Studie theologie vs andere wetenschappen

Tiberius
Administrator

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Baarlijke nonsens.
Als je die studie niet zelf gedaan hebt, roep je zomaar wat, want je bent geen ervaringsdeskundige. De ene studie is namelijk de andere niet. Bovendien, wanneer je zelf voor een studie kiest, sluit dat aan bij je reeds verworven kennis. Dat hoeft bij theologie niet het geval te zijn.
Dat de ene studie de andere niet is, is een waarheid als een koe. Daarnaast kun je gemakkelijk wat zeggen over een andere studie als je het curriculum kent. Maar blijkbaar ben jij te weinig ingevoerd om daarover te oordelen. Dat een studie aansluit bij reeds verworven kennis, is pas baarlijke nonsens. Hoe kun je als 18 jaar oude eerstejaars student nu al kennis hebben verworven van o.a. theologie, psychologie etc.
Dus jij bent pas 18 jaar? En de studie die je doet naast je gezin en baan sluit niet aan bij je reeds verworven kennis?
Want over die situatie hebben we het hier; dan moet je niet gauw de context aan gaan zitten passen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Marie-Henriëtte schreef:De studie politieke wetenschappen of bestuurskunde is helemaal een fluitje van een cent. In deeltijd zal het niet veel anders zijn.
Ik zeg ook niet dat ik een zware studie doe. Maar het curriculum, of zoals je wilt het aantal te bestuderen pagina's is vergelijkbaar met de studie theologie.
Het aantal te bestuderen pagina's zegt helemaal niets over de zwaarte van die studie. Het gaat erom wat er op die pagina's staat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
jvdg schreef: Bijna geen enkele studie is met een andere studie te vergelijken.
Niet voor wat betreft de inhoud, wel qua studiebelasting.
Ook niet. Een zwaardere inhoud betekent een hogere studiebelasting.
Bureaucraat schreef:
En, maar daar wil jij niet aan, het komt voor dat geroepen studenten geen aanleg voor studie theologie in al haar facetten hebben. Dat verzwaart de studiedruk.
Als ze geen aanleg hebben voor een bepaalde studierichting, hebben ze wellicht verkeerd gekozen.
Ze worden geroepen; het is doorgaans niet zo, dat ze er zelf voor kiezen. Zeker niet bij een late roeping.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Auto schreef:Dat schrijft hij niet dat "en daarin uniek is", maar met wat je zegt met "Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie." ben ik het eens met de volgende kanttekeningen:1. Bij de studie Theologie komt meer voor dat er oudere studenten studeren, die op hun leeftijd moeite hebben om de stof te verwerken op dezelfde manier als de jongere studenten
Mee oneens. Bureaucraat studeert bijvoorbeeld politieke wetenschappen/bestuurskunde naast zijn fulltime baan, maar door zijn werkervaring en ook levenservaring zal hij wellicht gemakkelijker de stof doorkomen dan jonge en voltijd studenten. Je studeert nou eenmaal op een ander niveau. Bij theologie zal dat niet veel anders zijn.
Nee, wetenschappelijk is aangetoond dat bij ouderen het moeilijker is om verbanden te leggen in de stof en deze te onthouden. Wel zijn voordelen t.a.v. het toepassen van de stof vanwege de levenservaring en werkervaring.
Wellicht dat je een verwijzing hebt van dit specifiek onderzoek?
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 18 nov 2009, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:
Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Auto schreef:Dat schrijft hij niet dat "en daarin uniek is", maar met wat je zegt met "Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie." ben ik het eens met de volgende kanttekeningen:1. Bij de studie Theologie komt meer voor dat er oudere studenten studeren, die op hun leeftijd moeite hebben om de stof te verwerken op dezelfde manier als de jongere studenten
Mee oneens. Bureaucraat studeert bijvoorbeeld politieke wetenschappen/bestuurskunde naast zijn fulltime baan, maar door zijn werkervaring en ook levenservaring zal hij wellicht gemakkelijker de stof doorkomen dan jonge en voltijd studenten. Je studeert nou eenmaal op een ander niveau. Bij theologie zal dat niet veel anders zijn.
Nee, wetenschappelijk is aangetoond dat bij ouderen het moeilijker is om verbanden te leggen in de stof en deze te onthouden. Wel zijn voordelen t.a.v. het toepassen van de stof vanwege de levenservaring en werkervaring.
Wellicht dat je een verwijzing hebt van dit specifieke onderzoek?
Niet bij de hand, dit is 1e jaars studenten op de Universiteit voorgehouden bij het vak Psychologie. Zoek maar op internet vind je genoeg materiaal over.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Johann Gottfried Walther schreef:
Denk dat geen enkele studie ook maar vergelijkbaar is inhoudelijk, met Theologie.
Een theologische studie kan zelfs veel gebedsworstelingen met zich meebrengen.
Ik denk niet dat de te bestuderen stof aanleiding geeft tot gebed in het kader van de studie. Bij tentaminering dient de stof gereproduceerd dan wel toegepast te worden. Net als bij alle andere studies.
Bureaucraat

