We willen wel gereformeerd zijn, maar op een postmoderne manier. In mijn omgang met medestudenten moet ik niet aankomen met normen, die regels voorschrijven, maar laat ik een persoonlijk getuigenis horen. Om zo te laten zien wat de inspiratiebron van mijn leven is.”
Ik krijg eerlijk gezegd kromme tenen van zo'n uitspraak. Gereformeerd zijn op postmoderne manier, hoe kun je dat willen.
Ik herken veel van de kritiek die Willem uit op de reformatorische kerken, maar kom alsjeblieft niet aan met het postmodernisme als oplossing. De zuil vormt ter rechterzijde een bedreiging van het authentieke, christelijke geloof, maar het postmodernisme vormt ter linkerzijde een zeker zo groot gevaar! Want in het postmodernisme kun je per definitie geen waarheidsclaims meer handhaven. Dus sluiten christelijk geloof en postmodernisme elkaar per definitie uit.
Daarnaast heb ik grote moeite met de tegenstelling tussen 'regels' en 'getuigenis'. De christelijke gemeente is altijd een 'buitenbeentje' geweest en viel altijd op door haar afwijkende manier van leven. Niet omdat dat 'moest', maar omdat allerlei 'normen, die regels voorschrijven' in haar hart geschreven staan. Ofwel: doordat ze zich bindt aan regels die van harte nageleefd worden, geeft de christelijkge gemeente een getuigenis af. En dat mis ik nogal in de visie van Willem Lock.