Erasmiaan schreef:
Rustig Bert, lees de discussie eens over. De aanleiding voor je uitval is onzeker. Het is niet zeker dat het gebeurd is. Als het wel gebeurd is, zei ik, dan is dat niet goed te keuren. Maar ds. Van der Poel was op dat punt niet zo secuur met de kerkorde. Maar ik kan me er iets bij voorstellen, dat hij zoveel aansluiting had bij het geestelijke leven van die mensen, dat hij het niet zo nauw nam met de kerkorde. De tijden waren ook anders. Ik geloof niet dat het nu nog zou gebeuren.
HO HO HO, Erasmus volger....
Ik had het over het volgen van de Schrift, de Heilige Doop, de onderlinge samenkomsten, in verband met het Heilig Avondmaal...
Dat zijn zaken door Christus in de Schrift vastgelegd, niet in de kerkorde....
Erasmiaan schreef:Laten we niet zo snel met ons oordeel klaar staan over iets dat niet echt vast staat. Claus kan dat wel zo zeggen; wie zegt mij dat het waar is?
HO HO HO!!!
ik oordeelde nergens personen!
Ik oordeelde een beschrijving over wat men godvruchtige handelingen noemden!
Aan de hand van de Schrift!
Als men in openbare zonde leeft (ie. niet de kinderen laten dopen, en niet de onderlinge samenkomsten bezoekt), hoort men niet aan des Heeren Avondmaal thuis! Doet er niet toe wie die mensen godzalig noemt! Ze leven in de zonde, net zo goed als David in de zonde leefde met zijn zonde met Batsebah, totdat Nathan tot hem kwam. Dat is geen oordelen over zijn geestelijke staat....
dus het niet laten dopen van kinderen reken je tot zonde, terwijl nergens in de Schrift ook maar 1 voorbeeld staat van een doop VOOR de bekering, ipv er op volgend?
Weet je wat ik raar vind?
Nee? En al die huisgezinnen dan? Van de stokbewaarder? Ontvingen al zijn gezinsleden met hem de bekering? Wie zou dat durven zeggen. Maar wél de doop!
Stokbewaarder was een beroep voor doorgewinterde, oudere mannen, die zeker geen kleine kinderen meer hadden.
Daarnaast merkt een mens dat God hem/haar heeft getrokken en dat hij dan pas de doop kan ondergaan.
Je leest toch dat het ter afwassing der zonde is?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Nooit geweten dat er zo'n moeite rondom dit gebed bestaat. Ik vind het 1 van de mooiste van de liturgie; de eerste zin alleen al, als de dominee die bidt, zou ik daar wel hardop 'amen' op willen zeggen!
Upquark schreef:Nooit geweten dat er zo'n moeite rondom dit gebed bestaat. Ik vind het 1 van de mooiste van de liturgie; de eerste zin alleen al, als de dominee die bidt, zou ik daar wel hardop 'amen' op willen zeggen!
Het mooiste formulier dat we hebben, van begin tot het laatste amen.
En volop Bijbels en troostend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah schreef:
Stokbewaarder was een beroep voor doorgewinterde, oudere mannen, die zeker geen kleine kinderen meer hadden.
Daarnaast merkt een mens dat God hem/haar heeft getrokken en dat hij dan pas de doop kan ondergaan.
Ik me afvraag waar ik dat kan vinden dat doorgewinterde, oudere mannen geen kleine kinderen meer hadden?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah schreef:
Ik me afvraag waar ik dat kan vinden dat doorgewinterde, oudere mannen geen kleine kinderen meer hadden?
Zie mijn antwoord in het andere topic.
Verder:
Auto schreef:Discussie inzake de kinderdoop in het ANDERE topic. On-topic weer.
Postings na deze die niet over het topic gaan worden gelijk verwijderd, zonder commentaar.