Kinderdoop onbijbels?

Fjodor

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:Het is een van de tien geboden, exodus 20:5.
tot in het vierde geslacht...Een overtreder van de Wet kon er dus van uitgaan dat zijn nageslacht nog gestraft zou worden voor zijn misdaden door God.
Oude testament.
In het oude testament verbraken de kinderen van het verbond continu het verbond.( Er staat: Zij zijn in dat verbond niet gebleven.) In het nieuwe verbond is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden, de kinderen zijn niet meer verantwoordelijk voor de daden van hun ouders.
Je kan niet zomaar zeggen dat de kinderen in het oude testament verantwoordelijk waren voor de daden van hun ouders.

Zie de volgende tekst:
Ezechiel 18:20 De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Fjodor schreef:
tot in het vierde geslacht...Een overtreder van de Wet kon er dus van uitgaan dat zijn nageslacht nog gestraft zou worden voor zijn misdaden door God.
Oude testament.
In het oude testament verbraken de kinderen van het verbond continu het verbond.( Er staat: Zij zijn in dat verbond niet gebleven.) In het nieuwe verbond is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden, de kinderen zijn niet meer verantwoordelijk voor de daden van hun ouders.
Je kan niet zomaar zeggen dat de kinderen in het oude testament verantwoordelijk waren voor de daden van hun ouders.

Zie de volgende tekst:
Ezechiel 18:20 De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.
Niet de ongerechtigheid van de vader maar de zoon gaat wel gebukt onder de gevolgen van de zonden van zijn vader.
Het hele gezin van de dief bij Jericho, Achan, ging de doodstraf tegemoet.
Hoe zit dat eigenlijk?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
helma

Bericht door helma »

vogeltje schreef:
Niet de ongerechtigheid van de vader maar de zoon gaat wel gebukt onder de gevolgen van de zonden van zijn vader.
Hoe zit dat eigenlijk?
Waarschijnlijk namen ze geen afstand van de zonde van hun vader.
De kinderen van Korach werden gespaard i.t.t. die van Dathan en Abiram
Jacobse

Bericht door Jacobse »

In de vertaling van Dasberg,uitgebracht door het NIK, staat in Exodus 20 vers 5 en 6 als vertaling:
"Werp je daarvoor" -andere goden, TB - " niet ter aarde en dien hen niet, want IK DE EEUWIGE, je God, ben een alles opeisende God, die de misdaad der ouders verhaalt op de kinderen, op het derde en het vierde geslacht, voor zover die MIJ haten.
Maar DIE liefde bewijst tot in het duizendste geslacht aan hen die MIJ liefhebben en zich aan MIJN voorschriften houden ".
Ik vroeg mij vroeger af of de vertaling ( NBG 1951) " ..Die de ongerechtigdheid der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het het derde en het vierde geslacht van hen die MIJ haten..." missschien gelezen zou kunnen of mogen worden als:"... Die de ongerechtigdheid der vaderen NAZOEKT bij de kinderen...".
Bij onze vragen is vooraf te denken aan het woord van Job over zichzelf en over ieder van ons, Job 15 vers 16: de mens die het onrecht indrinkt als water; en aan het woord van Paulus in Romeinen 8 vers 7 : het bedenken van het vlees is vijandschap tegen God.
Daartegenover dan het Woord van HEM ZELF:
IK de HEERE heb het recht lief, Psalm 37 vers 28; en ook : in De HEERE is geen onrecht,Psalm 92 vers 16.
Wie van ons komt verder dan het gebed van de tollenaar in Lukas 18 vers 13: o God wees mij zondaar genadig!
Thomas
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Kunt u de roomse doop zien als een wettige, een christelijke doop? Maar stel dat we deze doop in elk geval moeten verwerpen omdat ze in heel veel gevallen bediend is door mannen zoals we geschetst hebben. Dan is de ontzettende consequentie dat mannen als Luther, Calvijn -en met hen heel velen- ongedoopt zijn gestorven. Heeft u een pasklaar antwoord?
De verwerpers van de kinderdoop zullen met dit alles minder moeite hebben. Maar zij moeten eveneens tot de conclusie komen dat -in hun visie- ook de meeste christenen ongedoopt sterven. Toch ook een consequentie die ijzingwekkend is. Christus heeft gezegd: “Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden”, (Markus 15:16). Zonder doop kunnen we zalig worden – zonder geloof niet. Toch is het Gods eis dat we gedoopt worden.
Tot slot:
We erkennen het ronduit: we komen er niet goed, niet echt uit. Als iemand daar wel toe bekwaam is – we vernemen het heel graag. Wel durven nog wel te stellen, dat, als we zelf rooms gedoopt zouden zijn, we heel graag door een wettig geroepen en geordend dienaar van God gedoopt zouden worden!

