Studie theologie vs andere wetenschappen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Je hebt inderdaad een uiterst genuanceerde mening over dit onderwerp. :super
Ik ben in ieder geval bekend met het academische klimaat, en dat kunnen velen die hier een mening hebben niet zeggen. Wetenschappelijke principes zijn bij alle studies hetzelfde, maar mensen schijnen hier te denken dat theologie een compleet andere studie is en dat daarvoor geheel andere (wetenschappelijke) maatstaven gelden.
Gelukkig gelden daarvoor inderdaad hier en daar andere maatstaven, althans als we vanuit Gods Woord denken. Niet zo wetenschappelijk natuurlijk...
Theologie is zo intrinsiek betrokken op je eigen verhouding tot de Schepper dat alleen dát al een verschil uitmaakt. E.e.a. wordt alleen maar versterkt als je je van Godswege ook geroepen weet om predikant te worden, terwijl je onder andere omstandigheden niet aan een universitaire studie zou zijn begonnen.
Laatst gewijzigd door Luther op 18 nov 2009, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Vincent »

Tiberius schreef:
Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Ik begrijp, dat jij alle docenten van alle theologische faculteiten hebt geïnterviewd?
Nee, ik weet wat belangrijk is in de academische wereld, en dat is niet de persoonlijke opvatting van een student. Dat is trouwens iets wat iedere student zal worden bijgebracht tijdens de eerste weken van de studie.
Dat kan je misschien op het gebied van politicologie etc zeggen, maar bij op theologisch gebied is dat niet mogelijk.
Inderdaad, misschien op een tentamen niet, maar bij scripties, verslagen, etc. wel.
Ik ken de curricula in verschillende steden redelijk, heb vrienden die deze studie deden en kan het vergelijken met eigen studies. Inhoudelijk is theologie geen moeilijke studie, afgezien van de klassieke talen (die wel even doorbijten vergen) een kwestie van 'begrijpend lezen', iets wat iedereen met een redelijke intelligentie en wat doorzettingsvermogen kan. Als je op oudere leeftijd theologie gaat studeren mag je een zekere rijpheid en niveau veronderstellen zodat de studie niet al teveel persoonlijke vragen oproept.

Dus ben wel redelijk eens met Bureaucraat.


Sommige reacties vind ik bepaald niet scherp.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef: Meer dan eens. :)
Mooi, dan weet je ook dat je gefundeerde uitspraken niet doet op basis van je eigen opvatting, maar op basis van een theoretisch kader.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door rekcor »

:banghead

Wat een flutdiscussie dit zeg. En dat terwijl iedereen weet dat alleen de beta-wetenschappen echte wetenschappen zijn...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door parsifal »

Ik heb wiskunde gestudeerd en heb aardig wat theologie en natuurkunde vakken gedaan. Ik vond theologie lastiger (en ook minder wetenschappelijk) dan wiskunde. Hoewel de studiebelasting bij wiskunde en natuurkunde wel een heel stuk hoger is.
Ik zou echt niet durven zeggen dat theologie een lichte studie is. Het is mijn inziens wel een studie waar je met heel hard werken veel kunt compenseren als je niet tot de betere studenten behoort.

Wel ben ik het met bureaucraat eens in de zin dat ik geloof, dat als je een (late) roeping hebt, je ook de vermogens zult krijgen om aan de roeping gehoor te geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door memento »

parsifal schreef:Wel ben ik het met bureaucraat eens in de zin dat ik geloof, dat als je een (late) roeping hebt, je ook de vermogens zult krijgen om aan de roeping gehoor te geven.
Dat gelooft iedereen wel, denk ik zo. Alleen dat wil niet zeggen dat dat soms heel veel van die laat-geroepenen vraagt, zowel aan inspanning als aan doorzettingsvermogen...

Maar ik denk dat veel begrip staat of valt met het accepteren van het bestaan van een Goddelijke roeping. Ontken je dat die er kan zijn, dan zijn 30+ers die theologie gaan studeren eigenlijk maar dwaas, zeker als ze het niveau maar net trekken, en als ze voor sommige vakken meerdere her-tentamens moeten doen, en het financieel eigenlijk ook niet verantwoord is. Wie echter het bestaan van de Goddelijke roeping wél erkent, kan er alleen maar respect voor hebben...
parsifal schreef:Het is mijn inziens wel een studie waar je met heel hard werken veel kunt compenseren als je niet tot de betere studenten behoort.
Dat is denk ik zeker waar. Maargoed ook, denk ik, want anders vrees ik dat we toch tegen predikant-tekorten zouden aanlopen...
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Bureaucraat »

memento schreef: Maar ik denk dat veel begrip staat of valt met het accepteren van het bestaan van een Goddelijke roeping. Ontken je dat die er kan zijn, dan zijn 30+ers die theologie gaan studeren eigenlijk maar dwaas, zeker als ze het niveau maar net trekken, en als ze voor sommige vakken meerdere her-tentamens moeten doen, en het financieel eigenlijk ook niet verantwoord is. Wie echter het bestaan van de Goddelijke roeping wél erkent, kan er alleen maar respect voor hebben.
Als het gaat om financiële verantwoordelijkheid van een gezin van een student theologie, dan ligt die verantwoordelijkheid primair bij de student. Er is namelijk geen curratorium dat toegang dient te verlenen tot de studie theologie op reguliere universiteiten en kan vaststellen (ik vraag me af of dat uberhaupt mogelijk is) een Goddelijke roeping heeft ontvangen.
Memento schreef: Dat is denk ik zeker waar. Maargoed ook, denk ik, want anders vrees ik dat we toch tegen predikant-tekorten zouden aanlopen...
Hoeveel procent van de studenten theologie op reguliere universiteiten valt in de leeftijdscategorie 30+? Zo weet dat ik Bas van Leeuwen, voormalig leraar Duits aan het Lodensteincollege, naast zijn baan de studie heeft gevolgd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door rekcor »

