Commentaar/verklaring Prediker

Plaats reactie
Johann Gottfried Walther

Commentaar/verklaring Prediker

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wie weet er een goed commentaar of een goede verklaring van het bijbelboek Prediker?
Liefst van een oudvader. Heb gezocht maar heb alleen moderne verklaringen kunnen vinden.
Maar misschien heb ik niet goed gezocht.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling

Re: Commentaar/verklaring Prediker

Bericht door Zonderling »

Johann Gottfried Walther schreef:Wie weet er een goed commentaar of een goede verklaring van het bijbelboek Prediker?
Liefst van een oudvader. Heb gezocht maar heb alleen moderne verklaringen kunnen vinden.
Ik ken het commentaar niet, maar vond in een catalogus met reprints het volgende:

Joh. Smith - Salomons Prediker - 2 Delen.
Amsterdam 1699-1704.
De delen zijn in 4o en ieder ruim 650 bladzijden.
Dus: een omvangrijk werk van (vermoedelijk) een Engelse puritein.
albion

Bericht door albion »

Koenrad Mel - 2 delen - goede verklaring volgens iemand die het gelezen heeft.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bedankt !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Johann Gottfried Walther schreef:Wie weet er een goed commentaar of een goede verklaring van het bijbelboek Prediker?
Ik heb een heel rijtje verklaringen van Prediker staan, maar die zijn allemaal modern.
Ik ben wel benieuwd - zodra je de verklaringen bestudeerd hebt - wat jouw visie is op de betekenis van Prediker. Met een studiekring vonden we het een erg moeilijk te doorgronden boek. De preken die ik erover gevonden heb, gaan vrijwel allemaal over een losse tekst, die niet erg in het verband verklaard wordt.
memento

Bericht door memento »

Voor de beste commentaren kan je op de volgende site kijken: http://bestcommentaries.com/category/ecclesiastes/

Bovenaan staat een commentaar van Tremper Longman, uit de NICOT serie, getiteld Ecclesiastes.
freek

Bericht door freek »

Zita schreef:
Ik heb een heel rijtje verklaringen van Prediker staan, maar die zijn allemaal modern.
Ik ben wel benieuwd - zodra je de verklaringen bestudeerd hebt - wat jouw visie is op de betekenis van Prediker. Met een studiekring vonden we het een erg moeilijk te doorgronden boek. De preken die ik erover gevonden heb, gaan vrijwel allemaal over een losse tekst, die niet erg in het verband verklaard wordt.
Ik vind het een bijzonder boeiend boek, maar wat je zegt: ik krijg tot nu toe ook geen hoogte van de betekenis. Het begint superpessimistisch ('alles is ijdelheid en kwelling van de geest'), maar gaandeweg lijkt de Prediker het leven weer in het juiste perspectief te zijn. Maar de vraag blijft nog steeds: wat is de kern van zijn boodschap?
Welke verklaringen heb je, Zita?
Ik zou dat boek van AF Troost graag willen lezen (Praten met Prediker, dacht ik). Heb je dat ook gelezen?
questionmark

Bericht door questionmark »

Ik vermoed dat de 'zoekende mens' zich herkent in Prediker.
2 Petrus 1:16
refo

Bericht door refo »

Ik heb ooit eens gelezen dat Prediker eigenlijk niet in de canon thuishoort. In ieder geval niet helemaal.
Sommige dingen zijn in strijd met de rest van de bijbel.
Zo is bv de uitdrukking: ‘er is niets nieuws onder de zon’ in strijd met ‘Ik maak alle dingen nieuw’.

Zo zijn er meer tegenstrijdigheden te vinden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

questionmark schreef:Ik vermoed dat de 'zoekende mens' zich herkent in Prediker.
Dat geloof ik , maar uiteindelijk is voor mij wel heel duidelijk dat de Prediker niet alleen een zoeker, maar ook een 'vinder' was.
questionmark

Bericht door questionmark »

Prediker is in mijn geval het eerste Bijbelboek waarin ik herkenning vond. Het is niet het enige gebleven, gelukkig.
2 Petrus 1:16
helma

Bericht door helma »

refo schreef:Ik heb ooit eens gelezen dat Prediker eigenlijk niet in de canon thuishoort. In ieder geval niet helemaal.
Zo is bv de uitdrukking: ‘er is niets nieuws onder de zon’ in strijd met ‘Ik maak alle dingen nieuw’.

ik vind dat helemaal geen tegenstrijdigheid eigenlijk....
freek

Bericht door freek »

helma schreef:
refo schreef:Ik heb ooit eens gelezen dat Prediker eigenlijk niet in de canon thuishoort. In ieder geval niet helemaal.

ik vind dat helemaal geen tegenstrijdigheid eigenlijk....
Ik zie ook geen tegenstrijdigheid. Juist omdat voor mensen geldt dat al hun handelen niets nieuws onder de zon is, geldt voor God: Ik maak wél alle dingen nieuw. Het lijkt me zelfs de kern van de bijbelse boodschap.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zo kun je over meer boeken denken/lezen/vinden dat ze niet in canon thuis zouden horen...
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie