Kinderdoop onbijbels?

Joannah

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: OT-oud verbond- besnijdenis des vleses- voor joden/proselieten.verantwoordelijkheid tot in het vierde geslacht
NT-nieuw verbond, besnijdenis des harten/voor iedereen die Zijn Naam aanroept en gelooft, eigen verantwoordelijkheid.(mark16:16die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn,- en niet andersom -zal zalig worden.
Jezus is de vervulling van de besnijdenis.
Ben je nog van plan mijn andere vraag te beantwoorden?

Namelijk, wat bezielt je hier op RF zo ongeveer alles aan te vallen?
Overdrijf niet zo, ik stel gewoon wat vragen op een ietwat hypothetische manier.Wees beleefd en reageer eerst eens op mijn bovenstaande reaktie.het lijkt erop dat alles wat je wilt is winnen .
meende dat gij het zijt, die hierover blijft doordrammen, en over de sabbat. Direkt tegen forumregels in...

Maar ja, die lappen er zo veel aan hun laars.... Waarom jij niet, dus....
Bert, als ik iets zeg dat ON-bijbels is,moet je dat zeggen,
Als jouw wetticisme boven Gods wetten staat, en niemand daar iets van mag zeggen kunnen we het forum beter sluiten.Ik doe alles wat ik kan om aan Gods Wet te kunnen gehoorzamen.hierbij volg ik niet klakkeloos gewoonten en tradities op, maar probeer te zien wat nu eigenlijk echt bijbels is en wat niet.
Soms kom ik daardoor zwaarder over dan de gemiddelde, soms ook niet, maar ik sta altijd open voor correctie, zolang het op bijbelse gronden is.
Jij ook?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Bert, als ik iets zeg dat ON-bijbels is,moet je dat zeggen,
Als jouw wetticisme boven Gods wetten staat, en niemand daar iets van mag zeggen kunnen we het forum beter sluiten.Ik doe alles wat ik kan om aan Gods Wet te kunnen gehoorzamen.hierbij volg ik niet klakkeloos gewoonten en tradities op, maar probeer te zien wat nu eigenlijk echt bijbels is en wat niet.
Soms kom ik daardoor zwaarder over dan de gemiddelde, soms ook niet, maar ik sta altijd open voor correctie, zolang het op bijbelse gronden is.
Jij ook?
Oh?

En liegen mag dus?

Daar je wel, willens en wetens, hier op RF zit te liegen, daar je de forumregels ondertekend hebt, die heel zeer duidelijk zijn....

Voor de herinnering:

Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.

Jij onderschrijft, blijkbaar, de 3FvE niet, daar je tegen deze artikelen ageert:

HC:

74. Vr. Zal men ook de jonge kinderen dopen?

Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn (a), en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden (b) en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt (c), zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden (d), gelijk in het Oude Verbond of Testament door de besnijdenis geschied is (e), voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is (f).

a Gen. 17:7. b Matth. 19:14. c Luk. 1:15. Ps. 22:11. Jes. 44:1, 2, 3. Hand. 2:39. d Hand. 10:47. e Gen. 17:14. f Kol. 2:11, 12, 13.

103. Vr. Wat gebiedt God in het vierde gebod?

Antw. Eerstelijk, dat de kerkendienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden (a), en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome (b), om Gods Woord te horen (c), de sacramenten te gebruiken (d), God den Heere openlijk aan te roepen (e), en den armen Christelijke handreiking te doen (f); ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange (g).

a Tit. 1:5. 2 Tim. 3:14. 1 Kor. 9:13, 14. 2 Tim. 2:2 en 3:15. b Ps. 40:10, 11 en 68:27. Hand. 2:42. c 1 Tim. 4:13. 1 Kor. 14:29. d 1 Kor. 11:33. e 1 Tim. 2:1. 1 Kor. 14:16. f 1 Kor. 16:2. g Jes. 66:23.

en, de NGB:

Artikel 34

VAN DEN HEILIGEN DOOP

Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.

Dan ben ik maar wetticist. In ieder geval lieg ik dan niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Bert, als ik iets zeg dat ON-bijbels is,moet je dat zeggen,
Jij ook?
Oh?

En liegen mag dus?

Daar je wel, willens en wetens, hier op RF zit te liegen, daar je de forumregels ondertekend hebt, die heel zeer duidelijk zijn....

Voor de herinnering:

Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.

