Misschien wel, maar als je denigrerend over anderen schrijft dan denk ik dat jij dat recht niet waard bent.Bureaucraat schreef:Misschien heb ik als academicus enig recht van spreken?Erasmiaan schreef: Omdat jij zo laatdunkend doet over een academische studie.
Studie theologie vs andere wetenschappen
Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet
Ok, helder. Dus je roept zomaar wat.Bureaucraat schreef:Nee, ik doe een andere studie naast mijn gezin en fulltime baan.Tiberius schreef:
Heb jij theologie gestudeerd dan? Naast je werk en gezin?
-
Nee. Ik ken namelijk het curriculum van de studie theologie, en aangezien ik zelf ook ervaring heb met twee andere studies is het vrij gemakkelijk tot een vergelijk te komen.Tiberius schreef: Ok, helder. Dus je roept zomaar wat.
-
Ik schrijf niet denigrerend over de studie. Memento doet net of de studie theologie een zeer zware belasting is voor een student, en daarin uniek is. Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie.Auto schreef:
Misschien wel, maar als je denigrerend over anderen schrijft dan denk ik dat jij dat recht niet waard bent.
Bijna geen enkele studie is met een andere studie te vergelijken.Bureaucraat schreef:Ik schrijf niet denigrerend over de studie. Memento doet net of de studie theologie een zeer zware belasting is voor een student, en daarin uniek is. Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie.Auto schreef:
Misschien wel, maar als je denigrerend over anderen schrijft dan denk ik dat jij dat recht niet waard bent.
Bovendien, wat voor de één moeilijk is, gaat de ander makkelijk af.
En, maar daar wil jij niet aan, het komt voor dat geroepen studenten geen aanleg voor studie theologie in al haar facetten hebben. Dat verzwaart de studiedruk.
Baarlijke nonsens.Bureaucraat schreef:Nee. Ik ken namelijk het curriculum van de studie theologie, en aangezien ik zelf ook ervaring heb met twee andere studies is het vrij gemakkelijk tot een vergelijk te komen.Tiberius schreef: Ok, helder. Dus je roept zomaar wat.
Als je die studie niet zelf gedaan hebt, roep je zomaar wat, want je bent geen ervaringsdeskundige. De ene studie is namelijk de andere niet. Bovendien, wanneer je zelf voor een studie kiest, sluit dat aan bij je reeds verworven kennis. Dat hoeft bij theologie niet het geval te zijn.
-
De studie politieke wetenschappen of bestuurskunde is helemaal een fluitje van een cent. In deeltijd zal het niet veel anders zijn.Bureaucraat schreef:Nee, ik doe een andere studie naast mijn gezin en fulltime baan.Tiberius schreef:
Heb jij theologie gestudeerd dan? Naast je werk en gezin?
Dat schrijft hij niet dat "en daarin uniek is", maar met wat je zegt met "Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie." ben ik het eens met de volgende kanttekeningen:Bureaucraat schreef:Ik schrijf niet denigrerend over de studie. Memento doet net of de studie theologie een zeer zware belasting is voor een student, en daarin uniek is. Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie.Auto schreef:
1. Bij de studie Theologie komt meer voor dat er oudere studenten studeren, die op hun leeftijd moeite hebben om de stof te verwerken op dezelfde manier als de jongere studenten
2. Bij de studie Theologie kom je vaker studenten tegen die uit roeping die studie zijn gaan doen maar waar het niveau eigenlijk hoger is dan hun capaciteiten en dat ze zich er proberen heen te worstelen.
-
Dat de ene studie de andere niet is, is een waarheid als een koe. Daarnaast kun je gemakkelijk wat zeggen over een andere studie als je het curriculum kent. Maar blijkbaar ben jij te weinig ingevoerd om daarover te oordelen. Dat een studie aansluit bij reeds verworven kennis, is pas baarlijke nonsens. Hoe kun je als 18 jaar oude eerstejaars student nu al kennis hebben verworven van o.a. theologie, psychologie etc.Tiberius schreef: Baarlijke nonsens.
