democratie is duivelswerk

Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Die predikant is zijn boekje ver te buiten gegaan, maar de reacties zijn ook overdreven.
Daar ben ik het met je eens. Het heeft veel weg van een hype.... Het is denk ik in dit geval nog een 'geluk' dat de predikant lid is van de PKN omdat veel mensen dat associëren met 'licht'. Had een predikant zoiets geroepen in een 'zwaardere' denominatie, dan waren de reacties wellicht nog feller geweest. Anderzijds had de predikant dergelijke dingen in deze tijd beter achterwege kunnen laten. Tactisch gezien geen slimme zet in ieder geval.
Wat gelijke behandeling? De Imams mochten alles roepen totdat er ook werkelijk geweld gebruikt werd door moslims. Als er serieuze dreiging blijkt uit te gaan van de reformatorische Christenen dan moet er inderdaad wat gedaan worden.
Dat toont dus de armoede van deze tijd aan: de eigen culturele/religieuze wortels kent men veelal niet meer. Indien wel, dan zou men kunnen weten dat zelfs de 'zwaarsten' in het land niet over zullen gaan tot geweld. Het beste voorbeeld is natuurlijk de Tweede Wereldoorlog waarin veel 'zware refo's', met ds. Kersten bijv. voorop, de bezetter zagen als een oordeel van God, waaronder men diende te bukken....
Maar een predikant mag volgens mij niet in deze situatie oproepen tot gewapende opstand (wat hij min of meer doet door naar Willem van Oranje te verwijzen) en hij had moeten beseffen dat dit wel eens heel fout opgevat kon worden.
Ik ben het met je eens dat ds. beter dit niet had kunnen zeggen in deze tijd. Ik vind wel dat je te ver gaat als je zegt dat hij opriep tot gewapende opstand. In de eerste plaats weten we de context nog niet waarin hij het zei, en in de tweede plaats is een verwijzing naar Willem van Oranje nog niet oproepen tot geweld. Immers, WvO kwam niet in opstand omdat Philips II zo democratisch was. Wél streed hij voor liberale waarden als soevereiniteit, godsdienstvrijheid en gewetensvrijheid. Maar, nogmaals, dat heeft niets met democratie van doen. Democratie is iets van de twintigste eeuw....
Laat hem in ieder geval in het rd dan nog wat meer toelichting geven.
Ja, wellicht zou dat een hoop schelen!

Gr.,
Leonius

Bericht door Leonius »

Nadat ik het stukje in de krant nogmaals gelezen had, moet ik even iets corrigeren: hij hoopte volgens de krant inderdaad op iemand die de democratie zou kunnen verjagen. Dat had ik even over het hoofd gezien....

Gr.,
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Nadat ik het stukje in de krant nogmaals gelezen had, moet ik even iets corrigeren: hij hoopte volgens de krant inderdaad op iemand die de democratie zou kunnen verjagen. Dat had ik even over het hoofd gezien....

Gr.,

tje en laat zo iemand nou juist levenslang hebben gekregen.......................
Het stoort mij ten slotte de manier waarop je ds. Lohuis beschuldigd. Je doet alsof het Mohammed B de tweede is, waarmee je die man niet recht doet. Het lijkt veel op het uiten van persoonlijke frustraties…. Omdat je hem regelrecht aanspreekt en oproept te stoppen met zijn ‘extremistische prediking’ (alsof hij opriep tot een revolutie…) vraag ik me af of je dit eerst tegen hem persoonlijk gezegd heeft. Je bent niet de pers, dus waarschijnlijk zou hij je wel te woord willen staan….
beste broeder Leonius,

1. ik doe niet alsof hij Mohammed B. de 2e is. Jij haalt de heer M. Bouyeri erbij. ik niet...
Ik vind het echter uitermate bedroevend dat Loohuis het beeld dat orthodox gereformeerden de Taliban op klompen zijn alleen maar bevestigd. Dat is mijn punt van kritiek!

