Kindernevendienst

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen, zonder het rot te bedoelen... waarom zit je dan in je eigen gemeente als deze de waarheid niet heeft?!
Er is geen gemeente die de waarheid heeft. Een gemeente moet bij de waarheid blijven. In Gouda is het moeilijk een gemeente te vinden die bij de waarheid blijft.
inderdaad.
En dat de broertjes en zusjes gewoon mee mogen naar het doopvont. Ik heb het meegemaakt dat broertjes en zusjes vanaf de galerij moesten toezien....
Er zou nog veel meer te bedenken zijn om de kinderen een volwaardiger plaats en aandacht te geven in de eredienst.
Als de kinderen bij de ouders zitten en vanaf die plek de doopdienst mee kunnen maken, hebben ze evenveel plaats en aandacht als wij ouderen. Ik vind het volslagen onzin om zo’n kudde kinderen voorin de kerk te hebben. De doopdienst is er in de eerste plaats voor het kind dat gedoopt wordt, in de tweede plaats voor de ouders, in de derde plaats voor de gemeente. Wat moeten die kinderen daar met hun neuzen vooraan?
Afgewezen,

doe niet zo negatief.

Dit moet voluit blijven staan. Ik had van jou eigenlijk gedacht dat je met bekering zou komen: dat het niet alleen geloof is, maar ook bekering. Geloof zonder de werken is dood. Geloof zonder navolging en dus consequenties voor levensstijl, is geen geloof. Bonhoeffer noemt dat "billige gnade ( goedkope genade).
Daarom was de Koning zo toornig op de man aan de Koninklijke bruiloft zonder bruiloftskleed (bekering-heiliging).
Dat hoort ook bij de boodschap van het evangelie.
Laten we het dan eerst maar eens hebben over geloof. Al horen we qua verbond tot een gemeente, dat betekent nog helemaal niet dat we behouden zijn. En als er wél zo gepreekt en gedaan wordt, is dat MISLEIDEND.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En dat de broertjes en zusjes gewoon mee mogen naar het doopvont. Ik heb het meegemaakt dat broertjes en zusjes vanaf de galerij moesten toezien....
Bij ons (HHK-gemeente) heel gewoon. Dat meegaan naar het doopvont, bedoel ik. Bij vader op de arm, of aan de hand... Erg goede instelling lijkt me.

Ik weet wel dat als mijn vader preekte hij regelmatig de kinderen daar zo bij betrok dat ze hem zelfs antwoord gaven van uit de kerk vandaan.
Geweldig toch? Laatst hoorde ik Ds. Kleiberg. Die stelde ook vragen. Aan de kinderen in de kerk. Geweldig! Vroeger maakte ik me onzichtbaar als Ds. Buijs kwam. Die kon van die vragen stellen en je aankijken...

Nog even iets over een KND. Wij waren in Roemenië bij een Hongaarse kerkdienst. De kinderen zaten onder in kerk in de kelder (verplicht in Roemenië bij openbare gebouwen). Daar hielden ze zondagsschool. Halverwege de dienst kwamen de kinderen er ook bij. De predikant had een deel van de preek speciaal op de kinderen toegespitst. Daarna gingen ze weer naar de kelder. Na de dienst ging het spul weer mee naar huis. Overigens was het niet verplicht. Je kon er ook voor kiezen om ze de dienst helemaal bij jou in de bank te laten meemaken. De kinderen waren in de leeftijd van 4-8 jaar. Vergeet trouwens niet dat een dienst daar gerust 2-3 uur kan duren!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Ik vind het volslagen onzin om zo’n kudde kinderen voorin de kerk te hebben. De doopdienst is er in de eerste plaats voor het kind dat gedoopt wordt, in de tweede plaats voor de ouders, in de derde plaats voor de gemeente. Wat moeten die kinderen daar met hun neuzen vooraan?
Jer lijkt wel een discipel! In de bijbel wrden toch ook hele gezinnen gedoopt? Van groot belang voor de kinderen die al gedoopt zijn. Met hun neus er bovenop! Luther zei: we moeten onze doop leren verstaan!
Ze kunnen mij er dus niet dicht genoeg bij staan.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als de kinderen bij de ouders zitten en vanaf die plek de doopdienst mee kunnen maken, hebben ze evenveel plaats en aandacht als wij ouderen. Ik vind het volslagen onzin om zo’n kudde kinderen voorin de kerk te hebben. De doopdienst is er in de eerste plaats voor het kind dat gedoopt wordt, in de tweede plaats voor de ouders, in de derde plaats voor de gemeente. Wat moeten die kinderen daar met hun neuzen vooraan?
Beetje erg negatief, Afgewezen. Dus jij vindt het fout als broertje of zusje meegaat naar 't doopvont? Zodat het:

