Hoe komt een kerkenraad tot een tweetal?

Kensington

Hoe komt een kerkenraad tot een tweetal?

Bericht door Kensington »

Al langere tijd vraag ik me af hoe een kerkenraad eigenlijk tot een tweetal komt om te beroepen.
Ik heb weleens gehoord dat alle kerkenraads leden een dominee mogen indienen, maarja, als ze allemaal een andere kiezen,
word het lastig! Zou het dan op het zogenoemde loten aankomen?

Misschien is het ook goeie vraag voor huisbezoek/ledenvergadering, maar eerst maar eens zo :huhu
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Hoe komt een kerkenraad tot een tweetal?

Bericht door Bert Mulder »

Kensington schreef:Al langere tijd vraag ik me af hoe een kerkenraad eigenlijk tot een tweetal komt om te beroepen.
Ik heb weleens gehoord dat alle kerkenraads leden een dominee mogen indienen, maarja, als ze allemaal een andere kiezen,

Misschien is het ook goeie vraag voor huisbezoek/ledenvergadering, maar eerst maar eens zo :huhu
Weet niet hoe het in Nederland gaat, maar zo gaat het bij ons:

ten eerste gaat de kerkeraad de lijst na van alle predikanten die eventueel voor een beroep in aanmerking komen (men moet tenminste 2 jaar op een plaats staan)..

daar wij bij ons een trio kiezen, schrijft elke kerkenraad lid 3 namen op zijn briefje

de resultaten van deze briefjes worden getabuleerd, en de laagste stemmen vallen af.

Dan wordt net zo lang doorgestemd, elke keer de lage stemmen eraf, totdat er een drietal met meerderheid van stemmen gekozen is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij ons wordt ook wel een beroepingscommissie van kerkraadsleden en gemeenteleden aangesteld, die een aantal predikanten gaan beluisteren. Daarnaast mochten bij ons ook gemeenteleden namen opgeven van predikanten die ze geschikt achtten. Daar kwam overigens geen tweetal uit, in de GKV werken we niet met tweetallen maar wordt er 1 predikant gekozen waar vervolgens mee in gesprek wordt gegaan en waarna evt. een beroep wordt uitgebracht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Kensington schreef:Al langere tijd vraag ik me af hoe een kerkenraad eigenlijk tot een tweetal komt om te beroepen.

Weet niet hoe het in Nederland gaat, maar zo gaat het bij ons:

ten eerste gaat de kerkeraad de lijst na van alle predikanten die eventueel voor een beroep in aanmerking komen (men moet tenminste 2 jaar op een plaats staan)..

daar wij bij ons een trio kiezen, schrijft elke kerkenraad lid 3 namen op zijn briefje

de resultaten van deze briefjes worden getabuleerd, en de laagste stemmen vallen af.

Dan wordt net zo lang doorgestemd, elke keer de lage stemmen eraf, totdat er een drietal met meerderheid van stemmen gekozen is.
In de GG werkt het net zo, zij het dat er een tweetal predikanten opgeschreven dient te worden uit de groslijst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Bij ons is er een hoorcommissie die bestaat uit kerkenraadsleden. Deze gaan bij een predikant die ze evt. zouden willen beroepen luisteren. Dan wordt er voorgelezen dat men een beroep wil uitbrengen en kun je als gemeente bezwaar maken. Als de dominee is beroepen komt hij (meestel samen met zijn gezin) een keer preken. Daarna beslist de predikant (menselijkerwijs gesproken) of hij het beroep aanneemt, dan wel afwijst.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:Bij ons is er een hoorcommissie die bestaat uit kerkenraadsleden. Deze gaan bij een predikant die ze evt. zouden willen beroepen luisteren. Dan wordt er voorgelezen dat men een beroep wil uitbrengen en kun je als gemeente bezwaar maken. Als de dominee is beroepen komt hij (meestel samen met zijn gezin) een keer preken. Daarna beslist de predikant (menselijkerwijs gesproken) of hij het beroep aanneemt, dan wel afwijst.
Dat luisteren snap ik nooit zo of het dan van afhangt hoe die dominee die ene keer preekt. Binnen de GG zijn de predikanten over het algemeen wel bekend dus is dat niet echt nodig. Ik neem aan dat kerkenraden van Hervormde Gemeenten toch ook wel wat weten van verschillende predikanten bv. via de Waarheidsvriend of wellicht Terdege/Gezinsgids/RD. Of weet het gewone kerkvolk nauwelijks welke dominees er 'in de omloop' zijn?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef: Of weet het gewone kerkvolk nauwelijks welke dominees er 'in de omloop' zijn?
Gijs, dit werkt op m'n lachspieren. Het is geen briefgeld!...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
hervormde

Bericht door hervormde »

Inderdaad is in hervormde kring de gewoonte om een kandidaat / predikant voor te dragen aan de gemeente. Hoeveel procent van de gemeente de voordracht moet steunen voor het uitbrengen van een beroep verschilt van gemeente tot gemeente.