2. ik heb absoluut geen pesoonlijke frustaties t.o.v. ds. Lohuis

3. sterker ik heb hem 2 keer horen preken tot mijn genoegen. ( in HHK te Montfoort)

4. de brief richting ds. lohuis heb ik al klaar liggen.

tgaat mij dus niet om de persoon an sich maar om de UITSPRAKEN door hem gedaan, die veel meer schade berokkenen en tevens een verkeerde voortelling van zaken geven. Tevens ben ik nieuwsgierig wel doel hij voor ogen had om dit te zeggen.

tot zover.

[Aangepast op 18/8/05 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Leonius

Bericht door Leonius »

1. ik doe niet alsof hij Mohammed B. de 2e is. Jij haalt de heer M. Bouyeri erbij. ik niet...
Oei, ik wist niet eens hoe zijn naam voluit luidde....
Ik vind het echter uitermate bedroevend dat Loohuis het beeld dat orthodox gereformeerden de Taliban op klompen zijn alleen maar bevestigd. Dat is mijn punt van kritiek!
Daar ben ik het op zich mee eens!! Maar, het punt is wel dat velen binnen de refowereld zo denken als hij. Toegegeven, het zijn meestal mensen wiens wereldje niet verder reiken dan hun straat of dorp, maar toch leven die gedachten wel....
2. ik heb absoluut geen pesoonlijke frustaties t.o.v. ds. Lohuis

3. sterker ik heb hem 2 keer horen preken tot mijn genoegen. ( in HHK te Montfoort)

4. de brief richting ds. lohuis heb ik al klaar liggen. tgaat mij dus niet om de persoon an sich maar om de UITSPRAKEN door hem gedaan, die veel meer schade berokkenen en tevens een verkeerde voortelling van zaken geven. Tevens ben ik nieuwsgierig wel doel hij voor ogen had om dit te zeggen.
Ok, dan trek ik mijn woorden bij dezen weer in, hoewel de persoonlijke toonzetting wel blijft betreuren.

Hart. Gr.,
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Democratie. Zoiets als de 'wil van de meerderheid'?

Op dit moment vallen de 'Taliban' verwijten over je heen, als je het durft om de seculiere democratie aan te vallen. De meerderheid heerst gewoon dictatoriaal over het minderheidsgeweten. Durf maar eens het woord 'schepping' in je mond te nemen. Spreken over 'God' is in Nederland uit!

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als een meerderheid in Nederland wél voor Gods geboden zou staan. De reactie uit het neo-liberale kamp zou voorspelbaar zijn.

Is nu democratie een duivelse uitvinding? Ligt er aan tot welk niveau je een democratie beslissingen laat nemen. Als het gaat over een stukje grond kan ik me voorstellen dat de meerderheid beslist. Anders wordt het als Gods geboden in het geding zijn. Dan mogen we niet zwijgen, nee dan geldt het recht van Zijn geboden. Op het terrein van de godsdienst is democratie ongepast. Beslissingen op dit terrein verdragen geen helft plus één. Natuurlijk zijn er hierin nuanceringen, maar toch 'Gods Woord heeft het laatste Woord'.
Ik heb enige moeite met de gedachte, dat democratie slechts seculier zou zijn en in de godsdienst niet thuishoort.
Ik weet wel, dat er veel godsdiensten zijn, waar democratie niet wordt gepraktiseerd.
Ik denk dan, om dicht bij huis te blijven, aan de RKK. Daar heerst een hierarchie en is er een benoemingen-beleid.
Bedenk wel dat de protestantse kerken bij uitstek op dit punt een andere lijn hebben: namelijk die van de stemmingen. Ook in de godsdienst (lees: in de gemeenten) is er dus democratie, zijn er meerderheden en minderheden.