A Goed zichtbaar is
B Een geweldige kans geeft er thuis op terug te komen

???
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Al horen we qua verbond tot een gemeente, dat betekent nog helemaal niet dat we behouden zijn. En als er wél zo gepreekt en gedaan wordt, is dat MISLEIDEND.
We moeten Gods verbond houden door geloof en dagelijkse bekering
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beetje erg negatief, Afgewezen. Dus jij vindt het fout als broertje of zusje meegaat naar 't doopvont? Zodat het:

A Goed zichtbaar is
B Een geweldige kans geeft er thuis op terug te komen

???
Ik zeg niet dat het ‘fout’ is, maar ik vind het een beetje onzin. Kunnen ze er thuis niet op terug komen als ze in de bank zijn blijven zitten?
Jer lijkt wel een discipel! In de bijbel wrden toch ook hele gezinnen gedoopt? Van groot belang voor de kinderen die al gedoopt zijn. Met hun neus er bovenop! Luther zei: we moeten onze doop leren verstaan!
Ze kunnen mij er dus niet dicht genoeg bij staan.
Kinderen zijn er toch bij als ze in de bank zitten? Ik vind de doop geen speciale attractie voor kinderen en daar lijkt het nu een beetje op. Ben ik dan meteen zoals de discipelen? Ik houd de kinderen toch niet bij Jezus vandaan?
We moeten Gods verbond houden door geloof en dagelijkse bekering.
En ervan uitgaan dat het gros van de gemeente dit ook doet? Zodat er niet meer over bekering en het komen tot geloof gesproken hoeft te worden?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

k zeg niet dat het ‘fout’ is, maar ik vind het een beetje onzin. Kunnen ze er thuis niet op terug komen als ze in de bank zijn blijven zitten?
Natuurlijk kan dat. Met een beetje verrekijker kun je 't dan wel volgen... Zien is zo belangrijk bij het ZICHTBARE Woord!
refo

Bericht door refo »

Ik geloof dat er geen principiële bezwaren worden geopperd tegen een 'vooraanstaan' van de kinderen bij de doop.

Ik heb onlangs zo'n hervormde dienst meegemaakt. Alle kinderen uit de kerk kwamen naar voren incl de creche. Je kijkt een beetje op van de invasie als Gergemmer. Toch was het in combinatie met de toespraak tot de kerk en ook speciaal tot de kinderen die er bij stonden erg zinvol.

In onze gergem moeten de kinderen altijd maar hun hals rekken en ze zien niets. Een zichtbaar teken mag zichtbaar zijn wat mij betreft.

De doop is voor het kind, de ouders en de gemeente. Vooral dus voor het gezin in kwestie. Dus waarom wel de ouders vooraan en niet de broers en zussen? Die gaat het ook aan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Afgewezen, zonder het rot te bedoelen... waarom zit je dan in je eigen gemeente als deze de waarheid niet heeft?!
Er is geen gemeente die de waarheid heeft. Een gemeente moet bij de waarheid blijven. In Gouda is het moeilijk een gemeente te vinden die bij de waarheid blijft.
Maar met jouw gedachtengoed (om t effe officieel te zeggen) kom je niet overeen met deze gemeente. Ik denk dat er andere gemeenten in Gouda dat meer doen of heb ik 't mis?!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Miscanthus

Afgewezen,

kinderen moeten terug in hun bank en zich bekeren, Oke?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

In Gouda is het moeilijk een gemeente te vinden die bij de waarheid blijft.
Is dat zo? Alle gemeenten verlinksen en verrechtsen?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Nou er is helemaal niets op tegen hoor als kinderen erbij staan en zeker de kinderen die nog te klein zijn om naar de kerk te gaan. Dat gebeurt (jaja GG) ook wel hoor. De andere kinderen zitten op de voorste bank als hun broertje of zusje gedoopt wordt.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Miscanthus

Hoe de kinderen er bij betrokken worden zal wel samenhangen met het belang dat men aan de doop hecht...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Maar met jouw gedachtengoed (om t effe officieel te zeggen) kom je niet overeen met deze gemeente. Ik denk dat er andere gemeenten in Gouda dat meer doen of heb ik 't mis?!
Is lastig. Ik kan kiezen tussen de drie GG's in Gouda (en ja...).
Overigens heb ik wel iets met de PKN in al zijn algemeenheid. Het is ook de kerk waar ik zonder problemen toegelaten werd.
En ik hoor ook best wel eens mooie preken in de St. Jan.
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Afgewezen,

kinderen moeten terug in hun bank en zich bekeren, Oke?
De spijker op zijn kop!
Plaats reactie