Om het hele stuk te lezen, zie http://www.dewoesteweg.nl onder "nieuws" bij "Verwachting", Bijbels toekomstblad deel 4 (Is de Roomse Doop een Christelijke Doop?)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

vogeltje schreef:
Fjodor schreef:
Oude testament.

Zie de volgende tekst:
Hoe zit dat eigenlijk?
En hoe zit dat bij David? Hij bedreef overspel en doodde indirect Uria. Maar God liet hem leven en het kind stierf.
Joannah

Bericht door Joannah »

PvS schreef:Kunt u de roomse doop zien als een wettige, een christelijke doop? Maar stel dat we deze doop in elk geval moeten verwerpen omdat ze in heel veel gevallen bediend is door mannen zoals we geschetst hebben. Dan is de ontzettende consequentie dat mannen als Luther, Calvijn -en met hen heel velen- ongedoopt zijn gestorven. Heeft u een pasklaar antwoord?
De verwerpers van de kinderdoop zullen met dit alles minder moeite hebben. Maar zij moeten eveneens tot de conclusie komen dat -in hun visie- ook de meeste christenen ongedoopt sterven. Toch ook een consequentie die ijzingwekkend is. Christus heeft gezegd: “Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden”, (Markus 15:16). Zonder doop kunnen we zalig worden – zonder geloof niet. Toch is het Gods eis dat we gedoopt worden.
Tot slot:
We erkennen het ronduit: we komen er niet goed, niet echt uit. Als iemand daar wel toe bekwaam is – we vernemen het heel graag. Wel durven nog wel te stellen, dat, als we zelf rooms gedoopt zouden zijn, we heel graag door een wettig geroepen en geordend dienaar van God gedoopt zouden worden!

Om het hele stuk te lezen, zie http://www.dewoesteweg.nl onder "nieuws" bij "Verwachting", Bijbels toekomstblad deel 4 (Is de Roomse Doop een Christelijke Doop?)
God ziet het hart aan, en de ware doop is de besnijdenis des harten.
De doop wordt in de verkeerde volgorde, en als zegel ipv belijdenis uitgevoerd.
Maar doop, noch besnijdenis zijn zaligmakend.
Volgens de RKK is de doop wel zaligmakend, geloof ik.
Maar zowel daar als bij ons is de ware doop een onderdompeling(zie de enorme doopvonten in oude kerken)en geen besprenkeling.
Tradities lijken belangrijker dan de schrift, hoe triest het ook is.
De MACHT van de kerk (omdat het een zichtbaar orgaan is?) lijkt groter dan ons geloof in wat de Schrift zelf zegt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat we de nuchterheid van een J.G. Fijnvandraat moeten betrachten. Deze voorganger in de Vergadering van Gelovigen schreef in de Bode des Heils een hele serie artikelen, waarin hij ook stelling neemt tegen de kinderdoop.
Maar, vindt hij, als mensen op Bijbelse gronden menen dat hun gedoopt zijn als kind de ware doop is, moeten zij niet geweerd worden uit de gemeente.
Laten we elkaar hierin verdragen. Het is jammer dat e.e.a. confessioneel is vastgelegd. Nu mág je alleen nog maar op een bepaalde manier denken. Denk je anders, dan prijs je jezelf uit de markt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Joannah schreef: God ziet het hart aan, en de ware doop is de besnijdenis des harten.
De doop wordt in de verkeerde volgorde, en als zegel ipv belijdenis uitgevoerd.
Maar doop, noch besnijdenis zijn zaligmakend.
Volgens de RKK is de doop wel zaligmakend, geloof ik.
Maar zowel daar als bij ons is de ware doop een onderdompeling(zie de enorme doopvonten in oude kerken)en geen besprenkeling.
Tradities lijken belangrijker dan de schrift, hoe triest het ook is.
De MACHT van de kerk (omdat het een zichtbaar orgaan is?) lijkt groter dan ons geloof in wat de Schrift zelf zegt.
Laat ik weer eens binnenvallen.
De besnijdenis van het hart is ook een belofte voor de kinderen (Deut 30:6). De doop betekent werkelijk iets, ook voor de kinderen van de gelovigen, al is deze inderdaad niet zaligmakend.

Ik ben het met je eens dat doop door onderdompeling beter vandaag dan morgen weer ingevoerd kan worden. Maar houdt dan de doop niet weg van de kinderen van de gelovigen.

