Bert Mulder schreef: Mijn antwoord is de gereformeerde belijdenis, zoals verwoord in de Heidelbergse catechismus, en de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Bert Mulder schreef: Mijn antwoord is de gereformeerde belijdenis, zoals verwoord in de Heidelbergse catechismus, en de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Lees de tekstverwijzingen bij hetgeen Bert hier aangeeft, waarop de belijdenisgeschriften zijn gebasseerd.Jacobse schreef:De vraag luidt: is kinderdoop ONBIJBELS.
Het antwoord daarop zal dienovereenkomstig uit de Bijbel zelve moeten komen.
Refereren aan andere - uiterst belangrijke - geschriften is derhalve daarbij buiten de orde.
Wat zegt de Bijbel?
Thomas
Joannah, aan al je postings merk ik dat je allerlei boekjes over de doop gelezen hebt, en alles wat in je kraam te pas komt, lanceer je als 'bewijs'. Maar weet je nu eigenlijk wel wat je zegt?Joannah schreef:OT-oud verbond- besnijdenis des vleses- voor joden/proselieten.verantwoordelijkheid tot in het vierde geslachtBert Mulder schreef:is enigszinsJoannah schreef: Stokbewaarder was een beroep voor doorgewinterde, oudere mannen, die zeker geen kleine kinderen meer hadden.
Daarnaast merkt een mens dat God hem/haar heeft getrokken en dat hij dan pas de doop kan ondergaan.
Je leest toch dat het ter afwassing der zonde is?hier...
maar ja, dat is de hele discussie al....
vertel me eens, Joannah, verklaar me de overgang van het OT tot het NT aangaande het verbond Gods, in verband met de sacramenten...
ziende, dat in het OT de zuigelingen besneden werden, bijvoorbeeld...
Welke plaats neemt de doop in, ziende dat de besnijdenis weg viel....
NT-nieuw verbond, besnijdenis des harten/voor iedereen die Zijn Naam aanroept en gelooft, eigen verantwoordelijkheid.(mark16:16die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn,- en niet andersom -zal zalig worden.
Jezus is de vervulling van de besnijdenis.
Jacobse schreef:De vraag is geformuleerd als: " is kinderdoop onbijbels ? "
Is bedoeld verwondering uit te spreken dat iemand zou kunnen menen dat kinderdoop onbijbels is? Waarbij de gedachte dan zou ( kunnen ) zijn: het is bijbels, ik toon dat niet aan en hoef dat ook niet, laat iemand met een andere mening maar aantonen dat kinderdoop onbijbels zou zijn. Of is het de bedoeling een vraag te stellen met het oog op het verkrijgen van slechts het antwoord: zie artikel 34 van de Confessio Belgica en zondag 27 van de Heidelberger? Dan wel is het de bedoeling te toetsen dat en of de vindplaatsen in artikel 34/zondag 27 juist zijn en sterk genoeg zijn, dan wel dat andere onderbouwing vanuit de Schrift ten gunste van de kinderdoop nodig is of althans gewenst is of aanwezig is ?
Dit uiteraard alles binnen de regels van het refoforum.
Thomas
Het is beide. Want wat is het verbond anders dan de relatie tussen God en mens, die is hersteld door Jezus Christus?Marnix schreef:Jacobse, ik denk dat we daarover heel kort en bondig kunnen zijn. Dat de kinderdoop Bijbels is, is het gereformeerde standpunt. Echter, of de Bijbel kinderdoop op basis van Gods beloften leert of volwassendoop als teken van wedergeboorte, daarover bestaan al eeuwenlang discussies. We kunnen dat niet afdoen als: "De kinderdoop is Bijbels en wie dat niet gelooft neemt de Bijbel gewoon niet serieus". Talloze gewaardeerde theologen, van wie we geloven dat ze de Bijbel oprecht lazen, kwamen op dit punt toch tot andere conclusies dan wij. De HC geeft in leervorm weer wat ons standpunt is, maar hier wordt dus gediscussieerd over dat standpunt, of het wel klopt. Maar de HC heeft van tevoren al wel het standpunt gekozen: De doop is het teken en zegel van het verbond. En stelt dan: Omdat kinderen ook bij dat verbond horen, moeten zij ook gedoopt worden.
De discussie is volgens mij echter meer: Is de doop het teken en zegel van het verbond, of is het het bad van de wedergeboorte en hoort het daarom samen te gaan met de belijdenis van het geloof?
Of de doop een teken van het verbond is, daar kun je nog over van mening verschillen. Maar overduidelijk is de doop wél het teken van het heil en níet het teken of symbool van de geloofsdaad. Dan mag men vinden dat dat teken alleen bij gelovigen verzegeld mag worden, maar ga niet beweren dat de doop een antwoord van de mens is.Marnix schreef:Jacobse, ik denk dat we daarover heel kort en bondig kunnen zijn. Dat de kinderdoop Bijbels is, is het gereformeerde standpunt. Echter, of de Bijbel kinderdoop op basis van Gods beloften leert of volwassendoop als teken van wedergeboorte, daarover bestaan al eeuwenlang discussies. We kunnen dat niet afdoen als: "De kinderdoop is Bijbels en wie dat niet gelooft neemt de Bijbel gewoon niet serieus". Talloze gewaardeerde theologen, van wie we geloven dat ze de Bijbel oprecht lazen, kwamen op dit punt toch tot andere conclusies dan wij. De HC geeft in leervorm weer wat ons standpunt is, maar hier wordt dus gediscussieerd over dat standpunt, of het wel klopt. Maar de HC heeft van tevoren al wel het standpunt gekozen: De doop is het teken en zegel van het verbond. En stelt dan: Omdat kinderen ook bij dat verbond horen, moeten zij ook gedoopt worden.
De discussie is volgens mij echter meer: Is de doop het teken en zegel van het verbond, of is het het bad van de wedergeboorte en hoort het daarom samen te gaan met de belijdenis van het geloof?