Refdag
16-8-2005 | 11:59
Commotie in Tholen na afscheidsdienst
Regioredactie
SINT MAARTENSDIJK - Kritische opmerkingen van de hervormde predikant ds. J. Lohuis over democratie zijn slecht gevallen bij diverse politieke partijen in Tholen. De PvdA en Algemeen Belang Tholen (ABT) hebben het college vragen gesteld over de kwestie. ABT overweegt een gang naar de rechter. Ds. Lohuis deed zijn uitspraken twee weken geleden bij zijn afscheid van de hervormde gemeente van Scherpenisse. De predikant doet volgende week intrede in Harskamp. Uit een verslag van de dienst in De Eendrachtbode, een Thools weekblad, blijkt dat de predikant gezegd zou hebben tegen het democratische bestel te zijn. „De overheid is Gods dienares, maar ik ben tegen een democratie. Het is mijn diepste overtuiging dat de democratie een uitvinding van de duivel is. Wij moeten immers door God geregeerd worden. Het verlangen is dat er weer iemand als een Willem van Oranje opstaat, die de democratie gaat verjagen zodat er een theocratie zal komen en God alleen verheerlijkt worde.” Fractievoorzitter J. J. P. A. Boulogne van Algemeen Belang Tholen meent dat kritiek op de democratie „eigenlijk niet kan. Lohuis meent dat de vrijheid weg moet die we in dit land hebben.” ABT, met vijf raadsleden een van de grotere fracties in Tholen, besluit op korte termijn of ze de kwestie voor de rechter brengt. De fractievoorzitter is daarnaast kritisch over de rol van wethouder W. van Kempen, die namens het college van B en W de dienst bijwoonde. „Wij vinden dat het college achteraf de dienst had moeten evalueren en een gesprek met de dominee had moeten aangaan over grenzen aan de vrijheid van meningsuiting.” Boulogne vindt dat nodig, omdat kerkgangers de woorden van de predikant in zijn ogen slikken als zoete koek. D66-woordvoerder J. van den Donker reageert schriftelijk en noemde ds. Lohuis een vertegenwoordiger van de ”Tholiban” en iemand met een vergiftigd gedachtegoed. Volgens hoofdredacteur W. Heijboer van De Eendrachtbode, het weekblad dat de kwestie aanzwengelde, leveren de uitspraken „uitzonderlijk veel” reacties op. „Vorige week hadden we zes ingezonden brieven, deze week drie. De teneur is eensgezind afwijzend.” Het college beantwoordt de vragen in de raadsvergadering van 1 september. Ds. Lohuis was dinsdagmorgen niet bereikbaar voor een reactie. De kerkenraad van de hervormde gemeente van Scherpenisse wil niet reageren.
slechte ervaringen met de pers... lafheid, noem ik dat.PZC
Wethouder Tholen op het matje geroepen voor niet ingrijpen bij preek
door Harmen van der Werf
SCHERPENISSE - ’Het is mijn diepste overtuiging dat de democratie een uitvinding van de duivel is’, sprak Nederlands hervormd predikant J. Lohuis onlangs bij zijn afscheid in Scherpenisse. De bij de kerkdienst aanwezige Thoolse wethouder W. van Kempen (CDA) bleef zitten en zei er ook achteraf niets van. PvdA Tholen en de plaatselijke partij ABT vinden dat Van Kempen de democratie had moeten verdedigen. Zij willen uitleg van de wethouder.
De Eendrachtbode, het lokale weekblad op Tholen, was bij het afscheid van Lohuis tweeëneenhalve week geleden en citeerde uit zijn preek. Volgens Lohuis ’moeten wij immers door God geregeerd worden’. Hij hoopte dat er ’weer iemand opstaat als Willem van Oranje die de democratie gaat verjagen, zodat er een theocratie komt en God alleen verheerlijkt worde’.
Beschaafd
Wat Lohuis heeft gezegd, kan niet, oordelen de raadsleden M. van der Linde (PvdA) en C. van der Horst (ABT). „Democratie is de basis van het politieke bestel in alle beschaafde landen“, aldus Van der Linde. „Voor het behoud of het terugwinnen van de democratie hebben mensen hun leven gegeven.“ Wethouder Van Kempen had volgens de PvdA’er de opmerkingen van de dominee niet zomaar voor kennisgeving mogen aannemen.
„Tijdens een kerkdienst heb je niet de mogelijkheid iets terug te zeggen“, liet Van Kempen gisteren in een eerste reactie weten. Ook na afloop heeft hij Lohuis niet aangesproken, gaf hij aan. Het college van B en W komt vandaag bijeen en praat dan over de zaak.
„Ik had er wel iets van gezegd, als ik Van Kempen was“, aldus CDA-fractievoorzitter J. Bout, partijgenoot van Van Kempen. P. van Belzen (ChristenUnie) had dit niet gedaan. „Hij was te gast. De verantwoordelijkheid ligt bij de kerkenraad.“ S. Quist van de kerkenraad wil niet reageren. Ook Lohuis die is verhuisd naar Harskamp op de Veluwe, weigert een toelichting ’vanwege slechte ervaringen met de pers’. De hervormde gemeente in Scherpenisse behoort tot de orthodoxe gereformeerde bond. Zij is in tegenstelling tot een aantal bondsgemeenten meegegaan in de vorig jaar gevormde fusiekerk, de Protestantse Kerk in Nederland.
Als je zó tegen de democatrie bent, zou je ook niet moeten stemmen op de sgp, die met democratische middelen de theocratie wil bereiken.
Deze opmerkingen gaan echt heel erg ver. deze ds. roep wérkelijk op om de democratie MET GEWELD (namelijk zoals Willem van Oranje het deed) uit te bannen.
Ik word altijd heel boos en verdrietig als nederlanders orthodoxe christenen vergelijken met talibanno's. In dit geval kan ik ze helaas geen ongelijk geven.
[Aangepast op 16/8/05 door arend]