Dat komt, omdat er altijd meningsverschillen zijn. Het gaat er nu om hoe er orde komt, hoe er een koers wordt gezet, hoe de beslissingen genomen worden. En dan is de helft plus één goed te verdedigen.

Maar het is goed om te beseffen, dat dit ten principale niet iets anders is, als wat in dfe seculiere staatsvorm wordt uitgedrukt: men mag onderling verschillen (vrijheid van godsdienst en van meningsuiting), maar na overleg wordt er een beslissing genomen door de meerderheid. De minderheid mag daarna gewoon de eigen godsdienst of de eigen mening houden...die mening of opvatting kan echter niet aan alle anderen worden opgelegd, omdat dan een minderheid over een meerderheid zou regeren.

En dat is zowel in kerk als staat een onwenselijke situatie. Om nog even op de RKK terug te komen: zelfs daar wordt de Paus gekozen. Maar ik geloof wel, dat hij de enige is.

gravo
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik heb enige moeite met de gedachte, dat democratie slechts seculier zou zijn en in de godsdienst niet thuishoort.
Ik weet wel, dat er veel godsdiensten zijn, waar democratie niet wordt gepraktiseerd.
Ik denk dan, om dicht bij huis te blijven, aan de RKK. Daar heerst een hierarchie en is er een benoemingen-beleid.
Bedenk wel dat de protestantse kerken bij uitstek op dit punt een andere lijn hebben: namelijk die van de stemmingen. Ook in de godsdienst (lees: in de gemeenten) is er dus democratie, zijn er meerderheden en minderheden.

Dat komt, omdat er altijd meningsverschillen zijn. Het gaat er nu om hoe er orde komt, hoe er een koers wordt gezet, hoe de beslissingen genomen worden. En dan is de helft plus één goed te verdedigen.

Maar het is goed om te beseffen, dat dit ten principale niet iets anders is, als wat in dfe seculiere staatsvorm wordt uitgedrukt: men mag onderling verschillen (vrijheid van godsdienst en van meningsuiting), maar na overleg wordt er een beslissing genomen door de meerderheid. De minderheid mag daarna gewoon de eigen godsdienst of de eigen mening houden...die mening of opvatting kan echter niet aan alle anderen worden opgelegd, omdat dan een minderheid over een meerderheid zou regeren.

En dat is zowel in kerk als staat een onwenselijke situatie. Om nog even op de RKK terug te komen: zelfs daar wordt de Paus gekozen. Maar ik geloof wel, dat hij de enige is.

gravo
Gravo,

Het is niet mijn bedoeling om de seculier het alleenrecht te geven op de democratie. Integendeel, ook de kerk heeft de democratie nodig. Wel met deze opmerking dat in de kerk ‘de helft plus één’ soms erg moeilijk ligt. Ik weet dat er predikanten waren in de NHK die erg veel moeite hadden met de democratie. Niet dat ze iets tegen een democratisch genomen beslissing hadden; wel kenden ze het kerkvolk en dat gaf wel eens problemen.

Wat gebeurt er echter in Nederland? In Nederland heerst de democratie, tenzij. Wat te denken van de volgende hypothese:

In Nederland volgen de terroristische aanslagen / moorden elkaar op. Nederland is in de ban van de terreur. Het volk vraagt om de ‘doodstraf’. Sommige partijen besluiten tot het houden van een referendum. In het referendum kiest ruim tweederde van de kiezers vóór de doodstraf. Wat denk je dat het democratisch gekozen parlement met de democratische uitslag van het referendum doet? Naast zich neerleggen, met een beroep op een bepaalde regel. Zou zie ik dat met veel dingen. Er is in Nederland geen democratie meer. Hooguit mogen we ons in een democratie wanen. Dat laatste zeg ik als, theocraat, niet met genoegen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

gravo
Gravo,

Het is niet mijn bedoeling om de seculier het alleenrecht te geven op de democratie. Integendeel, ook de kerk heeft de democratie nodig. Wel met deze opmerking dat in de kerk ‘de helft plus één’ soms erg moeilijk ligt. Ik weet dat er predikanten waren in de NHK die erg veel moeite hadden met de democratie. Niet dat ze iets tegen een democratisch genomen beslissing hadden; wel kenden ze het kerkvolk en dat gaf wel eens problemen.

