Dus ik vroeg 'wat voor vreselijk enge foto's zitten jullie te bekijken? Of iets met loverboys of prostitutie onder jeugd?'. Ik moest maar even komen kijken. Wat bleek, ze zaten op de website http://www.totheildesvolks.nl een stuk te lezen over homofilie.
Dit stuk dus:
Kan er niks aan doen, maar ik vind het een mooi stuk en heel positief. De kloof tussen christenen en 'de wereld' wordt naar mijn gevoel steeds groter. Soms word je bekeken als zijnde een fossiel (gescheiden slapen op weg naar het huwelijk bijvoorbeeld).
1. Bijbelse normen
Seksualiteit wordt in de Bijbel beschreven als mooi en kostbaar en door God gewild als uiting van liefde tussen een man en zijn vrouw binnen het verbond van het huwelijk. Buiten die huwelijksrelatie worden geslachtsgemeenschap en het koesteren van seksuele fantasieën aangemerkt als zonde. Wij geloven dat zonde mensen kapot maakt en hen afhoudt van een relatie met God.
2. Samen strijden
Het is voor iedere christen een strijd om op seksueel gebied te leven volgens Gods bedoeling. Wij krijgen allemaal met verleidingen te maken, maar de Bijbel belooft ons dat we niet boven mate zullen worden verzocht. God wil ons kracht geven om in gehoorzaamheid aan Hem te leven.
Dat dit een zeer zware strijd kan zijn, ervaren met name mensen die op seksueel gebied ‘anders’ zijn. Daarom wil Different hen door middel van pastorale zorg terzijde staan.
3. Een andere weg
Veel mensen komen bij ons omdat ze van homo hetero willen worden. Dit is inderdaad mogelijk, we zien het in ons werk gebeuren, maar het is niet onze eerste doelstelling. We zijn als christenen geroepen om ‘geheel anders’ te zijn. Anders dan mensen die overweldigd worden door schuldgevoel, want Christus wil ons vergeven. Anders dan mensen die overheerst worden door zonde, want Christus wil ons vrijmaken en kracht geven om tegen de zonde te strijden. Anders dan mensen die zichzelf waardeloos vinden, want Christus heeft zijn leven voor ons gegeven en wij zijn door God geliefd. Anders dan mensen die niet weten wat ze doen moeten, want wij hebben Gods woord als leidraad gekregen om daarbij te leven. Tijdens dit proces van verandering kunnen ook seksuele gevoelens veranderen. God heeft een volmaakt plan voor ons. Voor sommigen houdt dit in, dat - hoewel de aantrekkingskracht van seksuele zonde blijft - zij daar niet langer een slaaf van zijn, maar vervulling vinden in een celibataire levenstijl. Voor anderen betekent dit dat ze vervulling vinden in een heteroseksuele huwelijksrelatie. Different belooft niet dat dit makkelijk zal zijn. Maar voor hen die hun vertrouwen op Christus stellen, is niets onmogelijk.
4. Vergeten groep
Naast hulp aan hen die worstelen met hun seksuele identiteit, biedt Different ook hulp aan ouders en echtgenoten van deze mensen. Zij vormen een vaak vergeten groep, die ook veel te verwerken krijgt. Hulp wordt geboden door middel van individuele gesprekken en in een later stadium door gespreksgroepen.
Wat mij dan nog het meest verdriet doet is dat ik (naar mijn gevoel) nooit een mooi antwoord heb. Principes zijn soms moeilijk uit te leggen in hedendaags Nederlands, mede omdat veel mensen totaal geen kennis of idee meer hebben mbt kerk en bijbel (herv. predikant noemde één van die collega's 'priester' ).Heb alleen maar gezegd dat er mensen zijn die die homofile gevoelens hebben en dat niet willen. Maar de dames vonden dat je identiteit werd aangetast en je niet eens jezelf meer mocht zijn. Tsja, hoe ga je hiermee om?
[Aangepast op 26/8/05 door Kislev]