In afgescheiden kring zie je veel vaker een dubbele voordracht. Zelf vind ik dat niet verstandig. Een predikant is met bijvoorbeeld 51% gekozen, maar dat betekent dan dat 49% van de gemeente (of nog meer als dat deel niet opkomt) deze predikant niet wil. Een voordracht van de kerkenraad moet op een ruime meerderheid in de gemeente kunnen rekenen. Daarbij komt ook nog eens dat in hervormde gemeenten van meer dan 200 belijdende leden de kerkenraad zelf stemt en het beroep uitbrengt.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

hervormde schreef:Inderdaad is in hervormde kring de gewoonte om een kandidaat / predikant voor te dragen aan de gemeente. Hoeveel procent van de gemeente de voordracht moet steunen voor het uitbrengen van een beroep verschilt van gemeente tot gemeente.

In afgescheiden kring zie je veel vaker een dubbele voordracht. Zelf vind ik dat niet verstandig. Een predikant is met bijvoorbeeld 51% gekozen, maar dat betekent dan dat 49% van de gemeente (of nog meer als dat deel niet opkomt) deze predikant niet wil. Een voordracht van de kerkenraad moet op een ruime meerderheid in de gemeente kunnen rekenen. Daarbij komt ook nog eens dat in hervormde gemeenten van meer dan 200 belijdende leden de kerkenraad zelf stemt en het beroep uitbrengt.
Is m.i. niet helemaal waar. In afgescheiden kringen wordt vaak een tweetal gesteld waarvan een groot gedeelte van de leden beide kandidaat gestelde predikanten wel zouden willen. M.a.w.: (ook) een groot gedeelte van de 49% is blij als de predikant die met 51% van de stemmen gekozen werd, het beroep aanneemt.
helma

Bericht door helma »

ik vraag me altijd af waarom in zulk soort situaties het lot niet meer geworpen wordt...
een pot waarin alle dominees zitten en dan er 1 uittrekken....
Dan laat je het echt aan Gods voorzienigheid over.

of zou dat te grote consequenties hebben......
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:ik vraag me altijd af waarom in zulk soort situaties het lot niet meer geworpen wordt...
een pot waarin alle dominees zitten en dan er 1 uittrekken....
Dan laat je het echt aan Gods voorzienigheid over.

of zou dat te grote consequenties hebben......
Dat heeft idd grote consequenties, maar laat in deze situaties God maar spreken.
Ik ben het van harte met je eens.

Ik sprak vanmorgen nog een kandidaat die beroepbaar is, maar nog geen beroepen heeft mogen ontvangen.
Hijzelf dacht dat men hem te "licht" vondt.
Maar dat was een oordeel over zichzelf en van kerkenraden.

Als nu de "pot van Herma" zou spreken, dan komt door Hem het goed met de door Hem geroepenen, maar door de mensen niet waardig geachten.

Daarom, nogmaals, pleit ik voor die pot die Helma benoemt.
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef:
Dat heeft idd grote consequenties, maar laat in deze situaties God maar spreken.
Ik ben het van harte met je eens.

Ik sprak vanmorgen nog een kandidaat die beroepbaar is, maar nog geen beroepen heeft mogen ontvangen.
Hijzelf dacht dat men hem te "licht" vondt.
Maar dat was een oordeel over zichzelf en van kerkenraden.

Als nu de "pot van Herma" zou spreken, dan komt door Hem het goed met de door Hem geroepenen, maar door de mensen niet waardig geachten.

Daarom, nogmaals, pleit ik voor die pot die Helma benoemt.
Alsof de Heere niet soeverein is in welke namen de kerkenraadsleden schrijven...

En is die kandidaat zelf niet bezig met over de heren kerkenraden te oordelen? Of is dat omdat hij van zichzelf weet dat hij te licht bevonden is?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

Bert Mulder schreef:
Alsof de Heere niet soeverein is in welke namen de kerkenraadsleden schrijven...

En is die kandidaat zelf niet bezig met over de heren kerkenraden te oordelen? Of is dat omdat hij van zichzelf weet dat hij te licht bevonden is?

Oh ja, maar we houden zelf zo graag de touwtjes in handen. En dan verschuilen we ons achter Gods voorzienigheid.
Bert Mulder
Contacteer:

helma schreef:
Bert Mulder schreef:

Oh ja, maar we houden zelf zo graag de touwtjes in handen. En dan verschuilen we ons achter Gods voorzienigheid.
Dat is zo, maar je zit hier wel over de motieven van de kerkenraden te oordelen...
helma

Bericht door helma »

Bert Mulder schreef:
helma schreef:
Bert Mulder schreef:

Dat is zo, maar je zit hier wel over de motieven van de kerkenraden te oordelen...

Ik zeg niet dat ieders motieven onzuiver zijn, maar ik heb teveel gezien om het tegengestelde nog te kunnen geloven.
Plaats reactie