Wat gebeurt er echter in Nederland? In Nederland heerst de democratie, tenzij. Wat te denken van de volgende hypothese:

In Nederland volgen de terroristische aanslagen / moorden elkaar op. Nederland is in de ban van de terreur. Het volk vraagt om de ‘doodstraf’. Sommige partijen besluiten tot het houden van een referendum. In het referendum kiest ruim tweederde van de kiezers vóór de doodstraf. Wat denk je dat het democratisch gekozen parlement met de democratische uitslag van het referendum doet? Naast zich neerleggen, met een beroep op een bepaalde regel. Zou zie ik dat met veel dingen. Er is in Nederland geen democratie meer. Hooguit mogen we ons in een democratie wanen. Dat laatste zeg ik als, theocraat, niet met genoegen.
Het lijkt me, dat je in het vuur van de emotie nu de zorgvuldigheid wat uit het oog verliest.

Nederland is misschien in de ban van de terreur, maar beslist niet in de greep van de terreur. De idee, dat terreur om de hoek ligt is dus vooral een idee, maar het wordt niet door de feiten ondersteund. Moord, doodslag, criminaliteit, religieus of politiek fanatisme is van alle tijden. Slechts in uitzonderingsgevallen hebben dergelijke Zeloten cum suis het politieke bestel kunnen overnemen. Jij noemt nu juist één van die uitzonderingsgevallen (Taliban).

Het is maar goed, dat er een aantal zaken zijn, die van een simpele helft+1 beslissing zijn uitgezonderd.

Wanneer je een referendum houdt over de verlaging van de belastingen of de verhoging van de maximale snelheid op rijkswegen dan win je altijd. Dat geldt soms ook voor bepaalde populistische standpunten. Alhoewel ik nog genoeg verstand bij de nederlanders veronderstel om niet massaal mee te dansen achter leuzen als: eigen volk eerst, laat ze naar hun eigen rot-land teruggaan of: ze moesten ze aan de hoogtse boom ophangen. Dat van die doodstraf (naar mijn gevoel op het randje van Hilbrand-Nawijn-populisme) weet ik het ook zo net nog niet.

Er is dus een instantie nodig, die boven het volk staat. Ook in een democratie. Die instantie waakt over het algemeen belang. En zal dus bepaalde referenda geen doorgang laten vinden, omdat ze een staat of land kunnen desintegreren.

Als voorbeeld moge dienen de partij PLN, die ooit meedeed: de Partij ter Liquidatie van Nederland. Inhoud van het verkiezingsprogramma: we verkopen nederland en gaan allemaal met 2 miljoen op het strand liggen. Kijk, al zou zo'n voorstel door de helft plus 1 worden aangenomen, dan kan nog geen enkele regering een dergelijk democratisch to stand gekomen idee overnemen. Want soms is een besluit van een meerderheid een tijdbom voor een burgeroorlog.

Achter elke staatsvorm loert altijd het schrikbarende alternatief van de CHAOS en de ANARCHIE. Alleen daarom moeten we ons staatsbestel, dat ons vrede, welvaart en vrijheid heeft gebracht koesteren. We moeten het zeker niet laten afbrokkelen door ons ervan af te wenden, door op te roepen tot een politiestaat (orde en gezag) of door onverantwoordelijke referenda te houden.
We kunnen onze kinderen beter goed opvoeden, zodat ze later verabntwoordelijk kunnen zijn voor verstandige en breedgedragen beslissingen.