Als je die studie niet zelf gedaan hebt, roep je zomaar wat, want je bent geen ervaringsdeskundige. De ene studie is namelijk de andere niet. Bovendien, wanneer je zelf voor een studie kiest, sluit dat aan bij je reeds verworven kennis. Dat hoeft bij theologie niet het geval te zijn.
-
Ik zeg ook niet dat ik een zware studie doe. Maar het curriculum, of zoals je wilt het aantal te bestuderen pagina's is vergelijkbaar met de studie theologie.Marie-Henriëtte schreef:De studie politieke wetenschappen of bestuurskunde is helemaal een fluitje van een cent. In deeltijd zal het niet veel anders zijn.
-
Niet voor wat betreft de inhoud, wel qua studiebelasting.jvdg schreef: Bijna geen enkele studie is met een andere studie te vergelijken.
Als ze geen aanleg hebben voor een bepaalde studierichting, hebben ze wellicht verkeerd gekozen.En, maar daar wil jij niet aan, het komt voor dat geroepen studenten geen aanleg voor studie theologie in al haar facetten hebben. Dat verzwaart de studiedruk.
- Johann Gottfried Walther
Denk dat geen enkele studie ook maar vergelijkbaar is inhoudelijk, met Theologie.Bureaucraat schreef:Niet voor wat betreft de inhoud, wel qua studiebelasting.jvdg schreef: Bijna geen enkele studie is met een andere studie te vergelijken.
Een theologische studie kan zelfs veel gebedsworstelingen met zich meebrengen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Mee oneens. Bureaucraat studeert bijvoorbeeld politieke wetenschappen/bestuurskunde naast zijn fulltime baan, maar door zijn werkervaring en ook levenservaring zal hij wellicht gemakkelijker de stof doorkomen dan jonge en voltijd studenten. Je studeert nou eenmaal op een ander niveau. Bij theologie zal dat niet veel anders zijn.Auto schreef:Dat schrijft hij niet dat "en daarin uniek is", maar met wat je zegt met "Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie." ben ik het eens met de volgende kanttekeningen:1. Bij de studie Theologie komt meer voor dat er oudere studenten studeren, die op hun leeftijd moeite hebben om de stof te verwerken op dezelfde manier als de jongere studenten
Nee, wetenschappelijk is aangetoond dat bij ouderen het moeilijker is om verbanden te leggen in de stof en deze te onthouden. Wel zijn voordelen t.a.v. het toepassen van de stof vanwege de levenservaring en werkervaring.Marie-Henriëtte schreef:Mee oneens. Bureaucraat studeert bijvoorbeeld politieke wetenschappen/bestuurskunde naast zijn fulltime baan, maar door zijn werkervaring en ook levenservaring zal hij wellicht gemakkelijker de stof doorkomen dan jonge en voltijd studenten. Je studeert nou eenmaal op een ander niveau. Bij theologie zal dat niet veel anders zijn.Auto schreef:Dat schrijft hij niet dat "en daarin uniek is", maar met wat je zegt met "Theologie is niet zwaarder en de studiebelasting is niet hoger dan bijv. voor de studies bedrijfskunde of politicologie." ben ik het eens met de volgende kanttekeningen:1. Bij de studie Theologie komt meer voor dat er oudere studenten studeren, die op hun leeftijd moeite hebben om de stof te verwerken op dezelfde manier als de jongere studenten
Ik schreef niet voor niets dat jij er niet aan wilt dat er ook geroepen studenten zijn.Bureaucraat schreef:Niet voor wat betreft de inhoud, wel qua studiebelasting.jvdg schreef: Bijna geen enkele studie is met een andere studie te vergelijken.
Als ze geen aanleg hebben voor een bepaalde studierichting, hebben ze wellicht verkeerd gekozen.En, maar daar wil jij niet aan, het komt voor dat geroepen studenten geen aanleg voor studie theologie in al haar facetten hebben. Dat verzwaart de studiedruk.
Dan valt er nl. niets te kiezen.