Jij onderschrijft, blijkbaar, de 3FvE niet, daar je tegen deze artikelen ageert:

HC:

74. Vr. Zal men ook de jonge kinderen dopen?

Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn (a), en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden (b) en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt (c), zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden (d), gelijk in het Oude Verbond of Testament door de besnijdenis geschied is (e), voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is (f).

a Gen. 17:7. b Matth. 19:14. c Luk. 1:15. Ps. 22:11. Jes. 44:1, 2, 3. Hand. 2:39. d Hand. 10:47. e Gen. 17:14. f Kol. 2:11, 12, 13.

103. Vr. Wat gebiedt God in het vierde gebod?

Antw. Eerstelijk, dat de kerkendienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden (a), en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome (b), om Gods Woord te horen (c), de sacramenten te gebruiken (d), God den Heere openlijk aan te roepen (e), en den armen Christelijke handreiking te doen (f); ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange (g).

a Tit. 1:5. 2 Tim. 3:14. 1 Kor. 9:13, 14. 2 Tim. 2:2 en 3:15. b Ps. 40:10, 11 en 68:27. Hand. 2:42. c 1 Tim. 4:13. 1 Kor. 14:29. d 1 Kor. 11:33. e 1 Tim. 2:1. 1 Kor. 14:16. f 1 Kor. 16:2. g Jes. 66:23.

en, de NGB:

Artikel 34

VAN DEN HEILIGEN DOOP

Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.

Dan ben ik maar wetticist. In ieder geval lieg ik dan niet.
Ben jij gericht op regels, richtlijnen, kaders, systemen, wetticisme om daardoor geaccepteerd te worden door God? Dit is ZONDE en het maakt je kapot, omdat je daar niet aan kunt voldoen.
Ook dat zeggen de leerregels, Bert.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef: Dan ben ik maar wetticist. In ieder geval lieg ik dan niet.
Ben jij gericht op regels, richtlijnen, kaders, systemen, wetticisme om daardoor geaccepteerd te worden door God? Dit is ZONDE en het maakt je kapot, omdat je daar niet aan kunt voldoen.
Ook dat zeggen de leerregels, Bert.[/quote]

Joannah, ik kan geen zucht aan mijn zaligheid toedragen. Het is alles uit genade alleen. Ik tracht, met veel gebreken, Gods wet te volgen uit dankbaarheid. En ik kom daarin zeer tekort.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:Stokbewaarder was een beroep voor doorgewinterde, oudere mannen, die zeker geen kleine kinderen meer hadden.
Gepensioneerd, uit actieve dienst, ja. Maar om dan te stellen, dat ze "zeker geen kleine kinderen meer hadden", is in zekere zin een anachronisme. Onze pensionada's hebben veelal ook oude vrouwen.
Destijds namen ze vaak pas een vrouw wanneer ze uit actieve dienst kwamen. En zo'n vrouw was meestal een heel stuk jonger.
Zo is bijvoorbeeld bekend, dat Drusila in de tijd van Hand 24 nog geen 20 jaar was, terwijl haar man, Felix, veel ouder geweest moet zijn.
Dus dat is geen argument.

Verder staat er, dat hij gedoopt werd met al de zijnen. Dat hoeft zeker niet alleen zijn gezin te zijn, maar ook zijn slaven en hun gezinnen.
Joannah schreef:Bert, als ik iets zeg dat ON-bijbels is,moet je dat zeggen
Het onbijbelse zit niet zozeer in wat je zegt, maar wat je suggereert. Je suggereert dat doop een teken is van het geloof van de mens. Dat is niet zo. De doop is het teken en zegel van Gods verbond en op die wijze in de plaats van de besnijdenis gekomen, dat oudtijds het teken en zegel van het verbond was.
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Ben je nog van plan mijn andere vraag te beantwoorden?

Namelijk, wat bezielt je hier op RF zo ongeveer alles aan te vallen?
Overdrijf niet zo, ik stel gewoon wat vragen op een ietwat hypothetische manier.Wees beleefd en reageer eerst eens op mijn bovenstaande reaktie.het lijkt erop dat alles wat je wilt is winnen .
meende dat gij het zijt, die hierover blijft doordrammen, en over de sabbat. Direkt tegen forumregels in...

