Oorspronkelijk gepost door appie
Mijn gevoel zegt dat bij veel "moderne" muziek de inhoud van de tekst er voor de meeste zangers/luisteraars weinig toe doet.
Het moet gewoon lekker te zingen/luisteren zijn en verder is het wel goed.
Dat geldt evenzeer voor "ouderwetse" muziek. Hoeveel mensen zullen bij de tekst nadenken als er langzaam op hele noten wordt gezongen? Of gaat het dan ook vooral om het hardtst? En als je op de Wegwijsbeurs al kopend en consumerend de Psalmen Davids om de oren galmen? Gaat dat om de inhoud?
Ikzelf heb jaren naar Engelstalige popmuziek geluisterd. Van verreweg de meeste liedjes begreep ik helemaal niets.
Voor de jeugd zullen de "psalmen voor nu" met de bijbehorende muziekinstrumenten inderdaad wel lekker in het gehoor liggen.
Of de muziek echt bij de tekst hoort, daar harmonisch een geheel mee vormt, betwijfel ik.
Dat is denk ik vooral een kwestie van gewend zijn. Kijk eens naar de originele setting in het OT. Daar lijkt onze manier van zingen niet op.
Ik ben ook van mening ben dat de huidige psalmberijming aan hertaling toe is. Ik hoop alleen dat dit nog eens eensgezind wordt gedaan vanuit de volle breedte van de kerken. Dit is waarschijnlijk een utopie. Triest maar waar.
Ben ik van harte met je eens. Geldt niet alleen voor de psalmberijming overigens.
Maar, zoals een ouderling bij ons uit de Bondsgemeente eens zei: de wereld staat in brand en wij maken ruzie of de brandblusser wel het goede rood is.
Het is misschien verstandig om na te gaan wat er met de kerken gebeurt/is gebeurd die zich hebben ingelaten met vernieuwingen als een bandje, jeugddiensten enzovoort, zoals bijvoorbeeld de Gereformeerde Kerken. Bloeit deze kerk? Waar blijven de jongeren?
Hoe komt het toch dat juist in de kerken waar zoveel vernieuwd wordt de kerken leeglopen?
Ik ken een heleboel kerken met liturgische vernieuwingen die groeien en bloeien. De kerken die leegliepen is een gevolg van het loslaten van Gods woord. Ga eens in de Evangelische Gemeenten kijken, ga eens naar de jeugdkerken. Die zitten bomvol én met jeugd! De ontwikkeling in de GKN moet je ook niet los zien van het feit dat in 1944 een zeer groot deel van de rechterflank is uitgetreden. Vind je het dan vreemd dat de rest verlinkst?
Wat heeft per saldo overigens het niet-vernieuwen opgeleverd? Zijn wij in de maatschappij procentueel gegroeid? Ja, we hebben megagemeenten als Rijssen en Barneveld. Maar hoeveel kleine gemeentjes zijn er niet gesloten de laatste 10, 20 jaar?
En wees eens eerlijk: hoeveel is er bij ons vorm en hoeveel inhoud?
[Aangepast op 20/8/05 door Unionist]