Tiberius schreef: Het aantal te bestuderen pagina's zegt helemaal niets over de zwaarte van die studie. Het gaat erom wat er op die pagina's staat.
Het aantal pagina's zegt iets over de studiebelasting. Theologie is vergelijkbaar met andere alfa wetenschappen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Denk dat geen enkele studie ook maar vergelijkbaar is inhoudelijk, met Theologie.
Ik denk niet dat de te bestuderen stof aanleiding geeft tot gebed in het kader van de studie. Bij tentaminering dient de stof gereproduceerd dan wel toegepast te worden. Net als bij alle andere studies.
Sorry, maar nu weet je echt niet waar je het over hebt.
Bureaucraat

Tiberius schreef: Dus jij bent pas 18 jaar?
Ik ben inmiddels dertiger. Maar toen ik van het VWO kwam, heb ik een vierjarige studie gedaan. De kennis die ik op de middelbare school heb opgedaan, was echt niet toereikend om een gedegen voorbereiding te zijn voor mijn studie.
En de studie die je doet naast je gezin en baan sluit niet aan bij je reeds verworven kennis?
Inmiddels ben ik werkzaam in de publieke sector, mijn huidige studie sluit dus prima aan bij mijn studie.
Want over die situatie hebben we het hier; dan moet je niet gauw de context aan gaan zitten passen.
Als je theologie gaat studeren, dan doe je dat niet out of the blue, maar heb je waarschijnlijk altijd al de neiging gehad je te verdiepen in theologische onderwerpen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Het aantal te bestuderen pagina's zegt helemaal niets over de zwaarte van die studie. Het gaat erom wat er op die pagina's staat.
Het aantal pagina's zegt iets over de studiebelasting. Theologie is vergelijkbaar met andere alfa wetenschappen.
Dat aantal zegt lang niet alles over de studiebelasting. Ook is theologie helemaal niet vergelijkbaar met enige andere alfa wetenschap. Dat komt omdat men tijdens de theologiestudie veelvuldig met zichzelf geconfronteerd wordt.
Zo kan het zijn, dat één pagina verplichte stof iemand noodzaakt om 100 pagina's andere literatuur tot zich te nemen. Dat heb je bij andere wetenschappen niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Dus jij bent pas 18 jaar?
Ik ben inmiddels dertiger. Maar toen ik van het VWO kwam, heb ik een vierjarige studie gedaan. De kennis die ik op de middelbare school heb opgedaan, was echt niet toereikend om een gedegen voorbereiding te zijn voor mijn studie.
Zoals ik al zei: over die situatie gaat het hier dus niet. Ik vraag me af, waarom je gauw van context wisselt.
Bureaucraat schreef:
En de studie die je doet naast je gezin en baan sluit niet aan bij je reeds verworven kennis?
Inmiddels ben ik werkzaam in de publieke sector, mijn huidige studie sluit dus prima aan bij mijn studie.
Kijk, en dat is doorgaans bij een studie theologie niet het geval.
Bureaucraat schreef:
Als je theologie gaat studeren, dan doe je dat niet out of the blue, maar heb je waarschijnlijk altijd al de neiging gehad je te verdiepen in theologische onderwerpen.
Nee, dat heb je mis. Het is zelden zo, dat iemand zich rustig in theologische onderwerpen gaat zitten verdiepen in afwachting van een roeping.
Bureaucraat

Tiberius schreef:
Bureaucraat schreef:
Als student theologie kun je in het kader van je persoonlijk geloof worstelen met bepaalde te bestuderen stof, bijv. van Ehrman. Als deelnemer aan een tentamen hoef je enkel maar de opgedane kennis te reproduceren dan wel toe te passen tijdens, net zoals bij alle andere studies.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef:
Bureaucraat schreef:
Als student theologie kun je in het kader van je persoonlijk geloof worstelen met bepaalde te bestuderen stof, bijv. van Ehrman. Als deelnemer aan een tentamen hoef je enkel maar de opgedane kennis te reproduceren dan wel toe te passen tijdens, net zoals bij alle andere studies.
Precies. En juist dat eerste maakt de studie extra zwaar.
Bureaucraat

Tiberius schreef:[
Dat aantal zegt lang niet alles over de studiebelasting.
Ik zeg ook niet dat enkel het aantal te bestuderen pagina's iets zegt over de studiebelasting.
Ook is theologie helemaal niet vergelijkbaar met enige andere alfa wetenschap. Dat komt omdat men tijdens de theologiestudie veelvuldig met zichzelf geconfronteerd wordt.
Dat kan met andere studies ook het geval zijn, psychologie, rechten, politieke wetenschappen, etc.
Zo kan het zijn, dat één pagina verplichte stof iemand noodzaakt om 100 pagina's andere literatuur tot zich te nemen. Dat heb je bij andere wetenschappen niet.
En op basis waarvan meen jij dat te kunnen concluderen? Ik weet niet of jij academicus bent, maar een ieder zal zich zo nu en dan afvragen of hetgeen de literatuur stelt juist is, of dat er ook andere inzichten mogelijk zijn. Het bestuderen van andere literatuur is dan noodzakelijk.
Bureaucraat

Tiberius schreef: Precies. En juist dat eerste maakt de studie extra zwaar.
Een docent zal tijdens een tentamen nooit vragen naar de persoonlijke mening van een student. Die mening is namelijk in het kader van zijn opleiding van ondergeschikt belang.
Plaats reactie