Maar ja, die lappen er zo veel aan hun laars.... Waarom jij niet, dus....
Bert, als ik iets zeg dat ON-bijbels is,moet je dat zeggen,
Jij ook?
Of het Bijbels is of niet, daar gaat de discussie over. Dat is op zich prima... je manier van discussieren is alleen af en toe wat aanmatigend. Jij hebt gelijk en als iemand er anders over denkt kan het niet anders of dat is het gevolg van het blind volgen van tradities, wetticisme... zoals je post komt het een beetje over alsof je wel echt stekeblind, achterlijk en dom moet zijn om in de kinderdoop te geloven. Dat idee krijg ik een beetje, geen gelijkwaardige discussie maar jij die even aan een stel blinden de weg komt wijzen :)

Misschien goed om te zien dat je reacties een beetje zo overkomen. Het is allicht helemaal niet je bedoeling.... maar dan nog is het denk ik wel goed om je er bewust van te zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Marnix schreef:Of het Bijbels is of niet, daar gaat de discussie over. Dat is op zich prima... je manier van discussieren is alleen af en toe wat aanmatigend. Jij hebt gelijk en als iemand er anders over denkt kan het niet anders of dat is het gevolg van het blind volgen van tradities, wetticisme... zoals je post komt het een beetje over alsof je wel echt stekeblind, achterlijk en dom moet zijn om in de kinderdoop te geloven. Dat idee krijg ik een beetje, geen gelijkwaardige discussie maar jij die even aan een stel blinden de weg komt wijzen :)

Misschien goed om te zien dat je reacties een beetje zo overkomen. Het is allicht helemaal niet je bedoeling.... maar dan nog is het denk ik wel goed om je er bewust van te zijn.
Tja...ik dacht eigenlijk dat het reacties van een onvolwassen iemand waren, beetje puberaal. :quoi Maar daarin kan ik me vergissen.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Joannah

Bericht door Joannah »

Dat was niet mijn bedoeling, ik zal proberen anders over te komen.
Ik heb inderdaad een impulsief karakter, wat vaak eerst handelt en dan pas denkt:-)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:Dat was niet mijn bedoeling, ik zal proberen anders over te komen.
Ik heb inderdaad een impulsief karakter, wat vaak eerst handelt en dan pas denkt:-)
Waarschijnlijk ben je dan een heel spontaan mens. :super
Geef mij maar een beetje van jou.
Soms denk ik veel te diep en te breed na voor ik iets zeg. (uitzonderingen daargelaten)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Hoewel ik voorstander ben van de kinderdoop, denk ik dat er vanuit de Bijbel gezien ook ruimte is voor de volwassendoop. Onderstaande link vond ik wel interessant om te lezen: http://home.wanadoo.nl/gjvdvlis/GJVDVLI ... ebreid.pdf
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 17 nov 2009, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

"...dewijl dan nu de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is...", hoe vele malen heb ik deze woorden niet horen uitspreken ingevolge het voorlezen van het desbetreffende formulier bij een dienst waarbij kinderen gedoopt werden.
Maar is het nou zo?
De besnijdenis was en is aan mannen, niet ook aan vrouwen, ( Genesis 17 vers 10 ); de besnijdenis is voor Abraham en zijn nageslacht en voor allen die tot zijn huis zijn gaan behoren omdat ze via geld gekocht zijn ( Genesis 17 vers 12 ); en dit verbond is zegt God een eeuwig verbond ( Genesis 17 vers 13 ) en wie dat niet doet zal uitgeroeid worden omdat die Gods verbond verbroken heeft ( Genesis 17 vers 14 ).
En ik lees dat velen zich bij Johannes lieten dopen in de Jordaan; joden, die al besneden waren derhalve.
Is het dan, en op grond waarvan dan, juist, om de doop te zien en aan te merken als in plaats van besnijdenis?
De doop lijkt iets heel anders te zijn, zelfstandig, ongeacht of men wel of niet de besnijdenis heeft gedaan; er staat: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal behouden worden.
De besnijdenis speelt daarbij geen rol. Het gaat om de doop.
En : "wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn ", pleit heel sterk ten gunste van doop op belijdenis van geloof, derhalve pleit dat voor volwassendoop.
Zoals inderdaad de baptisten - waaronder ook de grote Bunyan ! - menen.
Thomas
Bert Mulder
Contacteer:

