Dat klinkt tegenwoordig blijkbaar vreemd , zelfs in oren van mensen die zich een refo noemen...Zita schreef:Gijs83 schreef:Er wonen meer heidenen dan menigeen(of dat nu wel of geen heidenen zijn) denkt. Als je kijkt naar de zetelverdeling in de gemeenteraad, dan zegt dat wel wat over de werkelijkheid: SGP 6 CDA(ook heel wat roomsen) 5 PvdA 5 CU 4 GB 3 VVD 2.Mister schreef:Heidenen in Rijssen? Ik moet even bijkomen...-DIA- schreef:Wij vierden als kinderen wel Sinterklaas. Altijd wel op een heel bescheiden wijze.
We hebben nooit in Sint geloofd, zo zijn we niet opgevoed.
Maar we deden het (misschien dat we toch naar de buren keken!) omdat we toen
temidden van de heidenen woonden...
Maar als we zulke goeie sinterklaasgedichten kunnen maken zegt dat toch wel iets over ons hart of niet?
Ondervinding of bevinding noemen ze dat. We dat ook weer niet direct gaan generaliseren als ik dit gezegd heb. Wat er in ons hart leeft is echter wel een noodzakelijke kennis.-DIA- schreef:
Dat klinkt tegenwoordig blijkbaar vreemd , zelfs in oren van mensen die zich een refo noemen...
Nu wordt het helemaal frappantGijs83 schreef:
Maar als we zulke goeie sinterklaasgedichten kunnen maken zegt dat toch wel iets over ons hart of niet?
Nog een dichttalent? En ook een leerling van wijlen Marinus Nijsse?Ander schreef:Nu wordt het helemaal frappantGijs83 schreef:
en vraag ik u, wat is er aan de hand?
Ik waag me aan een bescheiden dicht
en wordt belast met zo een gewicht.
Een waarzegger heeft een glazen bol
en de sint heeft, hoe zottelijk, zijn rol
maar onze Gijs bepaalt nu, uit de rijm,
te kunnen lezen 's mensen hartgeheim.
Ach, laten we niet zwaar doen bovenal
want dat roept reacties op, zonder tal.
't Is meer een oprispend brein
dat zich ontlast, laat het toch meer niet zijn!
Ander schreef:Nu wordt het helemaal frappantGijs83 schreef:
en vraag ik u, wat is er aan de hand?
Ik waag me aan een bescheiden dicht
en wordt belast met zo een gewicht.
Een waarzegger heeft een glazen bol
en de sint heeft, hoe zottelijk, zijn rol
maar onze Gijs bepaalt nu, uit de rijm,
te kunnen lezen 's mensen hartgeheim.
Ach, laten we niet zwaar doen bovenal
want dat roept reacties op, zonder tal.
't Is meer een oprispend brein
dat zich ontlast, laat het toch meer niet zijn!
Lees 'Het grote gebeuren' van Belcampo. Dan lees je hoe het met Rijssen afloopt.-DIA- schreef:Rijssen is niet mijn geboortestad. Ik ben opgegroeid in een dorp waar nu vrijwel niemand meer naar de kerk gaat, waar de kinderen bijna allemaal ongedoopt zijn... En noem ze eens 'heidenen'! Nee hoor, we zijn nette mensen, we geven ieder het zijne, en... geloven kan je ook thuis hoor. Of je kijkt naar de televisie, daar zijn ook goeie dominees en pastoors (het onderscheid kent men daar nauwelijks meer) te beluisteren!albion schreef:'t Kan verkeren...Mister schreef:Heidenen in Rijssen? Ik moet even bijkomen...-DIA- schreef:Wij vierden als kinderen wel Sinterklaas. Altijd wel op een heel bescheiden wijze.
We hebben nooit in Sint geloofd, zo zijn we niet opgevoed.
Maar we deden het (misschien dat we toch naar de buren keken!) omdat we toen
temidden van de heidenen woonden...
Ds. Bregman heeft 2 keer over onderstaande tekst gepreekt met de toepassing op Rijssen.refo schreef: Lees 'Het grote gebeuren' van Belcampo. Dan lees je hoe het met Rijssen afloopt.
Het maken van een goed gedichtGijs83 schreef:[Maar als we zulke goeie sinterklaasgedichten kunnen maken zegt dat toch wel iets over ons hart of niet?
Geweldig!Hendrikus schreef:Het maken van een goed gedichtGijs83 schreef:[Maar als we zulke goeie sinterklaasgedichten kunnen maken zegt dat toch wel iets over ons hart of niet?
over de Sint en over Piet
verklaart hoe 't hart zou zijn gericht?
Gijs, dat geloof je zelf toch niet?
Het maken van een goed gedicht
is vakmanschap en taaltalent.
De vraag is echt niet of het sticht,
de vraag is of je dichter bent.
Nou ja, wie dicht, die dicht nog niet
zoals een dichter dichten moet.
Het gaat slechts over Sint en Piet
en of ons rijmpje rijmen moet.
Het maken van een goed gedicht
kun je dramatiseren -
maar 't is een geintje, 't is geen plicht.
Je mag 't relativeren.
Nog beter: rond 5 december alleen reageren in dichtvorm op straffe een enkeltje Spanje!Ander schreef:Ik vind dichten erg leuk, anderen ook zo te zien. Zullen we een selfmade-gedichtentopic openen?
Vroeger op school heb ik les gehad uit het boekje stilistiek, zo heette dat. Op de Driestar! Is dat boekje er nog? Voor dat vak had ik een 9.8. 'k Zou dat boekje best nog willen hebben. De verschillende manieren van rijmen, gedichten etc. werden er in uitgelegd.