Het referendum over de 'grondwet' heeft overigens wel gewerkt. Ik sluit niet uit, dat een referendum over de doodstraf, mits goed voorbereid gehouden zou kunnen worden in Nederland.

Maar juist op het gebied van strafrecht (justitie) heeft ons bestel ook weer een aparte instantie gecreëerd, de rechterlijke macht, die onafhankelijk van de regeermacht opereert. Alles waar een zorgvuldige afweging vereist is en waar tegenstrijdige belangen mee gemoeid zijn worden daar neergelegd, zonder dat de volksvertegenwoordiging of de regering daarin kunnen ingrijpen. Waar het de strafmaat betreft kan het volk geraadpleegd worden, kan de regering dat wettelijk overnemen, maar daar moet de rechterlijke macht in elk apart geval een eigen besluit over nemen.

Wanneer je jezejf een mening vormt over onze democratie, dan moet je ook deze scheiding van machten op hun meritus beoordelen.

gravo
Leonius

Bericht door Leonius »

Er is dus een instantie nodig, die boven het volk staat. Ook in een democratie.
Dat is niet tegenstrijdig met de democratie, mits deze maar met de helft plus één is gekozen....
Die instantie waakt over het algemeen belang. En zal dus bepaalde referenda geen doorgang laten vinden, omdat ze een staat of land kunnen desintegreren.
Als een dergelijk gekozen instantie geen referenda toelaat, dan is er geen sprake van een pure democratie.

Pure democratie tref je zelden aan in de wereld. Het meest democratisch is nog de VS (en ik meen vooral Californië). Daar worden bijvoorbeeld niet alleen de twee wetgevende/controlerende machten gekozen, maar ook de rechterlijke macht.

Het is in mijn ogen daarom ook goed indien er verschillende 'tegenpolen' zijn, die de democratische nadelen enigszins kunnen opvangen, of onder controle kunnen houden. Denk in ons geval maar aan de koningin, de Raad van State, de rechterlijke macht, getrapte verkiezingen voor de Eerste Kamer etc...

Gr.,
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

In het RD van 02-09-2005

Ds. Lohuis biedt excuses aan voor uitspraak

THOLEN - Ds. J. Lohuis uit Harskamp heeft zijn excuses aangeboden voor zijn uitspraken bij zijn afscheid begin augustus van de hervormde gemeente binnen de PKN van Scherpenisse. Toen noemde hij de democratie een uitvinding van de duivel. Burgemeester W. Nuis van Tholen heeft de brief van ds. Lohuis donderdag ter lezing beschikbaar gesteld. In Tholen was er een politieke rel over de uitspraken van de predikant ontstaan.
.
In zijn brief van 17 augustus schrijft ds. Lohuis dat het niet zijn bedoeling was om de overheid in een kwaad daglicht te stellen. „Integendeel, ik heb altijd de gemeente opgeroepen om de overheid te eerbiedigen, zoals de Bijbel ons leert. Ook ben ik beslist geen voorstander van een overheid die godsdienstige dwang oplegt. Wel verlang ik, en dat was mijn wens tijdens de afscheidsdienst, dat overheid en volk door God geregeerd worden.”
.
In de brief geeft ds. Lohuis ook aan dat hij duidelijker de historische context van zijn uitspraak had moeten aangeven. „Omdat daar niet de tijd voor was, was het beter geweest deze uitspraak op dit moment niet te doen. Ik wil dan ook bij dezen mijn hartelijke en welgemeende excuses aanbieden voor het tijdstip wanneer en de wijze waarop ik mij heb uitgedrukt.”
.
Ds. Lohuis wilde vrijdagmorgen geen nadere toelichting geven.
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Mister
In het RD van 02-09-2005