Jacobse schreef:"...dewijl dan nu de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is...", hoe vele malen heb ik deze woorden niet horen uitspreken ingevolge het voorlezen van het desbetreffende formulier bij een dienst waarbij kinderen gedoopt werden.
Maar is het nou zo?
De besnijdenis was en is aan mannen, niet ook aan vrouwen, ( Genesis 17 vers 10 ); de besnijdenis is voor Abraham en zijn nageslacht en voor allen die tot zijn huis zijn gaan behoren omdat ze via geld gekocht zijn ( Genesis 17 vers 12 ); en dit verbond is zegt God een eeuwig verbond ( Genesis 17 vers 13 ) en wie dat niet doet zal uitgeroeid worden omdat die Gods verbond verbroken heeft ( Genesis 17 vers 14 ).
En ik lees dat velen zich bij Johannes lieten dopen in de Jordaan; joden, die al besneden waren derhalve.
Is het dan, en op grond waarvan dan, juist, om de doop te zien en aan te merken als in plaats van besnijdenis?
De doop lijkt iets heel anders te zijn, zelfstandig, ongeacht of men wel of niet de besnijdenis heeft gedaan; er staat: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal behouden worden.
De besnijdenis speelt daarbij geen rol. Het gaat om de doop.
En : "wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn ", pleit heel sterk ten gunste van doop op belijdenis van geloof, derhalve pleit dat voor volwassendoop.
Zoals inderdaad de baptisten - waaronder ook de grote Bunyan ! - menen.
Thomas
Welk is het Nieuw testatementische sacrament van de inlijving aan de Kerk?
Behoren kleine kinderen aan Gods verbond en dus de Kerk toe, vergelijk hier even onze belijdenisgeschriften, zoals DL 1/17...
Jacobse

Bericht door Jacobse »

gaarne inhoudelijk ingaan op hetgeen is gesteld in vraagvorm.
Thomas
Bert Mulder
Contacteer:

Jacobse schreef:gaarne inhoudelijk ingaan op hetgeen is gesteld in vraagvorm.
Thomas
Mijn antwoord is de gereformeerde belijdenis, zoals verwoord in de Heidelbergse catechismus, en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Die ook jij ondertekend hebt. Als je problemen met die belijdenisgeschriften hebt, moet je niet hier openbaar zitten ageren er tegen, maar er mee naar je kerkeraad stappen, en een gravemen samenstelling ter consideratie voor de volgende synode....
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

…In de eerste tijden werden volwassenen gedoopt, die tot het geloof gekomen waren; deze lieten zich met hunne kinderen doopen; zo nam de Kerk later door de gedoopte kinderen toe, deze waren alzoo reeds gedoopt en lieten als volwassenen hunne kinderen doopen; daarom geen Doop van volwassenen meer, tenzij dan, dat sommigen uit de Joden of Heidenen zich tot den Heere bekeerden…

…De Doop is een teeken en zegel, en is alleen beteekenend en verzegelend; hij is niet een uitwendig teeken, in, op of door hetwelk God de wedergeboorte bewerkt.
Dientengevolge zijn de genadewerkingen Gods op zichzelven beschouwd niet gebonden aan den tijd of de handeling van den Doop.
Zoo zet ook de Doop op zichzelven niet een kind in eenen anderen toestand over, n.l. inwendig, dan de toestand was, waarin het zich vóór den Doop bevond, maar de geheele kracht des Doops bestaat daarin, aan het kind te verzegelen het Verbond der genade en alle beloften van dit Verbond; niet dat het kind dezelve in zich heeft, maar dat het recht op dezelve heeft, en dat God Zijne beloften bij het kind zal vervullen.
Alle kinderen der bondgenooten, bekeerd, of onbekeerd, gedoopt of niet gedoopt, wanneer zij in hunne jeugd sterven, mogen wij zalig spreken krachtens het Verbond Gods, in hetwelk zij geboren zijn, want als zoodanig zijn zij kinderen des Verbonds.
Worden de ouders ontrouw aan dit Verbond, de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders.
Wij hebben hen ook voor bondgenooten en kinderen Gods te houden, als zij opwassen, zolang zijzelven niet met woord en daad toonen, dat zij het Verbond ontrouw zijn, en geen deel aan de belofte hebben, tenzij zij zich bekeeren, waardoor het dan blijkt, dat zij in den Doop zijn verzegeld geworden.
Want de Doop verzegelt in waarheid alleen de uitverkorenen.
Wanneer in het Formulier, om den Heiligen Doop te bedienen, gevraagd wordt of de ouders en getuigen niet gelooven, ,,dat de kinderen in Christus geheiligd zijn, en mitsdien als lidmaten Zijner Gemeente behoren gedoopt te wezen”, zoo hebben wij wel te bedenken, dat het Formulier tot de bondgenooten en van hunne kinderen spreekt. Amen.

Dr. H.F. Kohlbrugge
16 januari 1853
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gesloten