memento schreef:Maar ik denk dat veel begrip staat of valt met het accepteren van het bestaan van een Goddelijke roeping. Ontken je dat die er kan zijn, dan zijn 30+ers die theologie gaan studeren eigenlijk maar dwaas, zeker als ze het niveau maar net trekken, en als ze voor sommige vakken meerdere her-tentamens moeten doen, en het financieel eigenlijk ook niet verantwoord is. Wie echter het bestaan van de Goddelijke roeping wél erkent, kan er alleen maar respect voor hebben...
Ik ontken zeker niet dat er een Goddelijke roeping bestaat, maar niet alleen voor de studie Theologie / het predikantenambt. Iemand kan bijv. ook door God geroepen worden om Informatica te gaan studeren...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
memento schreef:Maar ik denk dat veel begrip staat of valt met het accepteren van het bestaan van een Goddelijke roeping. Ontken je dat die er kan zijn, dan zijn 30+ers die theologie gaan studeren eigenlijk maar dwaas, zeker als ze het niveau maar net trekken, en als ze voor sommige vakken meerdere her-tentamens moeten doen, en het financieel eigenlijk ook niet verantwoord is. Wie echter het bestaan van de Goddelijke roeping wél erkent, kan er alleen maar respect voor hebben...
Ik ontken zeker niet dat er een Goddelijke roeping bestaat, maar niet alleen voor de studie Theologie / het predikantenambt. Iemand kan bijv. ook door God geroepen worden om Informatica te gaan studeren...
Nee, dat geloof ik niet.
Ik geloof wel, dat er mensen rechtstreeks tot een ambt geroepen worden, op directe wijze door Gods Geest uit Zijn Woord.
Maar niet rechtstreeks tot een beroep.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Marie-Henriëtte »

rekcor schreef:
memento schreef:Maar ik denk dat veel begrip staat of valt met het accepteren van het bestaan van een Goddelijke roeping. Ontken je dat die er kan zijn, dan zijn 30+ers die theologie gaan studeren eigenlijk maar dwaas, zeker als ze het niveau maar net trekken, en als ze voor sommige vakken meerdere her-tentamens moeten doen, en het financieel eigenlijk ook niet verantwoord is. Wie echter het bestaan van de Goddelijke roeping wél erkent, kan er alleen maar respect voor hebben...
Ik ontken zeker niet dat er een Goddelijke roeping bestaat, maar niet alleen voor de studie Theologie / het predikantenambt. Iemand kan bijv. ook door God geroepen worden om Informatica te gaan studeren...
Inderdaad, dat geloof ik ook. Iemand kan net zo goed door God geroepen zijn om hulpverleenster te worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4810
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Volgens Ds. John Flavel, heeft God wel een beroep voorbestemd in Zijn voorzienigheid, maar dat lijkt me toch wat anders dan een roeping.

Volgens mij zien we in de bijbel alleen dat profeten geroepen worden. Of je zou moeten denken aan de tempelbouwers, maar die werden geroepen hun arbeid in Gods dienst te besteden, maar tot het beroep zelf werden ze niet geroepen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Marie-Henriëtte »

Johann Gottfried Walther schreef:Volgens Ds. John Flavel, heeft God wel een beroep voorbestemd in Zijn voorzienigheid, maar dat lijkt me toch wat anders dan een roeping.

Volgens mij zien we in de bijbel alleen dat profeten geroepen worden. Of je zou moeten denken aan de tempelbouwers, maar die werden geroepen hun arbeid in Gods dienst te besteden, maar tot het beroep zelf werden ze niet geroepen.
Ja, maar predikanten zijn toch ook geen profeten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Volgens Ds. John Flavel, heeft God wel een beroep voorbestemd in Zijn voorzienigheid, maar dat lijkt me toch wat anders dan een roeping.

Volgens mij zien we in de bijbel alleen dat profeten geroepen worden. Of je zou moeten denken aan de tempelbouwers, maar die werden geroepen hun arbeid in Gods dienst te besteden, maar tot het beroep zelf werden ze niet geroepen.
Ja, maar predikanten zijn toch ook geen profeten.
Klopt. De apostelen ook niet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Ik ontken zeker niet dat er een Goddelijke roeping bestaat, maar niet alleen voor de studie Theologie / het predikantenambt. Iemand kan bijv. ook door God geroepen worden om Informatica te gaan studeren...
Nee, dat geloof ik niet.
Ik geloof wel, dat er mensen rechtstreeks tot een ambt geroepen worden, op directe wijze door Gods Geest uit Zijn Woord.
Maar niet rechtstreeks tot een beroep.
Maar wat is het verschil dan tussen Gods leiding in het leven van 'normale' mensen en predikanten? M.a.w. wat bedoel je met 'op directe wijze door Gods Geest uit Zijn Woord' en waarom kan iemand niet op die manier geroepen worden om bijv. schoenmaker te worden?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door memento »

rekcor schreef:Maar wat is het verschil dan tussen Gods leiding in het leven van 'normale' mensen en predikanten? M.a.w. wat bedoel je met 'op directe wijze door Gods Geest uit Zijn Woord' en waarom kan iemand niet op die manier geroepen worden om bijv. schoenmaker te worden?
Iedereen mag schoenmaker worden, ook zonder roeping. Predikant mag je alleen worden, als je daartoe door God geroepen bent.
Plaats reactie