1. Wat moet ik me voorstellen bij 'mensen die er alles aan doen om de wankelende zuil staande te houden', 2. en wat is die 'wankelende zuil', 3. en wat is er fout aan om die staande te houden 4.en wat is het alternatief?Wilhelm schreef:Nee, maar als we de laatste tijd veel horen over de noodzaak van het apologetisch geluid in deze wereld, moeten we ook stappen durven nemen, die misschien niet altijd de makkelijkste zijn. En dan hoeven we en mogen we geen conssesies doen aan Schrift en belijdenis, maar we zullen wel listig moeten zijn als de slang om ons geluid te laten horen.Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje kregel van uitdrukkingen als 'terugtrekken in ons bevindlejk bastion'. Wat bedoel je daar nou mee? Moeten we ons ergens voor schamen of zo? Volgens de Bijbel is de gemeente Gods een 'pilaar en vastigheid der waarheid' en is het niet de bedoeling dat gelovigen gaan marchanderen met hun belijdenis!
En ja, dat kost moeite bij mensen die er alles aan doen om de wankelende zuil staande te houden.
Verder, dat we stappen moeten durven nemen, die misschien niet de gemakkelijkste zijn, klopt. Maar dat betekent niet dat we ons moeten verenigen met hen die de waarheid geweld aan willen doen. De Bijbel schrijft ons in dezen een antithetische houding voor. Dapper zijn is niet per definitie altijd de beste keuze.
Waarom?Wilhelm schreef:In een persoonlijk gesprek.Afgewezen schreef:En op welke wijze zou het dan wél mogen?Wilhelm schreef:Maar als ik de breedte zie heb ik ook mijn bedenkingen, maar om iemand op deze wijze daarop aantevallen gaat mij te ver.