Ds. Lohuis biedt excuses aan voor uitspraak

THOLEN - Ds. J. Lohuis uit Harskamp heeft zijn excuses aangeboden voor zijn uitspraken bij zijn afscheid begin augustus van de hervormde gemeente binnen de PKN van Scherpenisse. Toen noemde hij de democratie een uitvinding van de duivel. Burgemeester W. Nuis van Tholen heeft de brief van ds. Lohuis donderdag ter lezing beschikbaar gesteld. In Tholen was er een politieke rel over de uitspraken van de predikant ontstaan.
.
In zijn brief van 17 augustus schrijft ds. Lohuis dat het niet zijn bedoeling was om de overheid in een kwaad daglicht te stellen. „Integendeel, ik heb altijd de gemeente opgeroepen om de overheid te eerbiedigen, zoals de Bijbel ons leert. Ook ben ik beslist geen voorstander van een overheid die godsdienstige dwang oplegt. Wel verlang ik, en dat was mijn wens tijdens de afscheidsdienst, dat overheid en volk door God geregeerd worden.”
.
In de brief geeft ds. Lohuis ook aan dat hij duidelijker de historische context van zijn uitspraak had moeten aangeven. „Omdat daar niet de tijd voor was, was het beter geweest deze uitspraak op dit moment niet te doen. Ik wil dan ook bij dezen mijn hartelijke en welgemeende excuses aanbieden voor het tijdstip wanneer en de wijze waarop ik mij heb uitgedrukt.”
.
Ds. Lohuis wilde vrijdagmorgen geen nadere toelichting geven.
Ik ben blij dat dit dan ook weer de wereld uit is geholpen....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Wij moeten theocratisch denken
Wat goed, waar en recht is, kan nooit bij meerderheid van stemmen worden vastgesteld

De hervormde predikant ds. J. Lohuis kreeg recent nogal wat tegengas vanwege zijn kritische opmerkingen over de democratie tijdens zijn afscheidsdienst in Scherpenisse. Dr. C. S. L. Janse reageert op de commotie die ontstond en gaat in op de verhouding tussen democratie en theocratie.

De afscheidsdienst van ds. J. Lohuis heeft in ieder geval op het eiland Tholen veel stof doen opwaaien. Nu is verzet niets bijzonders. Ook van een afscheidsdienst geldt dat het geen goed teken is als wat er is gezegd zo vlak en algemeen is dat niemand in de kerk of in de wereld daar aanstoot aan kan nemen. Maar als het gesprokene verzet oproept omdat het ingaat tegen de in onze maatschappij heersende opvattingen, dan moet men ook bereid zijn z’n standpunt nader toe te lichten en te verdedigen. En wanneer men vindt dat in de pers uitspraken uit hun verband zijn gerukt, dan is er alle reden om dat recht te zetten, of althans een poging daartoe te doen. Het is jammer dat ds. Lohuis dat niet gedaan heeft.

Zorgvuldig formuleren
In dit geval waren het de opmerkingen van de predikant over de democratie die verzet opriepen. Dat kan men zich voorstellen. Veel theologische discussies die in de gereformeerde gezindte gevoerd worden, zijn voor de buitenwereld moeilijk te doorgronden en worden daar als haarkloverij beschouwd. Dat zegt uiteraard nog niets over het gewicht van de desbetreffende zaken. Ook in deze dingen kan de buitenwereld geen norm zijn. Met kritische uitspraken over de maatschappij en de politiek zal een predikant eerder de aandacht trekken. Zij het lang niet altijd in positieve zin. Velen kijken toch al met een scheef oog naar die strenge gereformeerden. Zijn zij wel zo veel anders dan de moslimfundamentalisten?