Verder geloof ik niet dat bij de RKK de doop zaligmakend is. Het was (en misschien is) wel een onmisbaar iets voor de zaligheid. Er is daar iets voor te zeggen (geboren uit water in Johannes 3 kan best op de doop betrokken worden, net als dat bij het bad der wedergeboorte in de vroege kerk wel gebeurd is), al denk ik dat deze uitleg niet overeenkomt met de genadige God, die God ook is. Al met al lijkt de Bijbel er wel duidelijk genoeg over dat de doop belangrijk is voor degenen die gedoopt kunnen worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik denk dat we de nuchterheid van een J.G. Fijnvandraat moeten betrachten. Deze voorganger in de Vergadering van Gelovigen schreef in de Bode des Heils een hele serie artikelen, waarin hij ook stelling neemt tegen de kinderdoop.
Maar, vindt hij, als mensen op Bijbelse gronden menen dat hun gedoopt zijn als kind de ware doop is, moeten zij niet geweerd worden uit de gemeente.
Laten we elkaar hierin verdragen. Het is jammer dat e.e.a. confessioneel is vastgelegd. Nu mág je alleen nog maar op een bepaalde manier denken. Denk je anders, dan prijs je jezelf uit de markt.
Dit is mij min of meer uit het hart gegrepen. Mijn stellige overtuiging is dat de kinderdoop een Bijbelse opdracht is.
Het probleem is als je met mensen praat die tot een andere overtuiging gekomen zijn , zij vaak denken dat omdat zij
door Bijbelstudie de geloofsdoop zijn gaan aanhangen ,dat alle voorstanders van de kinderdoop dit doen op grond van
traditie. Die mensen zijn er , maar er zijn ook velen die echt studie hebben gemaakt over dit onderwerp en tot de
conclusie zijn gekomen dat kinderdoop voluit Bijbels is.
Mensen die de geloofsdoop aanhangen dwalen m.i. zeer op dit punt MAAR dat wil niet zeggen dat je zo iemand
niet als Christen kunt erkennen (Denk aan de Baptisten uit vroeger jaren Spurgeon, Philpot e.a.)
Ook in b.v. Oost Europa staan de Baptitische gemeenten vaak het dichtst bij de Reformatorische kerken van ons land.
Nog wel één kanttekening: In ons land ken ik persoonlijk best veel mensen die de geloofsdoop aanhangen maar die op
vele andere thema's ook totaal anders denken als in de Reformatorische kerken (denk aan vrije wil, erfzonde, verkiezing
en verwerping,rechtvaardigmaking , Het werk van de Heilige Geest, het verbond, de plaats van de Wet etc. etc.)
Dan scheiden toch onze wegen want dan is niet het verschil in de visie op de doop scheidend maar het totaal anders
belijden hoe God werkt en hoe een zondaar verzoend wordt met een Rechtvaardig God .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Ik denk dat we de nuchterheid van een J.G. Fijnvandraat moeten betrachten. Deze voorganger in de Vergadering van Gelovigen schreef in de Bode des Heils een hele serie artikelen, waarin hij ook stelling neemt tegen de kinderdoop.
die nederlandse hokjesgeest weer he?
Focussen op verschillen! Apartheid was niet voor niets het meest beruchte nederlandse woord aller tijden, wereldwijd.
J.G Fijnvandraat schrijft inderdaad zeer goede stukjes!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Focussen op verschillen! Apartheid was niet voor niets het meest beruchte nederlandse woord aller tijden, wereldwijd.
Wie verwijt jij nu hokjesgeest, jezelf of zijn het toch weer die anderen.Als ik de postings lees van jouw hand dan stop je de zgn. kinderdopers structureel in een hokje. :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Joannah schreef:
Wie verwijt jij nu hokjesgeest, jezelf of zijn het toch weer die anderen.Als ik de postings lees van jouw hand dan stop je de zgn. kinderdopers structureel in een hokje. :bobo
Valt wel mee hoor.maar wellicht ben ik zelf ook schuldig aan hokjesgeest denken, hoewel mijn job me dat geleidelijk steeds meer afleert...
In feite bestaan kinderdopers niet eens, de kinderen worden besprenkeld(wat een oudtestamentisch ritueel was), baptizmo = onderdompelen, en ook de funktie die het uitdraagt is er meer een van opdragen aan God, ipv. het belijden van je wedergeboorte...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:
huisman schreef:
Joannah schreef:
Valt wel mee hoor.maar wellicht ben ik zelf ook schuldig aan hokjesgeest denken, hoewel mijn job me dat geleidelijk steeds meer afleert...
In feite bestaan kinderdopers niet eens, de kinderen worden besprenkeld(wat een oudtestamentisch ritueel was), baptizmo = onderdompelen, en ook de funktie die het uitdraagt is er meer een van opdragen aan God, ipv. het belijden van je wedergeboorte...
Hakketakketak....
huisman

Bericht door huisman »

Jij in jouw klein hokje en ik in mijn ............. :super
Gesloten