde, Rom. 2:4, de trekkende liefde des Vaders, Joh. 6:44, en de ingestorte liefde Gods in Christus Jezus, Joh. 16:13-15, Rom. 8:9. De laatste werkt de verworven Geest van Christus. Deze liefde verbrijzelt het hart van de zondaar, en werkt ook een Evangelische liefde uit in het hart, Jes. 57:15, en ligt vele malen dieper dan het wenen voor God in de overtuigingen der zonden, Zach. 12:10. Zelfs Luther heeft het gezegd dat dit laatste niet gemist kan worden. Deze liefde, en deze genade, gewerkt door de verworven Geest van Christus middels het zaligmakende geloof, doet een verloren/verkoren zondaar opwekken ten uiterste dagen, Joh. 6:44.Afgewezen schreef:Maar nu eens een ander citaat, waarin de zaak van de ándere kant belicht wordt. Hoe lezen we dat?Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, o, is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voor heeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan 's Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt. Ja, met zulke tranen aan de oogleden durven we dan wel verschijnen in de troonzaal der genade Gods. Met zulke tranen is het, alsof er opening en vrijmoedigheid komt, om de smekingen op te heffen. (...)
Omdat de Heere uw ziel liefelijk omhelzen wil, dáárom maakt Hij u dan eerst bedroefd van geest, bedroefd naar God.
(Prof. G. Wisse)
Ik snap het punt wel en hij heeft op zich geen ongelijk... Ik ben alleen bang dat gevoel te makkelijk de maatstaf wordt. De veelgestelde vraag: Hebt u wel eens gehuild om.... Nee? Dan is er vast iets niet echt. Gevoel mag best aandacht hebben, maar moet geen maatstaf zijn. Staat er ergens in de Bijbel: Hieruit weten we dat we van God zijn, dat we huilen om onze zonden? Of zoiets?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jijbak?Luther schreef:Maar jij durft zo'n omschrijving kennelijk ook niet aan?
Maar jawel hoor.
Maar jij schrijft:
En dan weet jij misschien wat jezelf bedoelt, maar het is mega-abstract.Zeker, maar de zekerheid daarvan ligt toch echt alleen in de geloofsgemeenschap met Christus en niet eerder. En eerder moeten we mensen ook geen rust geven (bedoeld of onbedoeld).
Zekerheid. Geloofsgemeenschap. Rust.
Zoek het maar uit.
Daarom ben jij eerst aan de beurt moet je de omschrijving er wel bijzetten.
Als daar overeenstemming over is, is alle verwarring weg. Is er geen overeenstemming, kom je er never nooit uit.
--------------
Aan het wenen voor God door de overtuigingen der wet, (beeld van Ex. 6:4), is meestentijds wel een verandering gekoppeld. Maar dit is nog geen levensvernieuwing c.q. nog geen zielsverlossing. Waarom niet? Om de reden dat de ziel hier nog niet is verlost uit het diensthuis der zonden, middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid. Hij moet nog verlost worden van de ketenen van zijn zware diensthuis. Nog ontdaan worden van de macht der zonden. Nog verlost worden uit de klauwen des satans. Wanneer hij daar persoonlijke kennis aan mag krijgen, is hij vernieuwd door hartvernieuwende genade. "En dat bloed zal u een teken zijn aan de huizen, waarin gij zijt; wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbij gaan; en er zal geen plaag onder ulieden ten verderve zijn, wanneer Ik Egypteland slaan zal. En deze dag zal ulieden wezen ter gedachtenis, en gij zult hem den Heere tot een feest vieren.....(Ex. 12:13-14)"Afgewezen schreef:Het een sluit het ander niet uit. Ook Philpot schrijft ergens dat het verlangen naar de verlossing een bewijs is van iemands deel daaraan. Hoe je het ook wendt of keert, de vraag blijft staan en daarmee het spanningsveld: hoe kan iemand zo veranderd zijn, en heimwee hebben naar een onbekende God, als dat allemaal 'niets' is?DWW schreef:Niet een beetje gevaarlijk, het is een niet geringe on-Bijbelse leerdwaling.Luther schreef:Ja, maar die kan ik niet zo plaatsen.Afgewezen schreef:Zie de postings die erop gevolgd zijn.
Hoe kan iemand buigen onder het recht Gods, als er niet iets is veranderd bij hem?
De vernieuwing des levens, begint met de persoonlijke kennis der schuldvergeving, in en door het bloed van Jezus Christus. Dat leert ons Gods Woord...!!
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.