Dat is een reden temeer, niet om onze mond te houden, maar wel om zorgvuldig te formuleren. Een misverstand is sneller ontstaan dan uit de weg geruimd. Volgens een verslag in een lokale krant zou de scheidende predikant van Scherpenisse de democratie een uitvinding van de duivel hebben genoemd. Dat is inderdaad nogal extreem geformuleerd. Vanuit Romeinen 13 belijden wij dat onze overheid door God gegeven is. „De machten die er zijn, die zijn door God geordineerd.” Dat geldt ook van het democratisch bestel waaronder wij leven. Daarbij kan verder gezegd worden dat wanneer we ons democratisch bestel vergelijken met het politieke systeem in allerlei andere landen, of dat nu Rusland is of Zimbabwe, Iran of Colombia, er zeker reden is om dankbaar te zijn voor onze democratische rechtsorde. Het kon een stuk beroerder. Ik meen dat de uitdrukking van Churchill afkomstig is, dat democratie de minst slechte is van allerlei bestaande regeringsvormen. Daar zit veel waars in.

Niet het laatste woord
Maar democratie kan voor ons natuurlijk nooit het laatste woord zijn. Wat goed, waar en recht is, kan nooit bij meerderheid van stemmen worden vastgesteld. Democratie is voor ons wel de vorm (de politieke structuur) waaronder wij leven, ze is niet de norm. Van tal van democratisch genomen besluiten geldt dat zij volstrekt verwerpelijk zijn. Het valt te vrezen dat naarmate ons volksleven verder ontkerstent, dat steeds vaker geconstateerd moet worden. Inderdaad kan dan van allerlei democratische beslissingen gezegd worden dat zij het werk zijn van de grote verleider de duivel.

Uiteindelijk is de politiek geen neutraal gebied waar het er slechts om gaat dat de democratische procedures in acht genomen worden. Of nog erger: een seculier terrein waar mensen hun eventuele geloofsovertuiging buiten moeten laten. Van groot belang is dat wij de gereformeerde lijn blijven vasthouden dat de overheid en het volk gebonden zijn aan Gods wet. Ook al weten ze daar niets meer van en willen ze daar niets meer van weten. Ook al lijkt het volstrekt onmogelijk om dat gestalte te geven. Maar ook hier geldt, zoals de catechismus in ander verband formuleert, dat God de mens geen onrecht doet als Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan.

Theocratisch
Vandaar dat wij theocratisch moeten denken. Voor die term hoeven we ons niet te schamen, ook al is het vervelend dat die tegenwoordig bij het brede publiek vooral associaties oproept met de fundamentalistische islam. Maar de God van de Bijbel, de Schepper van hemel en aarde, is een Ander dan Allah. En daarom is de bijbelse theocratie een andere dan de islamitische. Die belijdenis van de theocratie is de belijdenis dat God regeert en alle dingen in Zijn hand houdt. Maar ook dat Gods geboden voor alle mensen gelden. Dat kan alleen de basis zijn voor een christelijke politieke partij die niet in progressieve medemenselijkheid of in conservatieve nadruk op fatsoen en orde wil eindigen.

Inmiddels heeft het Thoolse college van B en W afstand genomen van de opmerkingen van ds. Lohuis. Een plaatselijke partij overweegt nog een rechtszaak aan te spannen. Maar dat zal wel met een sisser aflopen. Ook op dit punt is er in Nederland een grote vrijheid van meningsuiting. De auteur is oud-hoofdredacteur van het RD.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Vanavond op de SRB geweest in Rotterdam. Ds. van de Sleen had een lezing over theocratie. Hij ging ook in op de uitspraken van ds. Lohuis. Volgens hem zijn deze afkomstig van het gedachtegoed van Willem Bilderdijk.

Trouwens, we mogen dan in Nederland geen theocratie hebben zoals dat in Israël was, maar dat is in onze cultuur ook niet mogelijk.

Toch denk ik dat we onze democratie in zekere zin wel een theocratie mogen noemen. Wij belijden toch allemaal dat God ons land uiteindelijk regeert? Ook al worden er wetten gemaakt die tegen Zijn wil ingaan ... God regeert! en: 'zo zij ontheiligen wat Ik heb voorgeschreven, dan mogen zij gewis voor Mijne straffen beven'.
Plaats reactie